Google Trends – co to jest?
Narzędzie, które ujrzało światło dzienne już w 2006 roku, pozwala na analizowanie trendów wyszukiwania Google na całym świecie. Dzięki niemu użytkownicy mogą monitorować to, jak zmienia się popularność różnych zapytań w określonym czasie. Co ciekawe, firma udostępnia dane poczynając już od 2004 roku. Google Trends to idealne narzędzie zarówno dla marketerów, jak i osób prywatnych, którzy chcą dowiedzieć się i lepiej zrozumieć, jakie treści interesują innych internautów.
Usługa prezentuje najczęściej wyszukiwane hasła w Google, ale także tabele popularności fraz kluczowych i choć nie podaje dokładnej liczby zapytań, łatwo wywnioskować można jaki rozgłos zdobywa zwrot w oparciu o relatywną skalę. Najmniejsza jej wartość (0) wskazuje na brak danych dotyczących danej fraz, maksymalna zaś (100) oznacza największe zainteresowanie danym hasłem w wybranym czasie. Ważne, aby pamiętać, że dane są przedstawione w formie względnej – nie dowiemy się, dokładnie ile razy wpisano dany termin.
Google stworzyło to narzędzie, aby lepiej zrozumieć zachowania użytkowników oraz pomóc w planowaniu kampanii marketingowych na podstawie aktualnych trendów.
Google Trends – jak z niego korzystać?
Google trends to niezwykle przydatne narzędzie. Jak z niego korzystać? Deweloperzy postarali się, aby obsługa strony była intuicyjna i prosta. Po wejściu na Google Trends internauta zostaje przywitany interfejsem, którego centralnym punktem jest pole wyszukiwania, przez które przewijają się najpopularniejsze frazy dnia.
Następnie, aby wyszukać dowolne hasło kluczowe, użytkownik musi wpisać je w pole wyszukiwania, a zaraz potem narzędzie wyświetli wykres pokazujący jego popularność:
- W ujęciu czasowym (od ostatniej godziny, po dane historyczne od 2004 rok)
- Względem lokalizacji, kategorii branżowej (np. zdrowie, technologia) oraz rodzaju (np. popularność wyszukiwania w wyszukiwarce i zakupach Google czy na YouTube)
Istnieje również opcja porównywania trendów wyszukiwania w Google. Narzędzie jest w stanie wskazać, które hasło wpisywane było częściej w danym okresie, a także, w jakich regionach cieszyło się największym zainteresowaniem.
Dlaczego warto korzystać z Google Trends?
Narzędzie dostarczone przez giganta z Mountain View jest pomocne w wielu dziedzinach związanych z marketingiem internetowym. To kopalnia wiedzy na temat aktualnych trendów, które podbijają internet. Warto korzystać z serwisu, gdyż:
- Ułatwia analizę nurtów rynkowych – narzędzie pozwala na bieżąco śledzić zmiany w popularności wyszukiwanych haseł w Google, umożliwiając dostosowanie kampanii marketingowych do tego, co aktualnie interesuje użytkowników.
- Ukazuje sezonowość zapytań – pomaga w odpowiednim planowaniu periodycznych działań marketingowych. Narzędzie pokazuje, jak zmienia się rozgłos związany z wyszukiwaną frazą w różnych okresach roku. Szczególnie przydatne jest to w przypadku, gdy produkty nawiązują np. do pory jesiennej. Google Trends pozwoli na śledzenie, kiedy zainteresowanie związane z naszym artykułem zaczyna zyskiwać na popularności.
- Pomaga tworzyć angażujące materiały – zdecydowanie lepiej czyta się treści, które są na czasie. Usługa, która pozwala śledzić aktualne trendy, pomaga tworzyć przekazy bieżące i interesujące dla odbiorców. Istotne jest to np. w przygotowywaniu postów na media społecznościowe.
Co więcej, korzystanie z Google Trends jest całkowicie bezpłatne. Firma udostępniła narzędzie dla każdego, kto posiada dostęp do internetu. Brak jakichkolwiek opłat czyni usługę doskonałą zarówno dla osób prywatnych, jak i małych firm oraz korporacji. Narzędzie dostarcza cennych danych do planowania strategii marketingowych oraz o zmieniających się zainteresowaniach internautów. Warto jednak pamiętać, aby nie opierać się tylko na jednym źródle informacji. Należałoby zebrać jak największą ilość danych, aby analiza była możliwie najdokładniejsza.
Google Trends a SEO
Potencjał Google Trends nie kończy się na pomocy w organizacji kampanii marketingowych. Narzędzie to jest niesamowicie potężne także w rękach osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Usługę dostarczoną przez Google wykorzystać można przy:
- Wyborze właściwych słów kluczowych – Trends pomaga zidentyfikować frazy, które są popularne, ale też mają potencjał w kontekście długofalowych działań SEO. Dzięki wglądowi w trendy wyszukiwania w Google możemy dostosować treści do aktualnych zainteresowań internautów, co przekłada się na lepszą widoczność w wynikach sprzedażowych.
- Optymalizacji kampanii SEO – możliwość śledzenia popularności wyszukiwań w Google w czasie rzeczywistym, realnie pomaga bieżąco aktualizować treści na stronie, a także planować kolejne działania na podstawie przewidywanych skoków popularności.
- Analizowaniu konkurencji – dzięki funkcji porównywania fraz, możemy sprawdzić, jak nasze hasła kluczowe wypadają w porównaniu do tych, używanych przez inne firmy z branży.
Google Trends to więc narzędzie przynoszące korzyści wielu osobom zajmującym się szeroko pojętym marketingiem. To niezbędna usługa, która pomaga pozostać „na czasie” i tworzyć treści aktualne i ciekawe dla internautów, co niezwykle ważne jest w kreowaniu solidnego wizerunku marki.
Google Trends to niezwykle przydatne narzędzie analityczne, które pozwala na śledzenie trendów wyszukiwania w Google. To nieoceniona pomoc zarówno w planowaniu kampanii marketingowych, jak i optymalizacji treści pod SEO. Usługi takie, jak Google Trends pokazują, jak bardzo zależy firmie z Mountain View na tworzeniu narzędzi ułatwiających życie i pracę. Co więcej, korporacja wspiera użytkowników, którzy chętni są posiąść dodatkową wiedzę. W ofercie Google znajdują się bowiem darmowe kursy, które pomagają zgłębić tajniki usługi. Zachęcamy do wzięcia udziału i wypróbowania narzędzia – w końcu jest ono darmowe.