Google Shopping Comparison Services, czyli CSS to platforma alternatywna dla popularnego Google Zakupy. Pozwala ona właścicielom sklepów internetowych na efektywne prowadzenie kampanii produktowych w sieci przekładające się na wysoką liczbę konwersji. Warto więc znać jej zalety oraz mechanizmy działania, aby skutecznie wykorzystywać je w biznesie.
Powstanie CSS było związane z wydaniem przez Komisję Europejską orzeczenia antymonopolowego dotyczącego usługi porównywania cen za pośrednictwem Google Zakupy. Firma faworyzowała własną platformę, działając tym samym na szkodę konkurencji. W rezultacie kar nałożonych na Google podjęto działania, dzięki którym oferty z innych porównywarek trafiły do charakterystycznych boxów widocznych ponad wynikami wyszukiwania ze stosownymi oznaczeniami źródła.
Czym jest CSS?
Najprościej można opisać CSS jako usługę porównywania cen obsługującą kampanie produktowe. Ten typ działań marketingowych uznaje się za najkorzystniejszy dla sklepów internetowych, ponieważ przyczynia się do zwiększenia sprzedaży konkretnych artykułów oraz ruchu na stronie. CSS świadczą portale, w których zbierane są oferty różnych sprzedawców dotyczące poszczególnych produktów. Nie umożliwiają one zakupu, mają jedynie na celu pozwolić użytkownikom sprawdzać ceny u dystrybutorów w celu wybrania najkorzystniejszej, a następnie za pomocą odnośników przekierowywać ich bezpośrednio na stronę sprzedaży.
Obecnie – w wyniku dopuszczenia alternatywnych porównywarek przez Google – oferty takie widoczne są powyżej wyników wyszukiwania w formie prostokątnych boxów z linkiem bezpośrednio do sklepów. Poniżej nazwy produktu wyświetlane jest źródło, czyli CSS wraz z przekierowaniem do jego strony. Mechanizm, wedle którego działa usługa polega na licytacji stawek w trakcie aukcji.
Zalety korzystania z CSS
CSS niesie za sobą wiele korzyści dla sprzedawców i użytkowników. Ci pierwsi mogą korzystać z usługi na lepszych warunkach finansowych niż w przypadku Google Zakupy. Wszystko ze względu na brak marży pobieranej przez firmę od złożonych aukcji – łatwiej więc zaplanować budżet kampanii, a oszczędności w ramach CPC mogą sięgać nawet 20%. Komunikat reklamy produktowej jest czytelny, a ona sama dostępna dla większej grupy odbiorców, lepiej dopasowana i zgodna z aktualną ofertą sprzedaży. Właściciele sklepów mogą przekazać zarządzanie kampanią w ramach CSS zewnętrznym firmom i tym samym skupić się na innych działaniach marketingowych. Użytkownicy o wiele łatwiej natomiast znajdą interesujący ich produkt w najkorzystniejszej cenie, bez konieczności odwiedzania licznych stron sprzedawców.
CSS w praktyce
Obsługa CSS wymaga założenia konta Google Merchant Center, dzięki któremu będą przesyłane i uaktualniane niezbędne dane dotyczące asortymentu sprzedawcy, a także uruchamiane kampanie produktowe. Proces ten można zlecić wybranemu CSS, jednak w zależności od regulaminu, nie zawsze proponują one poziom kontroli i dostępu do konta zgodny z wymaganiami użytkowników. W tym samym czasie warto korzystać z usług kilku porównywarek, co pozwoli zestawić wyniki uzyskane za ich pośrednictwem i wpłynąć na zwiększenie sprzedaży.
Wdrożenie usługi polega na przygotowaniu pliku produktowego, a następnie technicznej konfiguracji GMC i kampanii PLA oraz koordynacji poziomu stawek zgodnie z przyjętą strategią. Zlecając działania w ramach usługi CSS zewnętrznym firmom, należy natomiast wybierać jedynie certyfikowanych przez Google przedstawicieli z doświadczeniem w prowadzeniu prac w tym zakresie.
Za pośrednictwem CSS, internetowi dystrybutorzy mogą skutecznie zwiększyć sprzedaż swoich artykułów. W dobie rosnącej konkurencji, czytelna, dobrze dopasowana oferta i atrakcyjna cena to nie wszystko. Konieczne jest także dotarcie do jak największego grona zainteresowanych produktem konsumentów. Porównywarki i wyświetlające się w widocznym miejscu wyszukiwarki reklamy produktowe to umożliwiają. Tym samym usługi CSS stają się niezbędne do efektywnego prowadzenia handlu w sieci.