Reklamy produktów w Google Zakupy mogą być skutecznym narzędziem służącym do zwiększenia sprzedaży w sieci. Jednak, aby tak się stało, należy odpowiednio je przygotować, korzystając z narzędzi oferowanych przez GMC. Kluczowe znaczenie z perspektywy potencjalnych klientów ma tytuł, który pozwoli im na szybkie rozeznanie, czy wyświetlający się przedmiot odpowiada ich zapytaniu. Dlatego tak istotne jest poznanie potrzeb odbiorców poprzez analizę ich wyszukiwań i modyfikacje, które z czasem mogą przełożyć się na zwielokrotnienie liczby konwersji wyłącznie z sekcji Zakupy.
Dlaczego warto zoptymalizować tytuły?
Przede wszystkim tytuł jest pierwszym, na co użytkownik szukający konkretnego produktu zwróci uwagę. Jeżeli nie znajdzie w nim interesujących go informacji, szansa na to, że kliknie reklamę, odwiedzi stronę sklepu i dokona zakupów, gwałtownie spadnie. W przypadku przedmiotów wyświetlających się w sekcji Google Zakupy, ich pozycja w danym wyszukiwaniu jest zależna właśnie od tytułu. Na jego podstawie algorytm decyduje o tym, czy pasują one do zapytania użytkownika. Mało precyzyjne lub niedopasowane tytuły mogą więc skutkować znacznym obniżeniem widoczności oferty dla odbiorców. Wprowadzenie w nich zmian pozwala natomiast na bardzo szybkie polepszenie wyników i dotarcie do większej grupy potencjalnych klientów.
Odpowiednia konstrukcja tytułu
Dla właścicieli sklepów internetowych użytkownikami o najwyższej wartości są ci, zdecydowani na zakup. Dlatego też właśnie do nich warto kierować tytuły podczas tworzenia kampanii w GMC. Oznacza to, że należy przeanalizować sposób, w jaki formułują zapytania. Do tego celu służą raporty dotyczące wyszukiwań – duże znaczenie mają przy tym słowa kluczowe i ich kolejność. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zawarcie konkretnych danych o oferowanym produkcie właśnie w tytule, posiłkując się wybranymi frazami. Google oferuje również pomocne wskazówki w tym zakresie. Same informacje, które zostaną wykorzystane, mogą natomiast znacząco różnić się w zależności od kategorii, do jakich należą oferowane przedmioty. Istnieje jednak kilka ogólnych wskazówek, którymi można kierować się tworząc tytuły.
Trafny opis produktu na stronie docelowej
Tytuł należy dobrać tak, żeby użytkownik, klikając w niego, doskonale wiedział czego się spodziewać. Niedopuszczalną sytuacją jest, aby po wyszukaniu ofert dotyczących np. czapki z daszkiem, po wejściu w odnośnik, klient został przeniesiony np. na podstronę z zimową czapką z pomponem. Co ważne, tytuł nie musi być taki sam jak nazwa produktu na stronie docelowej, ważna jest przede wszystkim zgodność informacji ze stanem faktycznym.
Dokładne dane na temat oferowanego wariantu produktu
Konkretne informacje zwiększają szanse na kliknięcia zakończone decyzją zakupową. Warto więc postawić na precyzyjne tytuły zawierające najważniejsze atrybuty produktu, takie jak kolor, wiek użytkownika, płeć, smak, marka, materiały czy rozmiar. W przypadku obuwia przykładowy tytuł może więc brzmieć w ten sposób: Eleganckie buty męskie ze skóry, rozmiar 42, brązowe. W zależności od rozpoznawalności producenta, jego nazwę można umieścić na początku (bardzo znany) lub w dalszej części tytułu (mniej popularna firma). Nie warto przesadzać z liczbą atrybutów w tytule i w przypadku tych o mniejszym znaczeniu jedynie uzupełnić dane w panelu GMC.
Poprawnie dobrane słowa kluczowe
Używanie odpowiednich słów kluczowych może szybko poprawić liczbę konwersji, jednak ich dobór powinien przebiegać w oparciu o dane dotyczące grup docelowych klientów. Na ich podstawie o wiele łatwiej stwierdzić, czy będą oni wyszukiwać produkty po marce (w takiej sytuacji mamy do czynienia z frazami brandowymi), nazwie przedmiotu, kategorii, do której należy, a może numeru identyfikacyjnego (np. w przypadku urządzeń elektronicznych czy specjalistycznych części do maszyn i urządzeń).
Poprawność językowa i gramatyczna
Punkt ten wydaje się oczywisty, jednak w dobie automatycznie tłumaczonych tytułów m.in. produktów ze stron zagranicznych warto o nim pamiętać. Wszelkie błędy rzucają się w oczy użytkownikom, tym samym obniżając zaufanie do sklepu i zmniejszając ich zainteresowanie ofertą. Algorytmy mogą je natomiast błędnie przypisywać, przez co nie będą wyświetlać się jako wynik do pasującego wyszukiwania.
Unikanie zapisu wielkimi literami i obcojęzycznych wyrażeń
Dla wielu osób zapis tytułu wielkimi literami wydaje się dobrym pomysłem na wyróżnienie go wśród innych ofert. Jednak taki zabieg upodabnia reklamę do spamu, tym samym sprawiając, że staje się ona mniej wiarygodna. Odstępstwem od tego jest wykorzystanie tej metody w przypadku nazw walut, krajów, akronimów czy numerów telefonów (tzw. vanity numbers np. w USA). Słabo rozpoznawalne zwroty z języków obcych przyczyniają się natomiast do zmniejszenia grupy potencjalnych klientów.
Brak marketingowego przekazu i wykorzystanie przestrzeni
Warto pamiętać, że tytuł oferty nie jest miejscem na umieszczanie przekazu o charakterze promocyjnym. Należy zrezygnować z dodawania w nim nazwy swojego przedsiębiorstwa, sformułowań dotyczących czasu realizacji zleceń czy obowiązujących promocji. Jest to istotne głównie ze względu na ograniczoną liczbę znaków – zaledwie 150. Ich efektywne wykorzystanie to klucz do uzyskania satysfakcjonujących wyników sprzedażowych, więc dodatkowe informacje powinny znaleźć się w przeznaczonych do tego polach w panelu GMC.
Na początku rzeczy najważniejsze
Kolejność słów ma znaczenie – zwłaszcza dla algorytmu. Dlatego struktura tytułu, w której najważniejsze elementy znajdują się na początku, jest bardzo ważna. Przykładem może być np. reklama dotycząca sprzedaży plecaka turystycznego, której tytuł będzie brzmieć w ten sposób: Wodoodporny plecak turystyczny, 60 l, [producent i model], zielony. Będzie on wyświetlany wyżej w wynikach wyszukiwania osób chcących zakupić przedmiot dobrze zabezpieczony przed wodą i o dużej pojemności. Nieco niżej natomiast tym, szukającym konkretnego modelu produktu.
Produkty niestandardowe i subskrypcje
Niektóre przedmioty sprzedawane w internecie mogą być w pewien sposób dostosowywane do indywidualnych wymagań klientów, przez co zaliczają się do kategorii produktów niestandardowych. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest umieszczenie stosownej informacji w tytule, np. w ten sposób: Złoty medalik na chrzest, próba 585, grawerowany. Zasada ta dotyczy także artykułów objętych usługami abonamentowymi lub subskrypcyjnymi, jak ma to miejsce w przypadku urządzeń mobilnych.
Jak więc skonstruować lub zoptymalizować tytuł?
Podsumowując – struktura tytułu GMC będzie zależna od danych na temat wyszukiwanych przez potencjalnych klientów zapytań związanych z asortymentem sklepu internetowego. Za każdym razem powinien się on jednak składać z precyzyjnej informacji na temat typu produktu i jego najważniejszych atrybutów, a także marki. Sam układ poszczególnych słów może się natomiast różnić w zależności od priorytetów grupy docelowej. Zgodnie z tymi zasadami warto tworzyć zarówno nowe tytuły, jak i modyfikować istniejące. Pozwoli to na optymalizację reklamy, wpływając na jej efektywność, poprzez zwiększenie widoczności, współczynnika klikalności (CTR) a w konsekwencji liczby konwersji o kilkadziesiąt, a w niektórych przypadkach nawet kilkaset procent.