Wynik jakości Google Ads – jak dokładnie działa?
Google ocenia reklamy w wynikach wyszukiwania oraz na witrynach w skali 1 do 10, gdzie najniższa ocena sugeruje bardzo słabą formę treści marketingowych, a analogicznie, najwyższa – równa się najlepszej. Ocenie podlegają także pomniejsze składowe całego wyniku. Komponenty te opisywane są przez wyrażenia „Poniżej przeciętnej”, „Przeciętnie” bądź „Powyżej przeciętnej”. Raport Google Ads tworzony jest na podstawie porównania wyników z konkurencją reklamującą się z użyciem tych samych słów kluczowych, a same dane zbierane są z ostatnich 90 dni. Dzięki temu łatwiej jest zrozumieć, jak dana kampania wypada na tle innych.
Im lepszy wynik jakości w Google Ads, tym naturalnie lepiej dla naszych marketingowych działań. Gigant z Mountain View dąży do wyświetlania reklam odpowiadających na zapotrzebowanie oraz wartościowych dla użytkowników. Im wyższa jakość przekazu w Google Ads, tym lepsza będzie pozycja naszej treści i liczba konwersji, a sam koszt znacząco się obniży.
Jak obliczyć wynik jakości Google Ads?
Trzy fundamentalne czynniki składają się na wynik jakości Google Ads. Przyczyniają się one się do odbioru treści i tekstu reklamy w wyszukiwarce lub na stronie.
- Przewidywany współczynnik klikalności (CTR) – szacowane prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie wyświetloną reklamę. Google bierze pod uwagę także wcześniejsze wyniki (podobnych reklam) oraz trafność przekazu i strony docelowej względem wyszukiwanego hasła. Im wyższy przewidywany CTR, tym lepiej wpływa on na wysoki wynik jakości.
- Trafność przekazu – rozpatrywane jest to, czy treść marketingowa odpowiada intencji użytkownika wyrażonej poprzez słowa kluczowe. Google analizuje zgodność fraz, samą reklamę oraz stronę docelową – na tej podstawie określa trafność przekazu. Im wskaźnik wyższy, tym lepiej wpływa na całkowitą jakość. Dla samej kampanii jest to kluczowa cecha z uwagi na to, że użytkownicy znacznie chętniej klikają reklamy, które bezpośrednio nawiązują do fraz wpisywanych w wyszukiwarce Google.
- Jakość strony docelowej – landing page jest niesamowicie ważny w procesie generowania konwersji. Witryna musi przedstawiać przydatne i wartościowe informacje, być łatwa w nawigacji oraz zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Niezwykle ważna jest także szybkość ładowania – użytkownicy nie chcą czekać bezczynnie przez długi czas. Strona docelowa powinna być logicznym przedłużeniem reklamy i dostarczać wszystkich informacji, których szukają. Google wykorzystuje zarówno informacje ze swojej wyszukiwarki, jak i dane zbierane przez roboty indeksujące strony, aby ocenić jej jakość.
To trzy główne czynniki wpływające na wynik jakości Google Ads. Każda z nich, nawet oddzielnie, ważna jest dla ogólnego odbioru przekazu marketingowego, dlatego też warto przyjrzeć się im i zadbać o to, aby były na jak najwyższym poziomie.
Rodzaje wyników jakości reklam Google Ads
Wyniki jakości Google Ads ustalane są głównie na poziomie słów kluczowych. Jednak jeśli chcemy skupić się na generalnej poprawie skuteczności naszych działań marketingowych, warto spojrzeć na wszystko z większej odległości. Na całościową efektywność naszej kampanii reklamowej w Google Ads mają wpływ także inne wskaźniki. Uwagę więc warto zwrócić uwagę nie tylko ogólnie na temat wyniku jakości, ale także na grupę, sieć czy pojedyncze reklamy.
- Wynik jakości twojego konta Google Ads – zależy w dużej mierze od historycznej skuteczności poprzednich kampanii. System premiuje użytkowników, których działania marketingowe odniosły w przeszłości sukces. Zwiększyć wynik jakości konta można poprzez rezygnację z treści opartych na frazach niegenerujących wiele kliknięć oraz o niskim współczynniku konwersji.
- Wynik jakości grup reklam – jest średnim wynikiem dla jakości słów kluczowych znajdujących się w danym zbiorze, które są wyświetlane zgodnie z ustawieniami kampanii Google Ads. Co więcej, wynik ten wpływa pozytywnie na ocenę parametrów samych fraz.
- Wynik jakości sieci reklamowej – różni się on nieco od sieci wyszukiwania. Obliczając to, algorytm Google weźmie pod uwagę historyczną dynamikę reklam na wybranej stronie internetowej oraz na witrynach do niej podobnych. W tym przypadku czynnikiem wpływającym na wynik jest także wybrany rodzaj stawek:
- Model CPM/CPT (cost-per-mille, cost-per-thousand) – za rezultat odpowiadać będzie jakość strony docelowej.
- Model CPC (cost-per-click) – w tym wypadku ocenie poddawana będzie nie tylko witryna, ale także historyczny współczynnik kliknięć (CTR) reklamy.
Ogólny wynik jakości Google Ads trzeba więc rozpatrywać przez pryzmat wielu pomniejszych czynników. Posiadanie pogłębionej wiedzy na temat różnych wskaźników i ich zależności pozwoli zoptymalizować kampanię tak, aby odniosła możliwie największy sukces.
Jak wynik jakości Google Ads wpływa na funkcjonowanie reklam?
Optymalizacja wyniku jakości wpływa znacząco na funkcjonowanie kampanii marketingowej w Google Ads. Choć sam współczynnik nie jest co prawda determinantem tego, czy działania reklamowe zakończą się powodzeniem, ma on wpływ na to, jak duży sukces mogą one osiągnąć.
- Wyświetlenie reklamy użytkownikowi – Google wymaga pewnego minimalnego poziomu jakości, aby treść w ogóle zaczęła ukazywać się potencjalnym klientom. Przekazy marketingowe o niskim wyniku jakości mogą zostać odrzucone lub mieć ograniczone wyświetlenia.
- Pozycja reklamy na stronie wyników wyszukiwania Google – poprawienie jakości pozwala przekazowi wyświetlać się wysoko usytuowanych witrynach. To zwiększa ich widoczność i prawdopodobieństwo kliknięcia, gdyż co do zasady, internauci częściej zwracają uwagę na treści znajdujące się na górze strony. Większy ruch na witrynie oznacza też zwiększoną liczbę potencjalnych konwersji.
- Koszt za kliknięcie – reklamy na stronie o lepszej jakości mają zazwyczaj niższy koszt za kliknięcie (CPC, cost-per-click). Google nagradza reklamodawców, którzy tworzą wartościowe treści poprzez obniżanie ich wydatków, tym samym pozwalając uzyskać więcej kliknięć za tę samą kwotę. Niski współczynnik jakości może przyczynić się do tego, iż takie reklamy mogą mieć rzeczywisty CPC zbliżony do maksymalnego.
- Skuteczność reklam – jakościowe treści częściej prowadzą do zwiększonego CTR i konwersji. Użytkownicy chętniej klikają reklamy, które są lepiej stargetowane oraz odpowiadają ich potrzebom. Większe zaangażowanie to także lepsze wyniki całej kampanii.
Powyższe czynniki pokazują, dlaczego warto zoptymalizować treści reklamowe tak, aby wynik jakości Google Ads był jak najlepszy. Wysoki wskaźnik zwiększa szansę na sukces dla twoich reklam oraz wszystkich działań marketingowych prowadzonych na platformie.
Co nie wpływa na jakość reklamy?
Wbrew przekonaniom, nie wszystko wpływa na wynik jakości reklamy w Google Ads. Część z komponentów nie ma znaczenia przy obliczaniu współczynnika.
- Wysokość stawki – choć wpływa ona na pozycję twojej reklamy, nie ma bezpośredniego wpływu na wynik jakości. Google dąży do równowagi między solidną treścią a potencjalnym kosztem, aby zapewnić wszystkim najlepsze doświadczenia. Jeśli stawka jest wysoka, a jakość samej reklamy niska, może ona znaleźć się w gorszej pozycji niż bardziej wartościowy przekaz, którego stawka jest mniejsza. Fundusze nie zastąpią więc dobrego wykonania.
- Struktura konta – sposób organizacji kampanii i grup reklam nie wpływa na ocenę jakości poszczególnych przekazów. Dozwolone jest zmienianie struktury konta bez obawy przed utratą wyniku – ważne jednak, aby forma była logiczna i ułatwiała zarządzanie działaniami marketingowymi.
- Częstotliwość wyświetlania reklam – to, jak często treści pojawiają się na serwisach, w większości zależne jest od stawek, budżetu i konkurencji, ale nie wpływa to bezpośrednio na ich jakość. O ile częstotliwość nie ma znaczenia przy wyniku, tak może ona wpłynąć na pozostałe metryki, chociażby takie jak współczynnik klikalności (CTR).
- Liczba konwersji – są one kluczowym celem wielu kampanii, lecz nie wpływają bezpośrednio na wynik jakości w Google Ads. System skupia się bowiem na jej potencjale, nie zaś realnych wynikach. Oznacza to, że nawet jeśli treść marketingowa generuje dużą liczbę konwersji, nie gwarantuje to wysokiego Quality Score. Choć konwersje są ważne dla oceny ogólnej efektywności kampanii reklamowych w Google Ads, sama firma preferuje promowanie treści wartościowych dla użytkowników.
Warto wiedzieć, jakie aspekty wpływają, a jakie nie, na jakość reklamy Google Ads. Dzięki temu jesteśmy w stanie skupić się jedynie na czynnikach, które faktycznie poprawiają wynik i pomagają zoptymalizować naszą kampanię.
Jak sprawdzić wynik jakości w panelu Google Ads?
Wynik jakości bezpośrednio możemy sprawdzić w panelu Google Ads. Opcje te, są jednak początkowo ukryte – na szczęście niezbyt głęboko. Oto łatwy i szybki sposób, jak to zrobić:
- Na swoim koncie Google Ads – w menu bocznym wybieramy przycisk „Kampanie”.
- Następnie – w menu sekcji należy rozwinąć „Listy odbiorców, słowa kluczowe i treść” oraz kliknąć „Wyszukiwane słowa kluczowe”
- Po wybraniu odpowiedniej opcji należy kliknąć znajdującą się w prawym dolnym rogu tabeli ikonę kolumn.
- Kolejny etap to wyszukanie sekcji „Wynik jakości” w menu „Zmodyfikuj kolumny dla słów kluczowych”.
- Należy zaznaczyć cztery pozycje: wynik jakości, jakość strony docelowej, przewidywany CTR, trafność reklamy, a następnie dodać je do tabeli. Możliwy jest także wybór danych historycznych.
- Na koniec – należy wcisnąć przycisk „Zastosuj”.
Jak wpływać na wynik jakości Google Ads?
Oczywiste jest, że każdemu, kto reklamuje swoje usługi w internecie, zależy na tym, aby jego kampania reklamowa przynosiła zyski. Pomóc ma w tym właśnie poprawa wyniku jakości reklamy Google Ads. Jak zwiększyć skuteczność komunikatu marketingowego? W większości przypadków wystarczy dopracować pomniejsze komponenty. Oto przydatne sposoby:
- Dopasowanie reklamy do słów kluczowych – należy upewnić się, że nasze treści marketingowe w Google Ads są ściśle powiązane z frazami, na które je kierujemy. Ważne jest, aby tworzyć przekazy skupione wokół konkretnych tematów – powinniśmy unikać ogółów. Warto pamiętać o używaniu słów kluczowych w tytule i treści reklamy. Im lepsze dopasowanie, tym wyższy wynik jakości oraz większa szansa na kliknięcie reklamy. Ten komponent pozwala także poprawić wynik jakości reklamy.
- Poprawa współczynnika klikalności (CTR) – tworzenie atrakcyjnych i trafnych reklam zachęca użytkowników do kliknięcia. W tym przypadku sprawdzi się także A/B testing. Polega on na tworzeniu różnych wersji treści marketingowych, porównywaniu ich do siebie oraz wyciąganiu wniosków co działa lepiej, a co gorzej. Dzięki temu łatwiej jest zoptymalizować treść samego przekazu w Google Ads. Warto umieścić w nim także Call to Action, czyli wezwanie do działania, które wpłynąć ma na odbiorcę. Dodatkowo można również eksperymentować z różnymi rodzajami reklam, aby znaleźć format najbardziej odpowiadający przewidzianemu targetowi.
- Ocena jakości strony docelowej – należy zadbać o to, aby landing page był jak najlepszy. Musi być on łatwy w nawigacji, czytelny i odpowiadać na zapytanie internauty. Bardzo ważne jest, aby był on dostosowany do urządzeń mobilnych i ładował się najszybciej, jak to możliwe. Na stronie docelowej należy używać jasnych wezwań do działania, które prowadzą użytkownika do założonego celu. Landing page musi być zgodny z treścią reklamy – jest kontynuacją doświadczenia rozpoczętego przez spostrzeżenie przekazu.
- Łączenie wyniku jakości z innymi danymi – nie warto polegać tylko na jednym źródle informacji. Konwergencja danych z wielu współczynników (np. konwersji) pozwoli uzyskać pełniejszy obraz efektywności kampanii i poprawę jakości. Dokładna analiza wszystkich komponentów pomoże zidentyfikować obszary wymagające poprawy.
Praca nad udoskonaleniem składowych w kontekście wyniku jakości Google Ads to droga ku lepszej kampanii. Owe elementy pozwalają na poprawienie skuteczności naszych działań marketingowych. To niczym dopracowywanie małych mechanizmów w wielkiej machinie – pomniejsze części zapewniają możliwość funkcjonowania całości.
Podsumowanie
Wyniki jakości w Google Ads to cenne narzędzie diagnostyczne, pozwalające zrozumieć, w jaki sposób algorytm ocenia reklamy i strony docelowe. System potrafi wskazać obszary wymagające poprawy, jak i te, które są na odpowiednim poziomie. Monitorowanie wyniku jakości Google Ads pozwala na bieżąco śledzić dynamikę promocji i wprowadzać niezbędne zmiany w ich treści, bądź sposobie wyświetlania. Poprawa tego wyznacznika prowadzi do zagwarantowania lepszej pozycji reklamy i obniżenia kosztów konwersji. Inwestując w jakość, można więc zwiększyć wyniki biznesowe. Skoncentrowanie się na poprawie trafności reklam, współczynnika klikalności (CTR) czy stronie docelowej pozwoli na zwiększenie ogólnej oceny marketingowych treści w Google Ads.