Branża e-commerce stale się rozwija. W związku z tym konkurencja w Internecie również staje się coraz większa. Pozyskanie i utrzymanie każdego kolejnego potencjalnego klienta ma zatem znaczenie dla zdobycia mocniejszej pozycji na rynku. Lojalność odbiorców, rozpoznawalność marki, widoczność w sieci – okazuje się, że elementy te mają nieocenione znaczenie dla skuteczności działań marketingowych. Warto w związku z tym rozważyć inwestycję w kampanię brandową w systemie reklamowym Google Ads. Reklamodawca zyskuje w ten sposób kolejną możliwość oddziaływania na odbiorcę w Internecie.
Najważniejsze informacje
- Kampania brandowa to rodzaj strategii marketingowej realizowanej w sieci wyszukiwania.
- Kampania brandowa opiera się na wykorzystaniu słów kluczowych związanych z marką czy konkretną firmą.
- Najważniejsze korzyści z reklamy brandowej to m.in. ochrona przed działaniami konkurencji, zwiększanie świadomości marki oraz budowanie lojalności klientów.
- Kampania brandowa to rozwiązanie przede wszystkim dla dużych firm z wypracowana renomą rynkową.
Czym jest kampania brandowa?
Brandowa kampania reklamowa prowadzona jest w sieci wyszukiwania. Opiera się ona na słowach kluczowych bezpośrednio związanych z daną firmą lub marką często zawierając ich nazwy, a także różne powiązane warianty. Reklamy brandowe w Google Ads przybierają formę tekstową. Mogą one dotyczyć także nazwy produktów czy nazwiska w branżach, gdzie ma to większe znaczenie (np. w przypadku adwokatów czy lekarzy). Po wpisaniu w wyszukiwarkę odpowiednich słów kluczowych przez użytkowników reklamy brandowe wyświetlają się zwykle nad wynikami Google organicznymi. Tego typu płatna kampania realizowana w sieci to rodzaj strategii marketingowej, która jest nastawiona na konkretne rezultaty. Można wyróżnić tu dwa główne warianty działania:
- dopasowanie ścisłe – w tym przypadku słowa kluczowe związane są wyłącznie z nazwą marki;
- szerszy zasięg – frazy jako nazwa marki oraz słowa dodatkowe.
Dlaczego warto inwestować w kampanię brandową w Google Ads?
Inwestycja w kampanie brandowe w systemie reklamowym Google Ads może nieść za sobą wiele korzyści. Najważniejsze zalety prowadzenie tego typu działań marketingowych w sieci to:
- Ochrona marki przed konkurencją – reklamowanie się na frazy związane z konkurencyjnymi markami to coraz powszechniejsza praktyka w sieci. Pozwala bowiem wyświetlić się ponad wynikami organicznymi Google dla konkretnej firmy, co jest w stanie obniżyć liczbę konwersji na stronie. Można mieć wątpliwości, czy są to działania etyczne ze strony konkurentów rynkowych, niemniej pozostają dozwolone. Kampania brandowa jest w stanie ochronić przed tego typu praktykami.
- Zwiększenie widoczności w sieci – dzięki kampanii brandowej można zdominować wyniki wyszukiwania związane z nazwą firmy lub konkretną marką. To umożliwia jeszcze łatwiej oraz szybciej znaleźć ją w sieci i wzmocnić jej widoczność. Dzięki właściwej optymalizacji kampanii reklama pojawi się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Wpływa to przy okazji także na wzrost zaufania wśród odbiorców.
- Wysoka kontrola nad treścią – reklamy w kampaniach brandowych pozwalają na dużą elastyczność konstrukcyjną w porównaniu do innych. Możliwość decydowania o zawarciu konkretnych informacji, także tych niedostępnych w organicznych wynikach wyszukiwania, czy kierowania klientów na wskazane podstrony pozwala na uzyskanie lepszej skuteczności. Do tego jest duża swoboda w testowaniu różnych treści oraz ulepszaniu ich w odniesieniu do aktualnych trendów czy odbiorców.
- Zbieranie danych o zachowaniach klientów – informacje pozyskane o użytkownikach na podstawie konwersji sprzyjają lepszej optymalizacji kolejnych działań promocyjnych na rzecz marki czy firmy. Dane te pozwalają bowiem wyodrębnić najbardziej efektywne ścieżki zakupowe wewnątrz witryny.
- Oszczędność czasu i pieniędzy – stworzenie kampanii brandowej i weryfikacja projektu przez Google nie trwa długo. Z kolei koszty kliknięcia w reklamę w tym przypadku są relatywnie nieduże w odniesieniu do korzyści. To również przekłada się na wyższą efektywność prowadzonych działań oraz budżetu.
- Wyższa liczba konwersji wspomaganych – kampania brandowa wspiera ruch na Twojej stronie internetowej z wyników organicznych oraz wejścia bezpośrednie. Styczność użytkownika z marką na różnych etapach podejmowania decyzji zakupowej zwiększa szansę na konkretną akcję sprzedażową.
Czy kampania brandowa jest dla każdego?
Chociaż kampania brandowa Google Ads ma swoje niewątpliwe zalety, to nie w każdym przypadku okaże się najlepszym rozwiązaniem. Sprawdzi się na pewno w odniesieniu do dużych firm, które mają już mocną pozycję na rynku oraz wyrobiony prestiż. Utrzymanie marki na szczycie wymaga podejmowania różnorodnych metod zapewniających ten efekt. Kampania brandowa da tę możliwość i zapewni przy tym wysoki współczynnik zwrotu poniesionych nakładów finansowych. Pozwoli się też wyróżnić niektórym firmom przy wyjątkowo dużej konkurencji na rynku. Wszystko zależy jednak od siły marki, skali prowadzonej działalności czy specyfiki biznesu. Dużą rolę odgrywa również dostępny budżet reklamowy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ten rodzaj kampanii nie zwiększa świadomości marki oraz zasięgu w gronie nowych odbiorców. Skierowana jest już do tych, którzy wiedzą, czego szukają. Firmy małe, lokalne czy rozpoczynające działalność, a także biznesy z ograniczonym budżetem na reklamę niekoniecznie powinny podążać w tym kierunku. Warto, aby rozważyły więc inne dostępne alternatywy.
Jak skutecznie wyróżnić swój brand w sieci wyszukiwania?
Planowanie kampanii brandowej w systemie reklamowym Google Ads to moment o niezwykle ważnym znaczeniu dla jej późniejszej skuteczności. Przygotowanie do tego typu działań najlepiej jest podzielić na konkretne etapy. Warto tu wyróżnić następujące z nich:
- Określenie celów oraz wskaźników efektywności (KPI) – wskazanie najważniejszych wartości przekazywanych przez markę ma istotne znaczenie, aby stworzyć jednoznaczny i spójny przekaz reklamowy. Celem może być większa rozpoznawalność brandu, większe zainteresowanie stroną internetową lub konkretna liczba zapytań ofertowych. Z kolei wskaźniki takie jak liczba kliknięć czy koszt konwersji są niezbędne, aby efekty prowadzonej kampanii były obiektywne i mierzalne.
- Ustalenie budżetu kampanii brandowej – na tym etapie należy określić wysokość środków, jaką można przeznaczyć na prowadzenie działań reklamowych. Należy tu ustalić zarówno budżet dzienny, jak i całkowity. Określenie stawek za słowa kluczowe to niezwykle istotny element strategii. Za każdym razem należy uwzględniać branżę, znajomość marki czy poziom konkurencji. Warto przy tym pamiętać o wysokiej efektywności kosztowej dla kampanii brandowych.
- Optymalizacja treści reklam i przekierowań – niezwykle ważny punkt każdej kampanii brandowej. Przekaz powinien być spójny, jednolity i zgodny z zasadami wyznawanymi przez markę. Duże znaczenie dla optymalizacji ma również dobieranie brandowych słów kluczowych oraz strategiczne wykluczanie ich z innych kampanii. Celem jest uzyskanie większej skuteczności i unikanie rywalizacji pomiędzy prowadzonymi przez siebie działaniami promocyjnymi. Warto uwzględnić błędne zapisy nazwy firmy, jeżeli takiej często używają również internauci. Tekst samej reklamy powinien być unikatowy, różniący się od tego w wynikach organicznych i zachęcający do kliknięcia. Ważne też, aby odnosił się do aktualnych promocji oraz trendów. Dla maksymalizacji konwersji znaczenie ma również odpowiedni wybór stron docelowych.
- Monitorowanie i analiza wyników – aby kampania była najbardziej efektywna, konieczne jest stałe dostosowywanie jej parametrów do bieżącej sytuacji oraz budżetu. Nieodzowne są zatem szczegółowe analizy z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi pomiarowych. Pozwalają one zrewidować, na ile skuteczność działań pokrywa się z założeniami strategii. Reklamy Google Ads powinny być regularnie sprawdzane pod tym kątem.
Udaną kampanię brandową wyróżniają efekty. Przykładem może być wdrożona strategia dla klienta sprzedającego akcesoria do szydełkowania. Wyniki z ostatniego kwartału prezentują się następująco:


Oprócz tego wynik jakości 10/10 i najwyższa ocena składowych wyniku jakości (przewidywany CTR, trafność reklamy, jakość strony docelowej):

CTR stabilne, mocno powyżej 50% na zakresie ostatniego kwartału:

Reklama brandowa w wyszukiwarce Google – podsumowanie
Kampania brandowa w wyszukiwarce Google związana jest z używaniem fraz kluczowych bezpośrednio powiązanych z nazwą Twojej firmy lub marki. To dobry sposób, aby umocnić pozycję oraz rozpoznawalność w Internecie. Wspomaga również budowanie lojalności ze strony dotychczasowych klientów. Nie w każdym przypadku jest to jednak strategia, która przyniesie oczekiwane efekty. Przede wszystkim powinny korzystać z niej duże firmy czy marki o ugruntowanej już pozycji na rynku. W każdym przypadku kampania brandowa musi być jednak przede wszystkim częścią spójnej oraz przemyślanej strategii dostosowanej do konkretnego biznesu. Wtedy efekty okażą się długofalowe oraz najbardziej opłacalne.
Najważniejsze informacje
Na czym polega kampania brandowa?
Kampania brandowa Google Ads wykorzystuje frazy kluczowe, które są powiązane z konkretnymi markami lub firmami (słowa brandowe). W odpowiedzi na zapytanie użytkownika sieci reklamy będą wyświetlać się powyżej organicznych wyników wyszukiwania. Tworzenie kampanii brandowej nie wymaga wielkiego wysiłku, ale w wielu przypadkach dobrze jest skorzystać z pomocy specjalistów. Dzięki temu wyświetlanie reklamy Twojej marki będzie generować lepsze wyniki.
Do kogo skierowana jest kampania brandowa?
Brandowa kampania w sieci wyszukiwania zostaje skierowana przede wszystkim do osób, które już wcześniej zetknęły się daną marką i firmą, a następnie poszukują powiązanych z nimi konkretnych produktów albo usług. Nie jest to typ reklamy mający na celu przyciągnąć nowych użytkowników. Odbiorcy to przede wszystkim stali klienci, ci z polecenia oraz powracający. W tym przypadku trafność przekazu jest naprawdę wysoka i odpowiada w dużym stopniu wpisywanym frazom.
Czy warto stosować kampanie brandowe w przypadku mniejszych firm?
Brandowa kampania w Google Ads jest dedykowana przede wszystkim większym biznesom o ugruntowanej pozycji na rynku. Nie oznacza to jednak, że nie może przynieść określonych korzyści także mniejszym firmom. Za każdym razem należy jednak przeanalizować potencjalne zyski, straty, a także alternatywy. Warto przy tym pamiętać, że kampanie brandowe mają wysoki wynik jakości i relatywnie niski koszt. Często warto prowadzić je równolegle z innymi, a więc rozszerzyć swoje działania marketingowe również na ten typ.