Głównym celem każdego sklepu internetowego jest sprzedaż, lecz żeby osiągnąć zysk, należy zatroszczyć się o przyciągnięcie klientów. Strona internetowa, na której prowadzona jest działalność, powinna być jak najczęściej aktualizowana, by od razu zaciekawiła potencjalnego klienta swoimi treściami i produktami. Aby sprawdzić, co jest interesujące dla odwiedzających, warto pomyśleć nad rozwiązaniem, takim jak analiza wyszukiwań użytkowników.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Czym jest śledzenie wyszukiwań?
- Jakie są narzędzia do analizy ruchów klientów
- O zaletach posiadania wyszukiwarki na stronie
Czym jest śledzenie wyszukiwań?
Śledzenie ruchu na stronie internetowej oraz analiza najczęstszych wyszukiwań to dwa bardzo ważne aspekty prowadzenia działalności. Właściciel dowiaduje się dzięki temu, skąd pochodzą użytkownicy i w jaki sposób trafili na jego stronę. Zapoznaje się również z całą aktywnością na stronie – analizuje ich kliknięcia, przewijanie stron, a także czytanie treści, które są na niej zawarte. Jest to bardzo pomocne w prowadzeniu sprzedaży, ponieważ w dużo prostszy sposób można określić które elementy witryny przyciągają najwięcej odbiorców.
Analizowanie aktywności użytkowników na stronie ma ogromny wpływ na jej rozwój. Jest to korzystne pod wieloma aspektami. Na jego podstawie łatwo przeanalizować, co stanowi największą przeszkodę na stronie, utrudniającą poruszanie się po niej, a także sprawdzić skuteczność wybranej strategii marketingowej, dzięki czemu może wprowadzić lepszą optymalizację. Poznanie klientów oraz ich preferencji jest równie ważne, a dzięki śledzeniu ich ruchów na stronie można zweryfikować, jakimi kategoriami kierują się oni przy wyborze produktów. Pozwala to także pozyskać nowych użytkowników oraz wykorzystać nowe frazy kluczowe, które generują ruch wśród konkurencyjnych stron.
Aby dobrze poznać użytkowników, warto skupić się na kilku rzeczach. Ważne jest, by sprawdzić głębokość przeglądania oraz przewijania treści, co jest najchętniej klikane i przeglądane. Ważne są również elementy wprowadzające w konwersję, takie jak porzucony koszyk lub stopień wypełnienia formularza do przesyłki.
Narzędzia do analizy ruchów klientów
Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają sprawdzać ruch na stronie. Wśród nich znajdują się zarówno darmowe, jak i płatne programy. Jednym z najbardziej popularnych są te od Google, czyli Google Analytics oraz Google Search Console, które pozwolą przeanalizować, w jaki sposób użytkownicy poruszają się w witrynie. Raport dostarczy najważniejszych informacji o poszukiwanych treściach, a to ułatwi decyzję doboru produktów, które będą najczęściej proponowane odwiedzającym.
Google Analytics zbiera wiele informacji o interakcji użytkownika ze stroną. To bardzo pomocne narzędzie w pracy sprzedawcy internetowego. Dzięki temu poznaje się dane o wyszukiwaniach na stronie oraz zainteresowaniach klienta. Bardzo intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie pozwoli sprawdzić, ilu użytkowników pojawia się na stronie, ilu z nich korzysta z wyszukiwarki, jakie przychody zostały wygenerowane oraz zyskuje się dostęp do wyszukiwanych haseł. Raport, który dostaje właściciel witryny, pozwoli na odpowiednią optymalizację strony pod kątem SEO, czyli pozycjonowania internetowego.
Zalety posiadania wyszukiwarki na stronie
Poprawnie działająca wyszukiwarka na stronie internetowej jest podstawą nie tylko googlowskiego raportu, ale i satysfakcji wśród klientów. Dla wielu z nich to podstawa korzystania ze sklepu dlatego warto zadbać o kilka elementów w witrynie. Przede wszystkim wyszukiwarka powinna być dobrze widoczna. Musi być także dostosowana do tego, by wyszukiwać produkty pomimo błędów pisowni lub za pomocą skrótów.
Jeśli w ofercie sklepu nie będzie wyszukiwanej rzeczy, warto by pokazywała zamiast nich najczęściej kupowane produkty. Informacja o liczbie znalezionych artykułach jest także bardzo ważna, ponieważ klient lubi wiedzieć, jak wiele rzeczy musi przejrzeć, by znaleźć ten odpowiedni. Po upewnieniu się, że wyszukiwarka działa prawidłowo, można przystąpić do śledzenia wyszukiwań w Google Analytics.
Śledzenie wyszukiwania jest bardzo opłacalne. Dzięki temu zyskuje się informację zwrotną o klientach oraz ich wymaganiach. Właściciel sklepu może w takim przypadku podjąć kroki, które dostosują jego stronę do wymagań dzisiejszego marketingu internetowego. Warto skorzystać z tego typu ułatwień i wprowadzić konfigurację, która pomoże osiągnąć zyski.