Czym jest Google Merchant Center?
W największym uproszczeniu Google Merchant Center to narzędzie reklamowe pozwalające na bezpłatne przesyłanie informacji odnośnie produktów występujących w sklepie. Dzięki temu mogą je zobaczyć użytkownicy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej w ramach jej usług. Wymienić można tu Mapy Google, YouTube, kartę Zakupy czy Grafika Google. Dotyczy to również reklamy w samej wyszukiwarce przy wynikach wyszukiwania. GMC pozwala stworzyć kampanie produktowe, a także nimi zarządzać. Co istotne, narzędzie to wykorzystywane jest również do przesyłania informacji pomiędzy sklepem internetowym a panelem reklamowym Google Ads. Okazuje się więc niezbędne do przeprowadzania kampanii produktowej. W wyniku konkretnych zapytań użytkowników na ekranie komputera lub smartfona pojawia się „wizytówka” produktu m.in. z jego zdjęciem i ceną. W ten sposób potencjalni klienci szybciej odnajdują poszukiwaną ofertę bez wchodzenia na stronę konkretnego sklepu.
W jaki sposób działa usługa GMC?
Google Merchant Center to w pewnym sensie pośrednik między systemem reklamowym i sklepem internetowym. Umożliwia przechowywanie i przetwarzanie informacji o produktach. Ma to niebagatelne znaczenie. Aby kampania produktowa w Internecie była skuteczna, musi bowiem opierać się na aktualnych informacjach (m.in. zdjęciach, cenach, opisach) odnośnie asortymentu przeznaczonego do sprzedaży. Dlatego właśnie to sprzężenie jest tak istotne. Google Merchant Center odpowiada za wymianę danych między e-sklepem a systemem Google Ads. Są one pobierane w sposób automatyczny z witryny i regularnie aktualizowane. Przykładowo zmiana ceny w sklepie spowoduje uwzględnienie tego w samej kampanii. Algorytmy odpowiadają również za to, żeby nie były reklamowane produkty zakazane lub niezgodne z regulaminem. GMC integruje się także z usługą Google Analytics. Dokładne statystyki oraz raporty z prowadzonych kampanii pozwalają na jeszcze skuteczniejsze zarządzanie działaniami marketingowymi.
Zalety korzystania z Google Merchant Center
Dzięki Google Merchant Center można uzyskać liczne korzyści na rzecz kampanii marketingowych prowadzonych w Internecie. Wśród największych zalet tego narzędzia należy wymienić:
- Możliwość prowadzenia kampanii produktowych – narzędzie jest w tym zakresie niezbędne, dotyczy to całego ekosystemu Google, co zapewnia bardzo dużą grupę odbiorców. Informacje o produktach pojawiają się w wyszukiwarce, Google Maps, Grafika Google, Google Moja Firma czy YouTube. Trudno o lepszą obecność oraz widoczność marki w Internecie. Pokazanie produktów w Google często przekłada się na ich popularność.
- Dostęp do szczegółowych statystyk – pozwala to na analizy zachowań klientów oraz działania mające na celu zwiększenie różnego typu konwersji czy zastosowania remarketingu. Monitoring to jedyny sposób na zidentyfikowanie ewentualnych obszarów do poprawy.
- Darmowa opcja użytkowania – Google Merchant Center umożliwia bezpłatne prezentowanie produktów w sieci. Można również zdecydować się na korzystanie z dodatkowych funkcji płatnych, które zwiększą skuteczność prowadzonych kampanii.
- Wygodna obsługa – zarządzanie Google Merchant Center nie należy do trudnych. Narzędzie jest przyjazne użytkownikowi, gromadzi i aktualizuje wszystkie dane o produktach, automatycznie je synchronizuje z innymi usługami Google. Pozwala to na łatwe i kompleksowe zarządzanie informacjami zapewniając ich spójność nawet przy różnych kanałach dystrybucji.
Jak założyć konto Google Merchant Center?
Aby korzystać z usługi GMC, konieczne jest posiadanie konta w Google (Gmail). Bez tego nie będzie to możliwe. Następnie założenie konta GMC przebiega w następujących krokach:
- Przejdź na oficjalną stronę Google przeznaczoną dla sprzedawców. Znajduje się ona pod linkiem: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/ – zalogujesz się tam z wykorzystaniem swoich danych do konta Gmail.
- W prawym górnym rogu wybierz przycisk „Zacznij teraz”.
- W kolejnym kroku należy uzupełnić potrzebne informacje o firmie. Dotyczą one jej nazwy, kraju działalności, języka, strefy czasowej czy strony internetowej.
- Po wypełnieniu pustych pól, kliknij „Utwórz konto”.
- Kolejnym etapem jest konfiguracja konta. System przeprowadzi przez nią krok po kroku.
- Istotnym punktem jest zweryfikowanie adresu witryny oraz zgłoszenie praw do niej. Można to zrobić używając Google Tag Manager, Google Analytics lub przez dodanie kodu HTML w źródłowym kodzie strony.
- Ważnym etapem jest również połączenie kont Google Merchant Center i Google Ads. Tylko w ten sposób uzyska się możliwość prowadzenia kampanii produktowej. Po zalogowaniu się w Google Ads w menu ustawień należy wybrać opcję połączone konta. Tam należy zaakceptować zaproszenie do zespolenia narzędzi. Warto również połączyć konta GMC i Google Analytics.
Dodawanie pliku produktowego GMC
Kiedy posiadasz już konto GMC, ważne jest przekazanie informacji o oferowanych usługach czy produktach do Google. Służy do tego plik produktowy (feed produktowy). Zawiera on wszystkie najważniejsze informacje odnośnie asortymentu sklepu. Są to m.in.: nazwa, marka, opis, kategoria, cena, koszty dostawy, dostępność czy adres URL ze zdjęciem. System pobiera te informacje i odpowiednia reklama wyświetla się w odpowiedzi na konkretne frazy wpisywane przez użytkowników. Dzięki temu nie ma potrzeby tworzenia osobnej kampanii dla każdego z produktów. Zastosowanie pliku danych produktowych w odpowiednim formacie (.txt, .xml) to zatem jedna z istotniejszych czynności, aby korzystać z funkcjonalności Google Merchant Center i tworzyć reklamy produktowe w Google Ads. Nie dla każdego jest to jednak łatwe zadanie. Istnieją cztery sposoby na zsynchronizowanie bazy produktowej z GMC:
- Arkusze Google – w tym przypadku wszystkie dane będą aktualizowane w arkuszu Google, a zmiany zostaną wprowadzone automatycznie.
- Zaplanowane pobieranie – plik produktowy pozostanie w obrębie witryny, ale trzeba określić jak często dane będą pobierane przez Google.
- Przesyłanie – plik produktowy zostanie umieszczony na dysku własnego urządzenia i można go regularnie przesyłać, ta opcja wymaga jednak dużej samodyscypliny i odpowiedniego zarządzania czasem.
- Content API – opcja niezwykle wygodna dla rozbudowanych sklepów internetowych. Wiele platform e-commerce ma możliwość sprzężenia swojej bazy danych z narzędziem Google Merchant Center. Wygenerowanie linku do pliku produktowego i wykorzystanie go na koncie pozwala na automatyczną aktualizację danych.
Można oczywiście także umieszczać produkty w systemie GMC pojedynczo. W takim przypadku dodanie i konfiguracja odbywa się w zakładce „Produkty” znajdującego się w lewej kolumnie panelu głównego. Jest to jednak mało wygodne i czasochłonne zadanie.
Odrzucenie pozycji w pliku produktowym przez Google
Akceptacja poszczególnych pozycji zawartych w pliku produktowym zajmuje Google zazwyczaj do 3 dni roboczych. Niektóre propozycje mogą zostać odrzucone z powodu błędów lub nadużyć regulaminu. Ograniczenia dotyczą zwłaszcza produktów niebezpiecznych, alkoholu, podróbek znanych marek, ofert finansowych, hazardu oraz leków. Jeżeli nie zgadzamy się z powodem odrzucenia, możemy wystąpić z prośbą o ponowną weryfikację. Komunikaty odnośnie konkretnych pozycji z oferty można znaleźć w GMC w karcie „Wszystkie produkty”. Zawartość pliku produktowego da się oczywiście w razie potrzeby modyfikować.
Znaczenie optymalizacji produktów w usłudze Google Merchant Center
Skuteczność kampanii marketingowych w Internecie zależy od wielu czynników. Wśród nich wymienić należy także optymalizację produktów z asortymentu sklepowego w Google. Znaczenie mają tu nazwa i opis, inteligentne określanie cen czy jakość obrazów. Dobrze, kiedy są oryginalne i niepowtarzalne. W tytule powinny znaleźć się wszelkie atrybuty przedmiotu albo usługi, które mogą wpłynąć na trafność względem zapytania użytkownika. Warto zawrzeć informacje niewidoczne na zdjęciu. Jednocześnie tytuł reklamy nie powinien przekroczyć 150 znaków. Wszystkie dane dotyczące produktów należy regularnie aktualizować. Czynności te można oczywiście wykonywać za pośrednictwem Google Merchant Center.
GMC i prowadzenie kampanii produktowych – podsumowanie
Reklama produktowa zaliczana jest do najskuteczniejszych sposobów promocji. Dodatkowo wspiera również pozycjonowanie. Z kolei Google Merchant Center to platforma dla reklamodawców i obowiązkowe narzędzie podczas zarządzania kampaniami produktowymi w Google Ads. Dodatkowo wspomaga optymalizację produktów, co przekłada się pośrednio na zwiększoną sprzedaż. Dzięki Google Ads i Google Merchant Center możesz z powodzeniem przedstawić ofertę sklepu oraz uzyskać naprawdę imponujący poziom konwersji. To cele podstawowe w branży e-commerce. Z GMC korzystają sklepy internetowe posiadające w ofercie kilkadziesiąt tysięcy produktów. To rozwiązanie również dobre dla biznesów z bardzo ograniczoną ofertą. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i chcesz go rozwijać, reklamy Google są koniecznością. Zastosowanie znajdzie nawet przy okazji promocji punktów funkcjonujących wyłącznie stacjonarnych. Z pomocą Google Merchant Center można je skutecznie wypromować i zyskać nowych klientów. Na konkurencyjnym rynku ten krok może okazać się decydujący. Wprawdzie Google Merchant Center oferuje skuteczne rozwiązania, ale odpowiednia konfiguracja czy dobranie optymalnych treści mogą być dla niektórych skomplikowanym zadaniem. W takim przypadku najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów.