Ads

Kierowanie reklam w Google Ads to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia kampanii marketingowych w internecie. To od niego uzależnione jest to, czy za pomocą wyświetlanych materiałów użytkownicy trafią na interesujący ich produkt lub usługę w odpowiednim czasie. Sama strategia kierowania jest też skutecznym sposobem na sprawowanie kontroli nad działaniami promocyjnymi w stopniu, który umożliwia ich monitorowanie i zwiększenie efektywności.

Właściwe kierowanie a skuteczność kampanii reklamowych

Zbiór danych o tym, do kogo kierowane są działania marketingowe, jest ważny zarówno w tradycyjnych, jak i internetowych metodach promocji. Grupy docelowe mogą się różnić w zależności od profilu działalności, a nawet elementów w asortymencie pojedynczych sklepów. Istotne są przy tym czynniki wpływające na kształtowanie popytu. To one pozwalają określić precyzyjnie, do jakich klientów chcemy kierować ofertę. I właśnie one brane są pod uwagę przy wyborze kierowania reklam.

Materiały marketingowe trafiające do osób należących do grupy docelowej mają wielokrotnie większe szanse na doprowadzenie do konwersji. Tym samym, właściwe skonfigurowanie kampanii pod tym kątem pozytywnie wpływa na jej skuteczność. W ten sposób informacja o produktach marki dociera do ogromnej liczby osób zainteresowanych nimi. To prowadzi do zwiększenia współczynnika klikalności, ruchu w witrynie, a ostatecznie wzrostu sprzedaży.

Sposoby kierowania reklam

W przypadku Google Ads narzędzia, do których mamy dostęp, dają możliwość zdecydowania się na zastosowanie jednej z kilku metod kierowania i wyboru spomiędzy licznych zmiennych. W ten sposób łatwo da się precyzyjnie określić do kogo i gdzie mają trafiać materiały promocyjne.

Kierowanie na odbiorców

kierowanie reklamTa metoda kierowania pozwala na precyzyjne określenie tego, komu mają wyświetlać się reklamy w danej kampanii. Umożliwia wprowadzenie informacji o tym, kim są odbiorcy, jakie są ich zainteresowania i zwyczaje, czego poszukują, na jakim etapie życia się znajdują, a także to czy i w jaki sposób wchodzą w interakcję z ofertą reklamodawcy. W przypadku pierwszej kategorii kierowania określane są szczegółowe dane demograficzne dotyczące sytuacji cywilnej, mieszkaniowej, wykształcenia lub statusu rodzicielskiego. Informacje te sprawdzają się w wielu konkurencyjnych branżach związanych m.in. z rynkiem mieszkaniowym.

Drugi typ pozwala na określenie grupy odbiorców wedle łączących ich podobnych zainteresowań. Te mogą zostać wybrane z obszernej listy. Dotarcie z reklamą produktu do osób, które są zainteresowane związaną z nim tematyką, podnosi prawdopodobieństwo wejścia w interakcję z reklamą. Trzeci rodzaj umożliwia trafienie do potencjalnych klientów zdecydowanych na zakup konkretnych produktów lub znajdujących się w bardzo ważnym punkcie ich życia (np. ślub, ukończenie edukacji itp.). Dzięki temu jest skutecznym narzędziem do zwiększania sprzedaży w licznych branżach.

Segment dotyczący interakcji ze stroną jest skierowany do reklamodawców, którzy chcą podjąć działania remarketingowe. Oznacza to, że ten sposób kierowania będzie wykorzystany, aby ponownie dotrzeć do osób, które dokonały konwersji lub porzuciły decyzje o niej na jednym z etapów ścieżki zakupowej. Wymagane jest do tego zastosowanie list remarketingowych. Zaawansowany algorytm może przy tym stworzyć listy podobnych odbiorców, aby rozszerzyć użyteczność tego sposobu kierowania.

Google Ads pozwala również na wybranie kilku z wcześniej wymienionych kategorii za pomocą segmentu Połączone grupy odbiorców. Natomiast w przypadku niszowych produktów i usług, dobrym rozwiązaniem jest opcja Niestandardowi odbiorcy, gdzie za pomocą stworzonej listy materiały kieruje się do osób wyszukujących konkretne hasła.

Kierowanie kontekstowe

Na tę formę kierowania składają się metody oparte na tematach oraz słowach kluczowych. Oznacza to, że w tym wypadku reklamy dopasowywane są do treści stron internetowych, na jakich się wyświetlają. Koncentrując się na pierwszym sposobie, reklamodawca musi wybrać odpowiednie kategorie. Dzięki temu materiały (w kampaniach display i wideo) będą pojawiać się na stronach o powiązanej tematyce w sieci reklamowej Google i na YouTube. Ten typ umożliwia potencjalnym klientom identyfikację asortymentu i marki z ich określonymi zainteresowaniami oraz trybem życia.

Natomiast kierowanie na słowa kluczowe działa na zasadzie wyświetlania opartego na analizie zawartości stron pod kątem wybranych fraz. Reklamodawca ma też możliwość połączenia tych dwóch metod, aby uzyskać jeszcze lepsze wyniki, dzięki wyświetlaniu materiałów w witrynach skupiających się na konkretnych zagadnieniach, które przyciągają osoby zainteresowane produktami z asortymentu. W tym wypadku reklamy charakteryzuje wysoka skuteczność ze względu na ich użyteczność z perspektywy odbiorców.

Kierowanie na miejsca docelowe

Kierowanie na miejsca docelowe polega na wyświetlaniu reklam na wybranych stronach znajdujących się w sieci reklamowej Google, a także YouTube. Dodatkowo, w przypadku serwisów, które oferują również własne aplikacje, możliwe jest kierowanie materiałów również na nie, zwiększając tym samym liczbę potencjalnych odbiorców. Do reklamodawcy należy natomiast decyzja dotycząca tego, gdzie dokładnie mają się one pojawiać. Może więc wybrać witryny o powiązanej z ofertą tematyce, takie, na jakich potencjalni klienci spędzają najwięcej czasu lub inne w zależności od branży i celu, który chce osiągnąć.

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest kontrola nad tym, w jakich serwisach pojawiają się reklamy. Wybierać można przy tym z wielu typów miejsc, w tym: witryn, kanałów i filmów YouTube, aplikacji, a także ich określonych kategorii wpisując dokładne adresy URL. Wykorzystanie sieci reklamowej Google daje możliwość dotarcia do ogromnej liczby odbiorców. Pamiętać należy jedynie o tym, że w zależności od konkurencyjności na wybranych stronach, stawki za kliknięcie będą się różnić, niezbędny jest więc monitoring kosztów i właściwe dostosowanie budżetu miesięcznego.

Podsumowując

Kierowanie reklam to wieloetapowy proces, który wymaga nie tylko analizy danych, ale również znajomości branży reklamodawcy i sezonowych trendów. Prawidłowo przeprowadzony jest jednak elementem pozwalającym znacząco poprawić skuteczność kampanii, a tym samym pomóc w osiągnięciu wyznaczonych celów. Liczne rozwiązania w tym zakresie, a także możliwość ich łączenia dają szansę na precyzyjne określanie kiedy i do kogo powinny docierać materiały promocyjne, jednak właściwe wykorzystanie ich wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.