Answer Box, featured snippets i pozycja zero
Widoczność pierwszego wyniku organicznego daje mu wielokrotnie większe szanse na kliknięcie przez internautę. De facto często na tym jego poszukiwania się kończą. Wszyscy wiemy, jak wygląda pierwsza strona wyszukiwania. Rzadko kiedy decydujemy się na wybór dalszych pozycji, jeżeli uzyskamy już satysfakcjonującą odpowiedź. Ale pierwszy wynik może zostać przebity. Google Answer Box to element, który wyświetla się zazwyczaj na samym szczycie wyszukiwarki jako odpowiedź na zapytanie użytkownika. Nie jest to jednak tożsame z typowym wynikiem wyszukiwania. Pojawia się bowiem w lewej kolumnie tuż nad nim. Stąd Answer Box często określany jest również mianem pozycji zero (direct answer). To najwyższe miejsce, jakie może za darmo osiągnąć treść z Twojej strony internetowej bezpośrednio w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Czym jest pozycja zero w praktyce? To rodzaj pola czy też ramki odpowiedzi. Wyżej znajdują się jedynie ewentualne reklamy Google Ads. Ta sytuacja również pokazuje, jak znacząca jest pozycja zero. Answer Box to zdaniem algorytmu wyszukiwarki najtrafniejsza i najbardziej precyzyjna odpowiedź na pytanie zadane przez internautę. Jednocześnie nie jest to miejsce automatycznie zarezerwowane dla strony www, która zajmuje pierwszą pozycję w wynikach organicznych wyszukiwania. Answer Box traktować należy jako funkcjonalność Google i usprawnienie tej wyszukiwarki. Inne pojęcie, pod którym także występuje, to featured snippet, a więc fragment godny polecenia. Wyszukiwarka prezentuje więc część odpowiedzi (zazwyczaj ok. 40 słów lub 300 znaków ze spacjami), która może być dla użytkownika interesująca, pobranej z konkretnej witryny. Znajduje się tam również tytuł strony, link do niej oraz adres URL. Ważny pozostaje tu odwrócony schemat w porównaniu do innych wyników SERP. Najpierw widoczny jest tekst, a dopiero później konkretny link do strony źródłowej.
Jakie zadanie spełnia featured snippet?
Google Answer Box mają oczywiście swoje zadanie do spełnienia. Najistotniejsze w tym przypadku jest ułatwienie internaucie dotarcia do jednoznacznej i satysfakcjonującej odpowiedzi na poszukiwane pytanie. To w pewnym sensie kolejny trop podczas wyszukiwania, który prowadzi do uzyskania wyczerpującej wiedzy. Istotna pozostaje tu także szybkość otrzymania istotnych informacji oraz ich przejrzysta forma, co przekłada się również na pozytywne doświadczenia użytkownika. Poprawa wrażeń to jeden z tych punktów, do których firma Google w ostatnim czasie przykłada szczególną uwagę. To bowiem istotna kwestia w rywalizacji z innymi dostępnymi na rynku wyszukiwarkami dostarczanymi przez konkurencję. Dostarczanie odpowiedzi na zapytanie bezpośrednio to duża wygoda. Wynik wyświetla się na pozycji zero i nie ma konieczności klikania, aby go zobaczyć. Czasem ograniczony do meritum tekst wystarcza, aby zaspokoić ciekawość użytkownika. Jeżeli jednak Google nie wyświetla wystarczającej treści i odpowiedź na zapytanie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania wzbudzi zaciekawienie internauty, ma on możliwość szybkiego przejścia na daną witrynę.
Kiedy pojawia się fragment z odpowiedzią?
Warto zaznaczyć, że Answer Box nie pojawi się na każde zadane przez użytkownika Internetu pytanie. Wiele zależy bowiem od jego konstrukcji. Najlepiej, kiedy jest stosunkowo proste i konkretne, a odpowiedź jednoznaczna. Wtedy szanse na pojawienie się featured snipped wzrastają. Analitycy zauważyli również inne zależności. Zazwyczaj zerowa pozycja w Google występuje jako bezpośrednia odpowiedź na szczegółowe pytania z użyciem słów ukierunkowujących. Wśród nich na pewno należy wymienić te zaczynające się od: „co”, „kto”, „jak”, „czy”, „ile”, „dlaczego”, „jaki” „gdzie” i „kiedy”. Można również zauważyć częstsze pojawianie się featured snippets w odniesieniu do precyzyjnych pytań dotyczących m.in.:
- definicji,
- przepisów – zarówno prawnych, jak i kulinarnych,
- kwestii zdrowia,
- porównań,
- poradników (tzw. DIY – do it yourself – zrób to sam),
- dokładnych liczb (np. wynik meczu, kurs walut, cena i koszty).
Rodzaje direct answer
Pozycja zerowa zazwyczaj składa się z fragmentu tekstu, który został zaciągnięty z konkretnej witryny, adresu URL, a także tytułu samej strony. Ramka odpowiedzi bezpośrednich przybiera tu formę prostokąta. Algorytm umieszcza w niej urywek tekstu, który uważa za najlepiej pasujący do zadanego przez internautę pytania. Zdarza się, że wyszukiwarka zamieści w tym miejscu także zdjęcie, które wyróżnia konkretny wpis. Czasem w ramce mogą pojawić się również inne elementy. W związku z tym wyróżnić można tu konkretne rodzaje pozycji zerowych (formy odpowiedzi):
- Paragrafy (akapity) – występują najczęściej, zazwyczaj są to fragmenty tekstu z danej witryny, w których znaleźć można odpowiedzi na szczegółowe pytania wpisane w wyszukiwarkę Google, występują w formie akapitu i stąd ich alternatywna nazwa;
- Listy – prezentują uporządkowane informacje w przyjazny sposób, często pojawiają się w odniesieniu do instrukcji albo przepisów prawnych, to drugi najczęściej pojawiający się featured snippet, występuje jako listy wypunktowane lub numerowane;
- Tabele – pojawiają się zwykle w sytuacji, gdy odpowiedź na pytanie powinna uwzględniać kryteria rozróżnienia lub porównania odmiennych czynników, analiz albo statystyk, w niektórych przypadkach to forma znacznie bardziej przejrzysta od typowego tekstu;
- Inne – zdecydowanie najrzadziej pojawiające się obiekty podczas wyświetlania direct answer w wyszukiwarce Google, do tej grupy zaliczyć możemy: grafiki, mapy, wideo czy artykuły naukowe.
Zalety direct answers w Google
Korzyści funkcjonalności Answer Box dla internautów są oczywiste. Otrzymują oni szybką czytelną i niezwykle trafną odpowiedź na zadane pytanie, także głosowe. To bardzo praktyczna i wygodna użyteczność także dla wyszukań mobilnych. Pojawienie się w pozycji zero to jednocześnie liczne zalety dla właściciela konkretnej witryny. Wśród tych najważniejszych warto wymienić:
- Wynik w wynikach organicznych nad pierwszym miejscem – to niezaprzeczalny atut marketingowy dla firmy. W dodatku stanowi rodzaj darmowej reklamy – lepszej pozycji bez angażowania dodatkowych środków finansowych osiągnąć nie można. Kiedy odpowiedź w formie akapitu pojawia się na samej górze wyników wyszukiwania, internauta w zasadzie nie jest w stanie jej pominąć.
- Szansa na zaprezentowanie firmy i marki większej liczbie odbiorców – wyżej wyświetlana witryna, do tego wyeksponowana, zazwyczaj wiąże się z większą liczbą odwiedzin, która nierzadko wpływa też na wzrost różnego rodzaju konwersji. Ruch organiczny ma także niebagatelne znaczenie dla kreowania znaczenia i rozpoznawalności marki, jak również na odwiedziny witryny w przyszłości.
- Budowa wizerunku eksperta – polecane przez Google fragmenty artykułów są często przynależne stronom eksperckim prowadzonym przez specjalistów i znawców tematyki. Twoja witryna też może być tak odbierana. To bezsprzecznie wpływa pozytywnie na zaufanie do naszej strony.
- Skuteczna walka z konkurencją – artykuły rywalizujących stron i konkurentów rynkowych znajdują się niżej. Jedynie płatna reklama w serwisie Google Ads jest tu w stanie uzyskać lepsze miejsce od Twojego, a i tak nie będzie ona aż w takim stopniu wyeksponowana. Pozycja zero pozwala na skuteczną rywalizację z działaniami marketingowymi opartymi o mocno konkurencyjne frazy.
Ewentualne wady uzyskania pozycji zerowej
Czy featured snippets może nieść za sobą jakieś niekorzystne konsekwencje dla strony, z której elementy są prezentowane? Dużo zależy od tego, co dla właściciela strony pozostaje istotniejsze. Użytkownik jest bowiem w stanie uzyskać interesujące go informacje czy dane już w ciągu kilku sekund i niekoniecznie będzie potrzebował ich więcej. W takiej sytuacji nie odwiedzi już strony.
W przypadku odpowiedzi wyszukiwania głosowego, internauta nawet nie spostrzeże adresu danej witryny. Wprawdzie Google Voice Search wciąż jest używany stosunkowo rzadko, ale zapewne jego znaczenie w ogólnej liczbie wyszukiwań będzie stopniowo wzrastać. Answer Box może mieć więc potencjalnie negatywny wpływ na organiczny ruch na stronie lub współczynnik klikalności, choć praktyka przemawia jednak na korzyść tego rozwiązania. Pewnym zagrożeniem okazuje się natomiast brak kontroli nad tym, co faktycznie pojawi się w wyróżnionym polu odpowiedzi. W związku z tym nie istnieje żadna gwarancja, że trafi tam akurat fragment naszej strony. A nawet jeśli, pozycję zero za jakiś czas może przejąć konkurent. Nie jest ona zapewniona raz na zawsze. Dodatkowo wypowiedź wyróżniona przez Google czasem bywa wyrwana z kontekstu. To potrafi zniechęcić użytkownika do danej strony.
Featured snippet a działania SEO
Celem optymalizacji stron z wykorzystaniem technik SEO jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Tymczasem funkcjonalność featured snippet pozwala na wyświetlanie strony jeszcze nad organicznymi wynikami wyszukiwania w Google. Pozornie są więc to działania przeciwstawne. W rzeczywistości jednak idą ze sobą w parze. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych może bowiem sprawić, że fragment tekstu z danej strony internetowej Google wyświetli w Answer Boxie. Jednocześnie witryna pojawiająca się jako featured snippet zyskuje kolejne atuty dla wyszukiwarki. To z kolei może poprawić jej pozycję w wynikach Google. Optymalizacja treści pod wynik zerowy wspiera pozycjonowanie. Z tego powodu warto więc skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO. Nawet jeżeli algorytm Google nie uzna danej witryny za wystarczająco interesującą i ekspercką, aby pokazać jej część na pozycji zero, to działania optymalizacyjne z dużym prawdopodobieństwem i tak poprawią widoczność w sieci. Pojawienie się danego contentu w Answer Box można uznać za dodatkową nagrodę za wysoką jakość strony i właściwe dostosowanie jej pod kątem SEO.
Jak osiągnąć pozycję zero w Google?
Teksty, które trafiają do featured snipped są automatycznie dobierane przez algorytmy. Treści te pochodzą z danych wykorzystywanych przez Google. Zasady ich funkcjonowania nie są jawne. Pozycji zero nie da się kupić, więc wpływ na to, co faktycznie stanie się polecanym fragmentem z odpowiedzią, jest de facto mocno ograniczony. Nie istnieje złota metoda gwarantująca tu sukces przy spełnieniu określonych kryteriów. Znaczenie na pewno ma struktura witryny oraz tekstów, które się na niej znajdują. Wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania także działa jako atut. Na szczęście można wyróżnić pewne wytyczne i działania pozwalające mieć jakiekolwiek szanse na uzyskanie pozycji zero. Stosując je, jesteśmy w stanie uzyskać większe prawdopodobieństwo, że w wyniku wyszukiwania pojawi się fragment odpowiedzi z naszej witryny. Dlatego warto próbować i oprzeć swoje czynności o konkretne etapy:
- Research i analiza konkurencji – każde skuteczne działanie musi być poprzedzone badaniem. Warto przyjrzeć się, jakie działania na swojej stronie podjęła konkurencja, która uzyskała Answer Box. Również zastosowane przez innych słowa kluczowe mogą mieć tu istotne znaczenie, dlatego je także należy przebadać przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Zdobyte w ten sposób informacje posłużą do planowania i realizacji dalszych działań. Można spróbować zastąpić miejsce konkurenta albo postawić na popularne frazy kluczowe, w odniesieniu do których nie ma jeszcze wyróżnionej odpowiedzi.
- Aktualizacja i optymalizacja treści zgodnie z zasadami SEO – tekst powinien być dostosowany pod wyszukiwarkę Google, ale jednocześnie wartościowy pod kątem zapytań internautów. Dlatego odpowiedź powinna być naturalna. Słowa kluczowe należy rozmieścić zgodnie z zasadami SEO. Dobrze, kiedy używamy odpowiedni nagłówek z zapytaniem, jakie może zadać użytkownik, a odpowiedź na nie warto umieścić możliwie blisko początku akapitu. Powinna być ona krótka i rzeczowa, ale jednocześnie pojawić się naturalnie i stanowić część rozbudowanego oraz sformatowanego tekstu wysokiej jakości. Uporządkowane dane w postaci list, wypunktowania czy tabeli również są dla algorytmu istotnymi elementami, dlatego zwykle opłaca się je stosować. Podobnie jak zdjęcia oraz grafiki w odpowiedniej rozdzielczości.
- Zadbanie o techniczne aspekty optymalizacji strony – zaliczyć do nich można m.in. zapewnienie bezpieczeństwa strony protokołem HTTPS, odpowiednią szybkość ładowania, linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne, stworzenie mobilnej wersji witryny. Poprawnie działająca witryna ma zdecydowanie większe szanse, aby zaistnieć jako Answer Box.
Czy warto się starać o polecane fragmenty odpowiedzi?
Pozycja zero to funkcjonalność stworzona z myślą o użytkownikach i ich pozytywnych odczuciach w związku z korzystaniem z przeglądarki Google. Pozwala na szybkie otrzymanie odpowiedzi na zadane w sposób konkretny pytanie. Dzięki temu większość odbiorców zapoznaje się z zawartością wyszczególnionego pola. To wszystko sprawia, że pozycja zero stanowi jedno z najbardziej widocznych, a więc i pożądanych pod kątem marketingu internetowego, miejsc w wyszukiwarce. Próba jego zdobycia jest wymagającym i niełatwym zadaniem. Osiągnąć pozycję zero w wynikach wyszukiwania Google niezwykle trudno nawet osobom o dużej wiedzy i umiejętnościach technicznych z zakresu pozycjonowania stron. Nie ma żadnej gwarancji na sukces w tym zakresie. Mimo to warto podjąć ten wysiłek ze względu na otrzymywane z tego tytułu korzyści, a także sprawdzić osobiście zalety i wady takiej sytuacji. Niemniej niektóre czynności zwiększają znacząco szanse na wyróżniony fragment z odpowiedzią. Do tej grupy należy zaliczyć przede wszystkim działania optymalizacyjne pod kątem wyszukiwarki internetowej Google. Zapewne formy featured snipped i zasady jego wyświetlania także będą ulegać modyfikacjom. Z tego powodu warto śledzić na bieżąco aktualne trendy i dostosowywać pod nie swoją stronę internetową. Najlepszą opcją jest tu korzystanie z usług profesjonalnej agencji SEO.