Prowadzenie kampanii reklamowych wymaga nie tylko dobrze opracowanej strategii, ale też skrupulatnie prowadzonej analityki. Na bieżąco trzeba śledzić wyniki i reagować na nie, co pozwoli uzyskać lepszą skuteczność. Do obserwacji rezultatów takich działań marketingu służy wiele wskaźników, a CTR należy do jednego z najważniejszych. Branża marketingowa wyróżnia się specjalistycznym nazewnictwem, więc wiele osób mogło nie słyszeć tego terminu. CTR – co to jest i jak wpływa na sukces kampanii w Google Ads? Warto to sprawdzić!
Z tego wpisu dowiesz się:
- Co to jest CTR?
- Jak liczyć CTR?
- Kiedy CTR jest „dobry”?
- Jak sprawdzić CTR?
- Jakie są sposoby na zwiększenie CTR?
Co to jest CTR?
Dla sukcesu reklam w Google Ads kluczowa jest ich klikalność. W związku z tym warto dowiedzieć się, jak działa CTR i co to znaczy. Nazwa ta pochodzi od angielskiego terminu „Click-Through Rate”. Jest wskaźnikiem, który mierzy efektywność reklamy w Internecie. Określa, ile osób w nią kliknęło w stosunku do liczby jej wyświetleń. CTR jest ważnym wskaźnikiem dla reklamodawców, ponieważ pozwala im ocenić skuteczność swoich kampanii reklamowych i wprowadzić ewentualne zmiany. Za polski odpowiednik tego zwrotu można uznać „współczynnik klikalności”.
Jak liczyć wskaźnik CTR?
Ogólnie rzecz biorąc, im wyższy CTR, tym lepsza jest reklama. Wskaźnik CTR jest obliczany jako stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy, wyrażony w procentach. Na przykład, jeśli reklama jest wyświetlana 100 razy, a 5 osób ją kliknęło, CTR wynosi 5%. Można więc stwierdzić, że stanowi obiektywny wykładnik zainteresowania użytkowników. Współczynnik ten dotyczy również SEO, czyli organicznych wyników wyszukiwania. W tym wypadku informuje, jaki procent użytkowników, którym wyświetlił się link do strony, postanowił ją odwiedzić. Przyjęto łatwy do zapamiętania wzór:
CTR = (kliknięcia/wyświetlenia) x 100%
Co to znaczy, że CTR jest „dobry”?
W branży marketingu internetowego często słyszy się, że wyznacznikiem udanej kampanii jest dobry CTR. Co to oznacza? Można by rzec: to zależy – głównie od specyfiki branży i typu prowadzonych działań. Informuje on, że reklama, witryna, formularz czy newsletter działają tak, jak się tego oczekiwało. Jest szczególnie ważny dla reklamodawców, którzy płacą za wyświetlenia, ponieważ pozwala im ocenić, czy ich budżet jest wydawany w sposób efektywny. CTR jest również ważnym wskaźnikiem dla właścicieli witryn internetowych, ponieważ pozwala im ocenić atrakcyjność swoich treści i dostosować ją, aby zwiększyć przychody.
Wysoki CTR oznacza, że użytkownicy uznali daną treść za przydatną i rzeczową, co skłoniło ich do konwersji. Niski wskaźnik z kolei dowodzi, że zawartość nie jest interesująca, wprowadza w błąd lub jest skierowana do nieodpowiedniej grupy odbiorców. Wyniki badań przeprowadzanych przez serwis WordStream wskazują, że przeciętny wskaźnik CTR wynosi w zaokrągleniu 2% dla reklamy w wyszukiwarce i 0,35% dla reklamy w formie baneru lub innych formatach reklamowych. Jeśli chodzi o SEO dla ogólnych słów kluczowych będzie to 2-7%, a dla fraz długiego ogona nawet 15-20%. Te wartości mogą zadziwiać, jednak osiągnięcie ich nie jest łatwe. Uzyskanie takich lub wyższych parametrów świadczy o właściwie dobranej strategii marketingowej.
Jak sprawdzić CTR?
Znając informacje na temat współczynnika klikalności, warto jeszcze wiedzieć, gdzie można sprawdzić jego wartość. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z analitycznych narzędzi od internetowego giganta, czyli Google Search Console oraz Google Analytics.
CTR w Google Search Console
Aby sprawdzić CTR w Google Search Console, należy wejść na swoje konto GSC i wpisać adres swojej domeny. Następnie trzeba przejść proces weryfikacji lub, jeśli zrobiło się to wcześniej, kliknąć w zakładkę Skuteczność. Można tam znaleźć wiele istotnych danych na temat swojej witryny, m.in. liczbę wyświetleń, liczbę kliknięć oraz średni CTR.
CTR w Google Analytics
Najlepszym rozwiązaniem w kwestii konta na Google Analytics będzie połączenie go z Google Ads. Pozwoli to na wyświetlanie informacji bezpośrednio w platformie reklamowej. Inną opcją jest sprawdzenie CTR w Google Analytics, jednak aby to było możliwe, strona musi mieć uprzednio wdrożony kod śledzący.
CTR w Google Ads
Współczynnik klikalności najczęściej jest wykorzystywany w kampaniach reklamowych. CTR w Google Ads wskazuje, ile osób zainteresowało się reklamą. Warto podkreślić, że klikalność reklam w wynikach wyszukiwania jest nieco większa niż w sieci reklamowej Google. Wynika to z faktu, że w pierwszym przypadku są one powiązane z wyszukiwanym zapytaniem, natomiast propozycje w Google nie są tak powiązane tematycznie z zawartością przeglądanej przez użytkownika strony. Co równie ważne, wartość CTR jest dosyć względna – dla jednej kampanii wysoki będzie wynik na poziomie 0,5%, a dla innej ponad 10%.
Co wpływa na współczynnik klikalności w kampanii reklamowej?
Chcąc dobrze zoptymalizować kampanię reklamową i uzyskać dobry CTR, warto wiedzieć, jakie czynniki na niego wpływają. Do pierwszego z nich zalicza się pozycja reklamy – najczęściej im wyższa ona jest, tym lepsza jest klikalność. Równie ważna jest jej treść – powinna się wyróżniać na tle innych i przyciągać uwagę użytkownika. Istotna jest personalizacja przekazu i styl podkreślający ważne dla marki wartości. Oprócz tego musi być również trafna, czyli zawierać słowa kluczowe i odpowiadać na potrzeby odbiorców.
Jak zwiększyć CTR? Kluczowe wskazówki
Wykorzystanie CTA
Nie bez powodu CTA jest znane wszystkim osobom pracującym w branży marketingowej. “Call To Action”, czyli wezwanie do działania zachęca użytkownika do wykonania określonej czynności. Polega na wykorzystaniu sformułowań nakłaniających do sprzedaży lub dokonania konwersji, czyli zwrotów takich jak sprawdź, zobacz, kliknij. Równie skuteczną praktyką jest stosowanie danych liczbowych – odbiorcy lepiej reagują na takie wyrażenia, jak 30% zniżki czy efekty widoczne po 2 miesiącach.
Dodanie rozszerzeń reklam
Rozszerzenia reklam kryją w sobie ogromny potencjał – mogą zwiększyć efektywność kampanii i poprawić jej jakość. Dzięki ich wykorzystaniu przekazuje się użytkownikom więcej informacji, co pozwala bardziej szczegółowo zapoznać ich z ofertą oraz promocjami przy pierwszym kontakcie.
Trafność – analiza dopasowań słów kluczowych
Platforma Google Ads udostępnia opcję różnych typów dopasowań słów kluczowych. Na ich podstawie określa się, w jakich sytuacjach reklama będzie uczestniczyć w aukcji. Aby poprawić CTR i lepiej spożytkować budżet, warto ograniczyć dopasowania przybliżone, aby reklama nie wyświetlała się na niechciane frazy. Warto rozważyć postawienie na dopasowania ścisłe lub do wyrażenia, które sprawią, że będzie ona proponowana odbiorcom wykorzystującym pasujące do oferty słowa kluczowe. Zwiększy to trafność kampanii.
Zadbanie o strukturę reklam
W obrębie jednej kampanii Google Ads warto stworzyć jak najwięcej grup reklam. Przykładowo, można wyróżnić grupy reklam kierowane na poszczególne typy produktów, np. buty sportowe, półbuty, kozaki, klapki itd. Z kolei w sieci wyszukiwania kryterium może być słowo kluczowe.
Analiza kierowania reklam
Istotnym dla współczynnika klikalności aspektem są ustawienia kierowania reklam na urządzenia i lokalizację. Warto sprawdzić, na jakich urządzeniach – stacjonarnych czy mobilnych – notuje się więcej kliknięć. Ponadto kluczowe są też pory wyświetlania. Bardziej efektywne może okazać się ograniczenie do wybranych godzin, np. otwarcia sklepu.
Wskaźnik CTR – podsumowanie
Współczynnik klikalności, czyli CTR, informuje o skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Jego wahania wskazują, jak wprowadzane zmiany wpływają na kampanię u jest kluczowy przy jej optymalizacji. Stanowi również wykładnik trafności i atrakcyjności oferty – jego wysoka wartość dowodzi, że odbiorcy są nią zainteresowani i znajdują na witrynie to, czego szukali. Cenią go więc właściciele różnego typu biznesów i wykorzystują po to, aby skuteczniej dotrzeć do grupy docelowej. Oczywiście nie jest jedynym ważnym wskaźnikiem na stronie. Należy wziąć pod uwagę wiele innych czynników i przeprowadzić kompleksową analizę ruchu, aby kampania reklamowa przyniosła sukces.