Bezpieczeństwo w Internecie a weryfikacja tożsamości reklamodawcy
Poziom bezpieczeństwa użytkowników to jeden z najważniejszych elementów, jaki bierze pod uwagę firma Google LLC. W związku z tym podejmowane są kolejne działania, aby stale je podnosić i dostosowywać do nowych wymogów Internetu oraz potrzeb użytkowników. Już w 2018 r. wymóg podawania szczegółowych danych osobowych został nałożony na reklamodawców politycznych. Google z czasem zrobiło jednak kolejny krok. W kwietniu 2020 r. oficjalnie ogłoszona została informacja o potencjalnej konieczności weryfikowania każdego korzystającego z systemu Google Ads reklamodawcy. Jest to proces ujednolicony oraz procedura standardowa dla wszystkich biznesowych działalności. Google może więc poprosić o zweryfikowanie tożsamości, aby mieć dowód i pewność, że nie dochodzi do nadużyć. Celem nadrzędnym pozostaje oczywiście podniesienie bezpieczeństwa użytkowników sieci. Praktyka ta ogranicza bowiem liczbę oszustw oraz nieuczciwych działań w Internecie. Podszywanie się pod innych użytkowników zostało utrudnione w znaczący sposób. Transparentność zamieszczanych w sieci reklam oznacza możliwość sprawdzenia ich nadawcy oraz kraju pochodzenia. Internauta ma także dostęp do wszystkich zamieszczanych przez niego w sieci ogłoszeń reklamowych, a także prezentowanych produktów. Wystarczy w Moim Centrum Reklam wybrać opcję „Zobacz więcej reklam wyświetlanych przez tego reklamodawcę w Google”. W każdej chwili można również zablokować wyświetlanie się wybranych z nich. Niewątpliwie reklamodawca, który został zweryfikowany, wzbudzi większe zaufanie użytkowników Internetu. Z tego powodu chętniej zakupią oni jego produkty albo skorzystają z oferowanych przez niego usług. Niemniej wielu przyszłych reklamodawców obawia się weryfikacji tożsamości ze względu na konieczność podawania dość szczegółowych danych osobowych. W tym przypadku obawy te są jednak zupełnie niepotrzebne i nieuzasadnione.
Konsekwencje braku weryfikacji konta Google Ads
Ujednolicony Program weryfikacji reklamodawców Google Ads zakłada, że osoby zamierzające korzystać z tego systemu reklamowego mają 30 dni na odpowiedzi w sekcji „Informacje o Twojej firmie”. Na proces weryfikacji tożsamości lub/i działalności biznesowej użytkownik otrzymuje dodatkowe 30 dni. Zaniechanie lub przedłużające wywiązanie się z tych wymogów, może przynieść poważne konsekwencje. Konto Google Ads zostanie wtedy najpewniej wstrzymane na czas uzupełnienia brakujących informacji lub dosłania potrzebnej dokumentacji. Przez ten czas działania marketingowe za pośrednictwem systemu reklamowego staną się niemożliwe, co jest często ciosem także we własną działalność biznesową. Dlatego tak ważne jest, by weryfikacji konta nie odkładać na później. Warto wykonać to możliwie najszybciej, aby później nie zapomnieć o tym obowiązku w natłoku codziennych spraw biznesowych do załatwienia. W przypadku wstrzymania konta najlepiej dostarczyć wymagany dokument ze zdjęciem czy uzupełnić wymagane informacje.
Jak rozpocząć proces weryfikacji?
Bez weryfikacji tożsamości reklamodawcy korzystanie z systemu reklamowego Google Ads okaże się niemożliwe. Aby proces ten przebiegł sprawnie, warto z wyprzedzeniem przygotować sobie potrzebne dokumenty oraz informacje. Są one nieco inne w zależności od kraju, w jakim prowadzony jest biznes. W państwie polskim niezbędne okażą się:
- Dokument rejestracyjny firmy – może to być odpis z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Co istotne, wersje tych dokumentów w formacie pdf., które da się pobrać bezpośrednio z serwisów internetowych, są akceptowane przez system Google Ads. Pozyskanie odpisu z KRS czy CEIDG nie jest więc szczególnie skomplikowane.
- Fotokopia lub skan dokumentu potwierdzającego tożsamość ze zdjęciem wystawionego przez organ państwowy – co istotne, zdjęcie lub skan należy wykonać od frontu i z tyłu dokumentu. Ponieważ system Google Ads zezwala na przesłanie jednego załącznika, obie wykonane kopie elektroniczne należy umieścić w jednym pliku – dopuszczalne są formaty jpg. oraz png.
Oczywiście system wymaga też uzupełnienia podstawowych danych, które dotyczą konkretnej organizacji. Dlatego w odpowiednich rubrykach należy wpisać nazwę firmy i adres uwzględniający kod pocztowy i miejscowość dla jej siedziby. To już jednak czynności, które należy uznać za proste i standardowe. Konkretne dokumenty potrzebne do procesu weryfikacji mogą się nieznacznie różnić. Zależą one bowiem także od prowadzonej działalności, a także od zaznaczonych w formularzu opcji. W przypadku współpracy z agencją SEO i marketingu internetowego w zakresie reklam potrzebny okaże się dokument potwierdzający. Może też się zdarzyć, że obsługa Google z jakichś powodów stwierdzi, iż weryfikacja tożsamości wymaga w danym przypadku informacji dodatkowych. W takiej sytuacji użytkownik systemu zostanie o tym powiadomiony w wiadomości przesłanej na jego skrzynkę elektroniczną.
Instrukcja, czyli w jaki sposób zweryfikować swoją tożsamość w Google Ads
Wytypowani przez Google reklamodawcy otrzymają na swoją skrzynkę e-mail wiadomość z informacją o konieczności weryfikacji. Powiadomienie ze szczegółowymi instrukcjami pojawi się również na koncie. Osoby, które otrzymają takie wiadomości, są zobligowane do poddania się weryfikacji tożsamości. W sprawdzeniu powinien brać udział administrator konta Google Ads. Proces weryfikacji tożsamości nie jest trudny i nie powinien trwać długo. Na wszelki wypadek lepiej jednak przeznaczyć na niego więcej czasu, aby nie działać w pośpiechu, bo to może spowodować niepotrzebne pomyłki. Osobisty udział właściciela konta w weryfikacji wydaje się oczywisty. Potwierdzenie swojej tożsamości to proces, który przebiega w określonych etapach:
- Na adres Twojej skrzynki elektronicznej zostaje wysłane powiadomienie dotyczące sprawdzenia reklamodawcy, w którym Google poprosi Cię o weryfikację tożsamości osoby fizycznej lub firmy. W przypadku otrzymania takiej wiadomości zapoznaj się z jej szczegółami.
- Zaloguj się na swoje konto w Google Ads.
- Wejdź w panel „Narzędzia i ustawienia”, a następnie w zakładkę „Płatności”. Kliknij w opcję „Weryfikacja reklamodawcy”.
- Lokalizacja oraz dane muszą być takie same jak w dokumentach. Edycji dokonuje się w profilu płatności. Brak takiej możliwości należy zgłosić supportowi Google, aby otrzymać stosowne uprawnienia.
W formularzu znajduje się 29 zadań do wykonania, z czego 19 jest obowiązkowych. Niektóre z nich to po prostu wypełnienie danych lub podanie informacji, inne wymagają zaznaczenia właściwej opcji, w jednym przypadku będzie to załączenie dokumentu.
Formularz został podzielony na 5 części:
- Informacje o reklamodawcy;
- Informacje o Twojej firmie;
- Informacje o modelu biznesowym i partnerach biznesowych reklamodawcy;
- Pytania dotyczące treści reklam;
- Pytania dodatkowe.
Zobacz, jak wygląda formularz weryfikacji firmy w Google Ads
- Jeśli jesteś pewien, że wszystko zostało wypełnione poprawnie, kliknij przycisk „Prześlij”.
- Google powinno wysłać na Twoje konto e-mail wiadomość dotyczącą stanu weryfikacji tożsamości w ciągu kilku dni. W niektórych przypadkach może pojawić się prośba o dodatkowe informacje odnośnie prowadzonej działalności gospodarczej.
- Po pozytywnym przejściu weryfikacji szczegółowe dane o firmie oraz płatniku będą pojawiać się w komunikacie występującym przy każdej reklamie.
Szczególne branże i działalności – zasady weryfikacji
Część kont występujących na Google Ads podlega zupełnie innym zasadom weryfikacji. Wymaga tego działalność w szczególnych branżach i rodzajach działalności, takich jak szeroko rozumiana ochrona zdrowia (w tym przede wszystkim handel lekarstwami), hazard oraz polityka (zwłaszcza reklamy wyborcze). Google respektuje, że te dziedziny mogą podlegać restrykcjom i ograniczeniom prawnym w zależności od danego państwa. Stąd też system reklamowy uwzględnia te aspekty w swoich regulacjach oraz zasadach wewnętrznych. Często jednak będzie tu przykładowo potrzebne potwierdzenie nazwy i adresu firmy, a także dokumentów potwierdzających jej funkcjonowanie wystawione przez organ państwowy w jednym z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Oczywiście to nie wszystko. Oprócz potwierdzenia nazwy i adresu mogą też pojawić się inne wymogi. Wszystko zależy od konkretnego państwa.
Reklamy lekarstw
Reklamy dotyczące medykamentów mogą być tworzone w systemie Google Ads wyłącznie na wybrane lokalizacje. W tym przypadku również ma to związek z przepisami wewnątrz danego państwa. Reklamodawca za każdym razem musi zostać zweryfikowany. W Polsce prawo dopuszcza w Internecie wyłącznie reklamę leków dostępnych bez recepty. Przekaz marketingowy można kierować tylko do osób pełnoletnich. Natomiast sam system Google Ads dopuszcza promowanie aptek internetowych działających na terenie państw, gdzie jest to zgodne z obowiązującym prawem. Wtedy należy to potwierdzić w wymagany przez system sposób. Wszelkie reklamy zamieszczane za pośrednictwem Google Ads nie mogą porównywać efektów przed i po zażyciu lekarstw. Jest to zabronione. Każde naruszenie zasad Google w zakresie polityki reklamowej medykamentów niesie za sobą określone konsekwencje – od odrzucenia reklamy lub jej części aż po zablokowanie konta.
Reklamy gier hazardowych
W Polsce reklama hazardu (nawet odpowiedzialnego) jest bardzo mocno obwarowana, a bywa także kłopotliwa. Dotyczy to także Internetu. W innych krajach Google także ogranicza ich publikację. W państwach, gdzie ustawodawstwo wewnętrzne na to zezwala, podmioty zainteresowane reklamą hazardu muszą najpierw jednak uzyskać w tym celu stosowny certyfikat. Nieco łatwiej jest o reklamę w Internecie zakładów wzajemnych.
Reklamy wyborcze
W różnych państwach reklamy polityczne czy wyborcze mogą być objęte innymi przepisami. Google dostosowuje się do nich. W związku z tym wyborcze reklamy można emitować w systemie Google Ads wyłącznie w wybranych regionach i bezwzględnie przedstawić informację o płatniku. Za każdym razem reklamodawcy muszą zostać zweryfikowani. Sposób weryfikacji również może różnić się w zależności od regionu. Wymogi da się sprawdzić w rozwijanym na stronie menu. Wystarczy wybrać odpowiednie państwo lub region. Dla Polski należy oczywiście zaznaczyć obszar Unii Europejskiej. Konieczne okaże się tu np. potwierdzenie obywatelstwa albo prowadzenia działalności na obszarze wspólnoty lub konkretnego kraju. Organizacje muszą przedstawić także szczegółowe dane i zaświadczenie potwierdzające funkcjonowanie zgodnie z prawem obowiązującym w konkretnym państwie. Wszelkie naruszenia zasad czy podanie fałszywych danych spowoduje konkretne reperkusje w momencie wykrycia ich przez Google. W takim przypadku z dużym prawdopodobieństwem należy się spodziewać cofnięcia weryfikacji, a nawet zawieszenia konta Google Ads.
Jak sprawdzić stan weryfikacji?
Google aktualizuje nowe informacje wprowadzone w system zazwyczaj w ciągu 5-7 dni roboczych. Sprawdzenia, czy konkretny reklamodawca został zweryfikowany pozytywnie, można dokonać na etapie wyników wyszukiwania. Wystarczy kliknąć w strzałkę w dół znajdującą się przy adresie URL. W sekcji „O tym reklamodawcy” z Mojego Centrum Reklam pojawią się dane konkretnego podmiotu. Można dowiedzieć się z nich nawet więcej niż tylko to, czy przeszedł on pozytywnie weryfikację. Odbiorcy reklam będą mogli sprawdzić, jaka firma oferuje im konkretny produkt czy usługę. Uzyskają też dostęp do konkretnych i szczegółowych informacji o reklamodawcy. Natomiast aby ustalić stan sprawdzenia własnego konta, należy skorzystać z Google Ads. W tym celu w sekcji „Narzędzia i ustawienia” trzeba wybrać opcję „Płatności”, a następnie kliknąć w „Weryfikacja reklamodawcy”. Znajdują się w tym miejscu dane głównej osoby kontaktowej oraz nazwa organizacji. Prawidłowe przejście weryfikacji powinno zostać potwierdzone powiadomieniem, przesłanym na adres elektronicznej skrzynki pocztowej przypisanej do konta Google Ads.
Weryfikacja w Google Ads – dlaczego warto?
Najważniejszym celem weryfikacji reklamodawcy jest zwiększenie przejrzystości systemu reklamowego Google Ads. To istotne dla działań marketingowych, które są realizowane w Internecie za pomocą najpopularniejszej wyszukiwarki. Niemniej istotne jest także utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz jakości usług dla uczestników internetowego rynku reklamowego. Trzeba przy tym pamiętać, że weryfikacja konta jest niezbędna, aby uzyskać możliwość skorzystania ze wszystkich narzędzi oraz funkcji proponowanych przez system Google Ads. Przeprowadzenie procesu weryfikacyjnego wymaga oczywiście odrobiny wysiłku oraz czasu. Można jednak przyspieszyć procedurę przygotowując sobie z wyprzedzeniem wymagane dokumenty oraz informacje. Zweryfikowany reklamodawca budzi większe zaufanie innych użytkowników Internetu, więc z dużym prawdopodobieństwem chętniej skorzystają oni z oferowanych przez niego produktów albo usług. Pozwala bowiem to odbiorcom poznać daną firmę i sprawdzić jej rzetelność. Dlatego kiedy Google wystąpi z prośbą o potwierdzenie swojej tożsamości, nie warto zwlekać zbyt długo.