Marketing internetowy odgrywa coraz większą rolę we współczesnym świecie i można spodziewać się, że ta tendencja wciąż będzie się utrzymywać. Reklamodawcom zależy na lepszym dotarciu do kluczowych odbiorców proponowanej przez nich oferty. Natomiast dla użytkowników ważna jest wygoda i szybkość w znalezieniu tego, czego naprawdę w Internecie poszukują. Tymczasem specjaliści firmy Google stale poszukują nowych rozwiązań oraz udoskonalają te już istniejące, aby pogodzić ze sobą oczekiwania obu stron. W takim właśnie celu powstały rich snippets.
Spis treści
- Rich Snippets, czyli fragmenty rozszerzone
- Jakie korzyści przynoszą rich snippets w wyszukiwarce Google?
- Czy rich snippets mają wpływ na SEO Twojej strony?
- Najpopularniejsze wyniki rozszerzone – rodzaje rich snippets
- Rich snippets i featured snippets – czym się różnią?
- Jak wdrożyć rich snippets na stronie internetowej?
- W jaki sposób sprawdzić poprawność działania rich snippets?
Rich Snippets, czyli fragmenty rozszerzone
W największym uproszczeniu rich snippets to rozszerzone opisy strony w wyszukiwarce internetowej Google. Wzbogacają one tytuł, opis witryny i adres URL o dodatkowe elementy. Rich snippets jako dane strukturalne pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, co dokładnie zawiera dany serwis. Dostarczają więc użytkownikowi dodatkowe informacje o witrynie jeszcze na poziomie wyników wyszukiwania. Ich najważniejszym zadaniem jest kategoryzacja treści. Ze względu na swoje funkcje, rich snippets często nazywane są również fragmentami lub wynikami rozszerzonymi. Umieszcza się je w kodzie strony, stosując jeden z czterech formatów: mikrodane, mikroformaty, RDF lub JSON-LD. W praktyce rich snippets opierają się więc na danych strukturalnych w postaci specjalnych znaczników.
Jakie korzyści przynoszą rich snippets w wyszukiwarce Google?
Poza tym, że dają internaucie więcej informacji wstępnych, rich snippets przede wszystkim są w stanie przyciągnąć uwagę użytkownika w sieci i sprawić, że strona atrakcyjniej prezentuje się w wynikach wyszukiwania. Pomaga więc to w skuteczniejszym dotarciu do potencjalnego klienta. Podczas przeglądania wyników w wyszukiwarce łatwiej zauważy on wyszczególnione fragmenty. To oczywiście bezpośrednio przekłada się na współczynnik klikalności (CTR). Takie rozwiązanie w szczególności jest przydatne w branży e-commerce, gdzie konwersja ma szczególne znaczenie. Rich snippets pozwalają wyróżnić miejsce i datę wydarzenia, zdjęcia, specyfikację techniczną artykułu, średnią ocenę produktu, a także jego cenę oraz dostępność. Mają one również pozytywny wpływ na doświadczenie użytkownika. Marketing internetowy z ich wykorzystaniem będzie skuteczniejszy, bo pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji.
Czy rich snippets mają wpływ na SEO Twojej strony?
Opisy rozszerzone nie są czynnikiem rankingowym, więc nie wpływają na miejsce w wynikach wyszukiwania. Nie należy jednak z nich rezygnować. Wykorzystanie rich snippets da bowiem Twojej stronie internetowej pewne plusy na rzecz widoczności w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim dzięki nim algorytmy lepiej rozumieją profil danej strony, a więc są w stanie dokładniej dopasować rezultaty wyszukiwania w Google w odniesieniu do zapytań internautów. Ponadto szerszy zakres informacji o ofercie pozwala budować autorytet domeny, a dla robotów wyszukiwarek rich snippets to dodatkowe elementy stron, którym bardziej można zaufać. Pośrednio więc przyczyniają się one do optymalizacji pod kątem SEO. Przy okazji dzięki rich snippets możesz też wyróżnić się na tle konkurencji. Wstępna selekcja odbiorców przekłada się na zwiększenie trafności późniejszych kliknięć, a jednocześnie na zmniejszenie współczynnika odrzuceń. W dłuższej perspektywie ma to niebagatelny wpływ na pozycję strony w rankingu. Potencjalne korzyści na rzecz pozycjonowania są więc dla specjalistów z zakresu SEO oczywiste.
Najpopularniejsze wyniki rozszerzone – rodzaje rich snippets
Warto wiedzieć, że istnieje ponad 30 form i typów rozszerzonych opisów stron internetowych wyświetlanych w wynikach wyszukiwania Google. Wszystkie z nich można zastosować w odniesieniu do swojej strony internetowej. Różnią się one między sobą nie tylko wyglądem, ale również funkcjami i zastosowaniem. Niektóre z rich snippets używane są jednak najczęściej. Do tej grupy zaliczymy:
- Breadcrumbs – tzw. okruszki lub nawigacja okruszkowa. Wyświetlają kategorię związaną bezpośrednio z wynikiem wyszukiwania. Dzięki ich zastosowaniu internauci mogą poznać ścieżkę do określonego produktu, a algorytmy Google są w stanie szybciej i lepiej zrozumieć strukturę oraz hierarchię witryny, a także rodzaj dostępnej na niej treści.
- Rating stars – gwiazdki oceny, klientowi dają możliwość praktycznie od razu zapoznać się ze średnią opinią wcześniejszych użytkowników na temat danego produktu lub konkretnej usługi. Wyświetlana jest również informacja na temat łącznej liczby opinii. Ma to więc bezpośrednie przełożenie na podjęcie decyzji o zakupie lub jego zaniechaniu, ale również na współczynnik kliknięć. Rating stars występują w postaci 5-gwiazdkowej skali, co przykuwa wzrok internauty. To bardzo dobry sposób na wypromowanie swojej oferty w Internecie. Jednocześnie każda wykryta próba manipulacji gwiazdkami może spowodować restrykcje i kary ze strony wyszukiwarki Google.
- Karuzela wyników wyszukiwania – można w niej umieścić kilka wiadomości, przepisów czy materiałów filmowych. To zdecydowanie jeden z najczęściej stosowanych fragmentów rozszerzonych. Chętnie używana np. przez serwisy informacyjne. Pozwala bowiem już na etapie wyników wyszukiwania wybrać interesujące wiadomości bez poruszania się po serwisie.
- Sitelinks – dodatkowe przekierowania prowadzące do kategorii lub usług na danej stronie internetowej. Wielu internautów korzysta z nich, kiedy są dobrze dopasowane do jego aktualnych potrzeb. Co istotne, w ramach jednego wyniku w Google można zaprezentować więcej hiperłączy.
- FAQ/QA page – Frequently Asked Questions lub Question&Answer, zbiór często zadawanych pytań oraz odpowiedzi na nie. W tym przypadku sekcje ta występują w formie rozwijanej listy już w wynikach wyszukiwania w powiązaniu z wpisaną przez internautę frazą. FAQ Page często występują w odniesieniu do wpisów blogowych oraz sklepów internetowych, natomiast QA Page w przypadku portali skierowanych do programistów. Obie opcje mają na celu zbudowanie profesjonalnego wizerunku i zachęcenie użytkownika do odwiedzenia konkretnej witryny. Jednocześnie pozwalają na stosowanie fraz kluczowych z długim ogonem, co przekłada się też na pozycjonowanie serwisu w sieci.
- Fragmenty rozszerzone w formie przepisów kulinarnych – bez wchodzenia na portal kulinarny wyszczególnia najważniejsze informacje związane z daną potrawą – składniki, czas przygotowania, liczbę porcji, wartości odżywcze, ocenę gotowego dania przez użytkowników. W niektórych przypadkach istnieje możliwość odczytania przepisu asystentowi głosowemu, należy się spodziewać, że znaczenie tej funkcji będzie zyskiwać na popularności. Docelowo tego typu opis rozszerzony ma oczywiście za zadanie zachęcić do odwiedzenia strony.
- Oferty i zniżki – pozwalają zaprezentować promocje i specjalne oferty dotyczące produktów lub usług. Tego typu opisy rozszerzone są chętnie wykorzystywane przez sklepy internetowe.
- Fragmenty rozszerzone dotyczące wydarzeń – pozwalają wyświetlić dodatkowe informacje o przyszłych koncertach, festiwalach, spotkaniach autorskich itp. Oprócz daty wskazują również miejsce oraz cenę biletów wstępu. Tu również można zachęcić zainteresowanych internautów do wejścia na stronę w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji.
Rich snippets i featured snippets – czym się różnią?
W wynikach wyszukiwania Google pojawiają się także featured snippets. Niektórzy mylą je z rozszerzonymi elementami opisu strony internetowej. Featured snippets są widoczne na tzw. pozycji 0, czyli jeszcze nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Mogą mieć postać definicji do zapytania internauty, ale występują również w formie tabeli albo listy. Nazywane są czasami „wynikami zerowymi” lub „fragmentami z odpowiedzią”. Właściciel strony internetowej nie ma żadnego wpływu na ich wyświetlanie się. To algorytmy wyszukiwarki Google same je wybierają starając się dopasować najlepsze wyniki do zapytania użytkownika.
Jak wdrożyć rich snippets na stronie internetowej?
Aby wyszukiwarka Google mogła we właściwy i szybki sposób zrozumieć strukturę witryny, a także wyświetlić odpowiedni fragment strony w wynikach wyszukiwania, należy przede wszystkim użyć właściwych tagów strukturalnych. Użyte treści muszą być przy tym czytelne, merytoryczne i pomocne dla internauty. Trzeba również pamiętać o tym, aby je aktualizować i dostosowywać do bieżącej oferty. Fragmenty rozszerzone pojawią się w wynikach wyszukiwania związanych ze stroną internetową, gdy wcześniej zostaną zaimplementowane znaczniki danych strukturalnych. Można dodać rich snippets ręcznie czy za pomocą wtyczki. Wygodnym sposobem jest także skorzystanie z platformy Google Search Console i wchodzącego w jej skład narzędzia Marker danych:
- Na początek otwórz Asystenta do oznaczania danych i wybierz kartę Strona internetowa.
- W tym miejscu należy wybrać konkretny typ witryny, na której znajdą się znaczniki. Mogą to być m.in. Filmy, Restauracje, Lokalne firmy, Produkty czy Wydarzenia. Do jednej witryny może być przypisanych wiele elementów, ale powinny one być tego samego typu.
- Kolejny etap to wpisanie adresu URL istniejącej witryny lub ewentualnie jej kodu HTML. Wybierając URL należy sprawdzić, czy strona www nie wymaga logowania i jest ogólnie dostępna.
- Następnie kliknij w polecenie Zacznij dodawanie znaczników.
- Oznacz fragmenty strony z najważniejszymi dla Ciebie informacjami, a następnie określ typ informacji. Ważne, aby w miarę możliwości wypełnić wszystkie sekcje.
- Listę wartości dla poszczególnych elementów, a także te bezwzględnie wymagane można sprawdzić w panelu Moje elementy.
- Po dodaniu wszystkich tagów, kliknij Utwórz HTML. W ten sposób wygenerujesz kod strony. Należy przy tym wybrać format wyjściowy. Google preferuje JSON-LD. Następnie kliknij Pobierz lub skopiuj i wklej kod z okna wyjściowego. Umieszczenie odpowiedniego znacznika w kodzie HTML kończy proces implementacji. Wprowadzenie rich snippets zostało zrealizowane.
Zanim algorytmy Google uwzględnią nowy kod strony może minąć nawet kilka tygodni. W przypadku pełnych i poprawnych danych, po zaindeksowaniu mogą się one pojawić w postaci wyników z elementami rozszerzonymi. Ich brak w wyszukiwarce może świadczyć natomiast o tym, że coś zostało zrobione w niewłaściwy sposób. W takiej sytuacji warto przetestować zastosowany kod, a w razie wychwycenia błędów wprowadzić poprawki w ustawieniach dotyczących rozszerzonych wyników wyszukiwania.
W jaki sposób sprawdzić poprawność działania rich snippets?
Od właściwego działania rich snippets zależy to, czy będą one spełniać swoje funkcje. Warto więc zawczasu sprawdzić, czy wdrożenie nastąpiło w poprawny sposób. Można to zweryfikować z pomocą raportu danych strukturalnych w Google Search Console. Dzięki niej można wykryć błędy, poprawność znaczników, jak również rzeczywisty wpływ zastosowanych rozszerzeń na klikalność. Inna opcja to Rich Results Test – kolejne narzędzie Google pozwalające zweryfikować wdrożenie danych strukturalnych na stronie www oraz poprawność ich odczytywania przez bota wyszukiwarki. Przetestowanie wymaga kodu lub adresu URL. Wyniki analizują dane dotyczące wyszukiwania w komputerze, ale także w smartfonie.
Wielu specjalistów SEO przewiduje, że znaczenie i popularność rich snippets w wyszukiwarkach internetowych będzie się zwiększać. Google robi wszystko, aby lepiej zaspokajać potrzeby użytkowników i skrócić czas do podjęcia przez nich konkretnej akcji. Tymczasem wyniki rozszerzone pozwalają zapoznać się z ofertą bez wchodzenia na daną stronę WWW. Dają więcej informacji i są bardziej merytoryczne od standardowych treści. Jednocześnie pozwalają się wyróżnić na tle konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwania i ułatwiają nawigację po witrynie, a także zwiększają ruch na stronie WWW. Nie bez przyczyny niektórzy nazywają je wynikami ulepszonymi. To element kreatywnego pozycjonowania, choć póki co nie jest on bezpośrednim czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarki. Należy też pamiętać że rich snippets mogą, ale nie muszą przełożyć się na zwiększony ruch. Wiele zależy chociażby od atrakcyjności oferty czy zaufania i rozpoznawalności danej witryny.