Marketing jest branżą znaną pod wieloma postaciami: cyfrowej, wychodzącej, przychodzącej, organicznej, afiliacyjnej czy skierowanej na social media. Najczęściej kojarzy się go z otaczającymi nas zewsząd reklamami – zarówno fizycznymi billboardami, jak i internetowymi banerami. Istnieją również jego mniej znane formy, takie jak marketing szeptany, po angielsku buzz marketing lub whisper marketing. Na czym polega i w jaki sposób się go wykorzystuje? Sprawdźmy.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Czym jest marketing szeptany
- Jakie są przykłady jego użycia?
- Rodzaje buzz marketingu
- Czy marketing szeptany to recepta na sukces?
- Marketing szeptany – jak go prowadzić?
- Czy warto zdecydować się na marketing szeptany?
Marketing szeptany – co to jest?
Z pewnością każdy z nas doświadczył kiedyś tego, jak duża jest moc słów i jak duży wpływ może mieć plotka. Zostało to wykorzystane właśnie w marketingu szeptanym, tylko w pozytywny sposób. Jego zadaniem jest zachęcanie użytkowników do wypowiedzi na temat produktów lub usług, a także tworzenie grup dyskusyjnych. Opiera się na dodawaniu komentarzy oraz udostępnianiu poradników i porad w celu zachęcenia do zakupu potencjalnych klientów i budowania świadomości marki. Marketing szeptany z definicji jest szeregiem działań prowadzących do wywołania pozytywnych reakcji i dotarcia do określonej grupy odbiorców. To sposób na nienachalną rekomendację bez generowania sztucznych opinii.
Nie trzeba mieć dużego budżetu, aby skutecznie wypromować swoją ofertę. Mówi się, że zadowoleni klienci są najlepszą reklamą – i to sprawdza się doskonale w przypadku marketingu szeptanego. Co to oznacza? Że osoby zadowolone z jakości usług będą spontanicznie i z własnej woli polecać innym Twoje produkty. Można uznać, że to nawet lepsze rozwiązanie od tradycyjnej reklamy, gdyż jako konsumenci bardziej ufamy opiniom z zaufanych, bezstronnych źródeł. Jaki jest więc przepis na osiągnięcie sukcesu? Świadczenie najwyższej jakości usług, zaspokojenie potrzeb odbiorców i przestrzeganie wartości firmy, a następnie zadbanie o to, aby inni o tym usłyszeli.
Jakie są przykłady użycia buzz marketingu?
- opinie w sklepach internetowych
- udzielanie się na forach
- komentowanie postów w mediach społecznościowych
- bycie aktywnym członkiem grup dyskusyjnych
- dodawanie opinii na blogach tematycznych
Rodzaje marketingu szeptanego
Buzz marketing może występować w różnych wersjach, a wybór jest najczęściej związany z danym celem biznesowym. Aby wiedzieć, która z nich będzie najlepiej odpowiadać Twojej strategii, warto się z nimi zapoznać. Oto różne rodzaje marketingu szeptanego i przykłady:
1. Influencer marketing
Z uwagi na ogromną popularność mediów społecznościowych jest to bardzo często wybierana opcja. Bazuje na promowaniu produktów przez znane osoby o dużym zasięgu przekazu – instagramerów, blogerów czy streamerów.
Przykład: zdjęcie żony Justina Biebera, Hailey, w jeansach marki Levi’s zyskało 1,7 mln polubień.
2. Marketing wirusowy
Dla większości osób korzystających na co dzień z Internetu znajome jest pojęcie viralu. Jest to treść, która rozprzestrzenia się po sieci w niezwykle szybkim tempie, niczym wirus. Celem tego rodzaju marketingu jest więc stworzenie contentu na tyle atrakcyjnego, że użytkownicy będą go udostępniać dalej. Z reguły ma on postać memów lub zabawnych filmików, aby produkt zapadł dzięki temu w pamięci odbiorców.
Przykład: reklama Plusa ze sloganem “Brawo Ty!”, który wszedł na stałe do codziennego języka.
3. Community marketing
Jego fundamentem jest tworzenie społeczności, w której można rozpocząć dyskusje o danym produkcie. Obecnie główną platformą dla tego rodzaju marketingu jest Facebook, rzadziej korzysta się już z forum.
Przykład: fankluby programów telewizyjnych.
4. Product seeding
Polega na wysyłaniu próbek lub całych produktów osobom o dużych zasięgach w danej branży – prowadzących blogi, vlogi lub popularne konta społecznościowe – na których mogą pokazać je swoim odbiorcom i zrecenzować.
Przykład: recenzowanie przez znane youtuberki kosmetyków otrzymywanych od producentów
5. Trendsetting
Trendsettingiem nazywa się promowanie marki przez właściciela lub osoby zaangażowanej w promocję, najczęściej celebrytę. Ma na celu tworzenie trendów, czyli modnych tendencji, za którymi będą mogli podążać konsumenci.
Przykład: użycie pudru swojej marki podczas koncertu Super Bowl przez Rihannę
6. Evangelist marketing
To skuteczna i niezwykle angażująca wersja marketingu szeptanego, gdyż wywołuje u konsumenta więź emocjonalną i poczucie przywiązania do marki. Za jej pomocą tworzy się społeczność oddaną jej wartościom, która sama tworzy fan cluby i pozostaje z nią niezależnie od jej działań. Co więcej, można powiedzieć, że się z nią identyfikują i dobrowolnie rekomendują ją innym.
Przykład: fani marki Apple.
7. Brand blogging
Mówi się, że każda duża marka powinna mieć swojego bloga firmowego, na którym regularnie dodaje się wpisy, testy czy recenzje przedstawiające szczegółowe informacje i zastosowania oferowanych przez nią produktów.
Przykład: blog na temat pielęgnacji i urody firmy sprzedającej kosmetyki.
8. Cause marketing
Rodzaj marketingu szeptanego dedykowanego istotnym społecznie sprawom. Jego celem jest wspieranie ważnych kwestii dotyczących np. ekologii, tolerancji czy zdrowego stylu życia, jednocześnie budując zaufanie do marki i wzmacniając jej autorytet.
Przykład: kampania Banku ING promująca korzystanie z hulajnóg elektrycznych i ekologię.
Czy marketing szeptany to recepta na sukces?
Niemal każda forma promocji ma swoje wady i zalety. Nie inaczej jest w przypadku marketingu szeptanego. Największą pułapką jest nieporadnie prowadzona kampania. Próba podszywania się pod zadowolonych klientów może zostać bardzo szybko wykryta przez użytkowników. Raz utracone zaufanie jest trudne do odzyskania. Natarczywe namawianie do zakupu również może być źle odebrane przez adresatów. Kolejnym błędem jest publikowanie takiej samej opinii w wielu miejscach. Przesadnie rozbudowane komentarze, z często przewijającą się nazwą marki i oficjalnym tonem również szybko zwrócą uwagę internautów.
Wszystko to prowadzi do dość jasnej konkluzji, że aby marketing szeptany był skuteczny, musi być prowadzony w odpowiedni sposób. Brak konkretnego planu czy niespójność w działaniu to prosty przepis na katastrofę.
Marketing szeptany – jak go prowadzić?
Wbrew pozorom, kampania marketingu szeptanego powinna być równie starannie przygotowana, co inne typy reklamy. Najlepiej, kiedy rozpoczynają i rozwijają ją sami klienci, jednak nie zawsze się to zdarza. Oprócz tego trzeba spełniać kilka innych warunków, aby odnieść sukces. Kampania powinna być:
- ciekawa – ma przyciągnąć uwagę nowych odbiorców i podtrzymywać zaangażowanie stałych klientów;
- moderowana – należy ją stale monitorować oraz komentować, odpowiadać użytkownikom, reagować na niewłaściwe zachowania oraz powstrzymywać potencjalne konflikty;
- wiarygodna – jej zadaniem jest przedstawienie produkty czy usługi w korzystnym świetle, jednak w sposób nienachalny i rzetelny;
- uczciwa – nie należy wdawać się w niezdrową rywalizację z konkurencją, która będzie opierać się na nieetycznych praktykach i krytyce;
- trafna – trzeba odpowiednio wybrać grupę docelową i wybrać platformę, z której ona najczęściej korzysta.
Czy warto zdecydować się na marketing szeptany?
Marketing szeptany może być łatwym i tanim sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów. Dzięki przemyślanym działaniom można za jego pomocą skutecznie promować nowe produkty. Niejednokrotnie szeptanka to również cenne źródło opinii i sugestii ze strony klientów na temat oferty i marki. Nie wolno również zapominać o potencjalnych korzyściach wynikających ze zwiększenia ruchu na stronie i poprawy pozycji w wyszukiwarce. Pamiętajmy jednak, że nieumiejętnie prowadzona kampania może przynieść znacznie więcej szkody niż pożytku.