Rośnie społeczna świadomość istnienia i wykorzystania sztucznej inteligencji. Szacuje się, że blisko 30% procent firm wdraża rozwiązania z tego zakresu, pokładając w nich wielkie oczekiwania, przede wszystkim zainteresowana tym zagadnieniem jest branża marketingowa. Jakie jednak są rzeczywiste możliwości AI i w jaki sposób jej wykorzystanie wpływa na specyfikę prowadzonych działań marketingowych?
Zacznijmy od marzeń…
Branża marketingowa jest najbardziej podatna i zainteresowana sztuczną inteligencją. Nie bez powodu, pokłada w niej wielkie nadzieje. Dopatruje się narzędzia, które w sposób widoczny pozwoli ograniczyć koszty prowadzonych działań, zoptymalizuje wykorzystanie czasu oraz zwiększy efektywność. Możliwość ograniczenia udziału człowieka w prowadzonych działaniach promocyjnych jest bardzo kusząca, tym bardziej że aplikacja ucząca się maszynowo, jest w stanie stale zbierać dane i analizować je, dostosowując tym samym zakres prowadzonych działań do pojawiających się zmian. Inteligentnemu robotowi nic nie umknie, a gdzie jak gdzie – w marketingu trzeba reagować szybko. Cóż, jak widać oczekiwania i nadzieje, jakie pokładane są w sztucznej inteligencji, są dość wysokie – jednak czy AI jest w stanie im sprostać?
Jak wyglądają realia…
Sztuczna inteligencja zdaje się nie być obojętna wobec oczekiwań marketerów, wystarczy spojrzeć na liczbę narzędzi dedykowanych tej branży, by zauważyć zależność. Możliwości jest wiele – dostępne są rozwiązania służące zwiększeniu efektywności zarządzania danymi, optymalizacji procesów sprzedażowych, czy pozwalające na skuteczniejsze i bardziej spersonalizowane dopasowanie kampanii do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Szczególnie widoczny jest wpływ AI na planowanie, targetowanie oraz optymalizowanie kampanii, w tym pomaga jedno z bardziej popularnych narzędzi, jakim jest Optymalizator Sztucznej Inteligencji kampanii Google Ads. Jest to aplikacja, która w swoim działaniu wykorzystuje uczenie maszynowe. Dzięki temu nie tylko jest w stanie na bieżąco zbierać dane i analizować je, ale także wyciągać wnioski i na ich podstawie dostosowywać kampanie. Jak to w praktyce wygląda?
Optymalizator zarządza kampanią Ads przez 24h, zbiera dane i wprowadza modyfikacje w treści reklamy w regularnych odstępach czasu, co podnosi skuteczność kampanii. To jednak nie wszystko, o AI mówimy także przy wyświetlaniu odbiorcy rekomendacji produktów, które są dostosowywane na podstawie dokonywanych przez niego wcześniej wyborów czy przy pozycjonowaniu ofert w inteligentnych wyszukiwarkach. Dzięki zbieraniu informacji o klientach i ich przetwarzaniu możliwe jest także tworzenie spersonalizowanych newsletterów oraz wykorzystanie tak powszechnych chatbotów, które pozwalają na prowadzenie zautomatyzowanego dialogu.
Sztuczna inteligencja stwarza wiele możliwości, które mocno wpłyną na rozwój branży marketingowej. Wykorzystanie uczących się algorytmów pozwala podnieść efektywność prowadzonych działań oraz umożliwia szybsze reagowanie na zmiany i podejmowane przez użytkowników aktywności jednak, jako że mamy do czynienia z branżą kreatywną, inteligentny robot zawsze będzie potrzebował wsparcia doświadczonego marketera, odciążając go jednak z wielu obowiązków. Bez wątpienia AI to potencjał, który nie tylko można, ale należy wykorzystać w branży marketingowej.