Błąd 404 to jedna z najczęstszych, ale i niespodziewanych przeszkód podczas korzystania z Internetu. Zdecydowana większość użytkowników sieci spotkała się z nim przynajmniej kilkukrotnie. Wraz z uczuciem irytacji internautów rodzi się także pytanie, dlaczego taka sytuacja ma miejsce i co ma realny wpływ na uniemożliwienie przeglądania strony internetowej. Nie tylko dla odwiedzających jest to jednak problem. Właściciele witryn także mogą nie znać powodów pojawienia się błędu 404. Co więc zrobić w przypadku, gdy występuje on notorycznie i – przede wszystkim – jaka jest jego przyczyna? Przygotowaliśmy spis najczęstszych powodów wystąpienia błędu 404. Wyjaśniamy, czym on jest i jak sobie poradzić z wyświetlającym się notorycznie problematycznym komunikatem.
Spis treści
- Czym jest Error 404?
- Przyczyny błędu 404 – co oznacza pojawiający się komunikat?
- Wystąpienie błędu 404 – czym to skutkuje?
- Pomocne narzędzia przy naprawie błędu 404
- Co oprócz narzędzi? Przekierowanie 301
- Niestandardowy i oryginalny komunikat 404 not found
- Jak wykonać przekierowanie 301?
- Podsumowanie
Czym jest Error 404?
Error 404 to kod błędu, który wskazuje, że podczas uruchamiania strony internetowej napotkała ona problem w postaci nieistniejącego zasobu. Użytkownik, który próbuje wywołać daną podstronę lub plik, zetknie się z informacją, że witryna połączyła się z serwerem, lecz wyszukiwane informacje nie mogą zostać odnalezione. Głównym zadaniem błędu 404 jest przesyłanie danych między serwerem a przeglądarką internetową odnośnie do stanu pytania, jakie zostało wpisane przez wyszukującego. Istnieją różne sposoby wyświetlania błędu 404, lecz wszystkie oznaczają to samo. Internauta może spotkać się przykładowo z napisami: „404”, „404 Nie Znaleziono Strony”, „Błąd 404”, „Error 404”, „Server not found”, „Page not found” czy „File not found”. W każdej z tych sytuacji niemożliwe jest przekierowanie do poprawnej zawartości oraz jej wyświetlenie.
Przyczyny błędu 404 – co oznacza pojawiający się komunikat?
Przyczyn wyświetlania się komunikatu 404 not found, powszechnego błędu protokołu HTTP, jest sporo. Pojawia się on na ekranie zwykle wtedy, gdy dana zawartość strony internetowej nie została odnaleziona na serwerze. Trudno jest niekiedy znaleźć i naprawić błąd 404 samodzielnie. Dlatego warto zrobić rozeznanie, jaki może być powód jego wystąpienia. Przyczyny pojawiających się błędów 404 można podzielić na dwie kategorie – tę z powodu nieuwagi użytkownika oraz wewnętrzne błędy strony. Jedną z najczęstszych pomyłek użytkownika jest wpisanie przez wyszukującego niepoprawnego adresu URL. Serwer nie może wówczas odnaleźć żądanego adresu i pojawia się właśnie komunikat 404. Wynika to z literówek, zastąpienia spacji znakami niedozwolonymi lub składniowymi błędami w adresie URL. Error 404 na stronie może wynikać także z jej przeniesienia lub usunięcia. Podczas gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do poszukiwanych danych za pomocą starego linku, pojawi się błąd 404. Zdarza się i tak, że na danej stronie internetowej doszło do usunięcia i przeniesienia plików. W takim wypadku również strona wykaże error 404, jeśli nie doszło do odpowiedniego zaktualizowania linku. Czasami kod błędu 404 może wynikać także z problemów, które leżą po stronie serwera, np. jego awarii, błędnej konfiguracji lub obciążenia. Wśród nich znajdują się również błędy wewnętrzne na stronie, czyli niewłaściwe odwołania do pliku lub skryptu, a także problemy z bazą danych. Także brak poprawnej konfiguracji witryny lub występujące błędy programistyczne mogą prowadzić do generowania pozornego błędu 404. Dlatego upewnienie się, że na stronie WWW nie wykryto złośliwego oprogramowania jest równie ważne.
Wystąpienie błędu 404 – czym to skutkuje?
Każdy pojawiający się na stronie błąd niesie za sobą określone konsekwencje. Dotyczą one także jej odbioru przez użytkowników, ale także procesu pozycjonowania. Internauci przyznają, że podczas pojawienia się 404 odczuwają frustrację i dezorientację, zwłaszcza gdy kilkukrotnie próbują dostać się na stronę internetową, która ich interesuje. Przekłada się to zdecydowanie na negatywne doświadczenia użytkownika, co może skutkować nawet niechęcią do dalszego korzystania z witryny i rezygnacją z jej odwiedzin w przyszłości. Dla niektórych właścicieli stron internetowych taka sytuacja może okazać się bardzo niekorzystna. Zwłaszcza w przypadku, gdy prowadzą oni sklep internetowy. Błąd 404 ma wpływ także na ruch w witrynie oraz konwersję. To oczywiście nie pozostaje bez wpływu także na pozycjonowanie. Przez błąd 404 na podstronie można utracić zdobyte pozycje w wynikach wyszukiwania na występujące tam wcześniej frazy kluczowe. Z kolei linki wewnętrzne do nieistniejących podstron wpływają negatywnie na crawl budget. Im więcej błędów w witrynie, tym algorytm Google ma więcej bezproduktywnej pracy do wykonania. Kiedy roboty nie mogą odczytać na stronie treści, uważają ją za pustą, a więc o niskiej jakości. To również może rzutować na widoczność strony. Utrudnia to także oczywiście monitorowanie oraz analizowanie ruchu na stronie. Dane nie są wtedy wiarygodne, przez co nie można wskazać grupy docelowej lub dowiedzieć się, skąd pochodzą przeglądający. Oczywiście warto zauważyć, że wszelkie skutki błędu 404 różnią się w zależności od rodzaju witryny. Niemniej w każdym przypadku warto jak najszybciej zminimalizować ich występowanie dzięki ciągłemu monitorowaniu oraz aktualizacji strony internetowej.
Pomocne narzędzia przy naprawie błędu 404
Negatywne doświadczenia użytkowników oraz niekorzystny wpływ na SEO to zdecydowanie najczęstsze powody, dla których właściciele stron internetowych decydują się na wprowadzenie kontroli nad błędami 404. Stałe pojawianie się ich w witrynie na pewno nie niesie za sobą żadnych korzyści, ale odpowiednie narzędzia pozwolą na ich skuteczne usunięcie. Dlatego warto z nich regularnie korzystać. Poniżej przedstawiamy spis pomocnych narzędzi, które ułatwiają kontrolę błędów.
- Google Search Console – bezpłatna platforma dostarczana przez Google. Umożliwia stałą kontrolę nad stroną oraz śledzenie jej obecności w wynikach wyszukiwania. Informuje także o błędach 404, które zostały wykryte przez Googlebot. Monitorowanie, stałe sprawdzanie indeksowania strony oraz przekierowania i optymalizowanie witryny pod kątem wyszukiwarki jest znacznie łatwiejsze dzięki użyciu Google Search Console;
- Google Analytics – dostarcza informacji o tym, gdzie generowane są błędy 404 i jakie są ich źródła. Dzięki możliwości śledzenia wskaźników w niedługim czasie można podjąć działania, których celem jest poprawa podczas używania strony internetowej;
- Screaming Frog – kolejne narzędzie do analizy struktury witryny. Podczas jej skanowania poszukuje wszelkich błędów, w tym 404. Informuje także o niedziałających linkach, duplikatach treści oraz problemach z nagłówkami;
- Ahrefs – kompleksowe narzędzie, dzięki któremu monitorowanie linków, analiza konkurencji czy audyt strony są znacznie prostsze. Słynie ono z dużych możliwości, m.in. w zakresie monitorowania błędów 404. Możliwe jest także podejmowanie odpowiednich działań, takich jak naprawa lub przekierowanie linków.
Co oprócz narzędzi? Przekierowanie 301
Najpopularniejszym sposobem na naprawę kodu błędu 404 jest przekierowywanie podstron na inne. Pomocne jest w tym przekierowanie 301. To kod odpowiedzi, który stanowi sygnał dla przeglądarki, że dana strona przestała istnieć, lecz jednocześnie została przeniesiona na inny adres. Warto przy tym pamiętać, iż przekierowanie starego adresu WWW powinno odbyć się na URL z podobnymi informacjami lub kategorią nadrzędną. W przypadku chęci przekierowania na stronę główną należy dobrze rozważyć, czy to miejsce docelowe jest odpowiednie. Jednocześnie należy pozbyć się wszelkich odnośników prowadzących do strony z błędem, aby użytkownik nie mógł się na nią przedostać. Kiedy tego typu podstron występuje dużo, należy zgłosić je do usunięcia w konsoli Google.
Niestandardowy i oryginalny komunikat 404 not found
Przed przystąpieniem do naprawiania niedziałających już podstron, warto sprawdzić, które z nich nie generowały wcześniej ruchu. Dobra strona 404 z linkiem do innych podstron może bowiem pomóc w generowaniu konwersji. Dlatego warto również rozważyć stworzenie niestandardowego szablonu błędu 404. W niektórych przypadkach dobrze też zastosować żartobliwy tekst. W ten sposób unikalnością można przyciągnąć uwagę użytkowników. Jeśli uda się wywołać ich uśmiech lub dobre samopoczucie, to pozytywnie wpłynie również na wizerunek samej marki.
Jak wykonać przekierowanie 301?
Sprawdzić, czy dany adres URL jest przekierowywany na inny, można za pomocą narzędzi dostępnych w Internecie. Służy do tego chociażby Screaming Frog, Google Sheets, httpstatus.io lub redirect-checker.org. Weryfikacji można jednak dokonać także w bardziej tradycyjny sposób, wpisując ręcznie adres URL. Jeśli przeniesienie zostało wykonane poprawnie, załaduje się ten nowy. Taki sposób ma jednak swoją wadę. Nie można wówczas sprawdzić, jaki typ przekierowania został wdrożony oraz czy nowy URL nie odbywa się przez łańcuch przekierowań. Nie zawsze jest więc to metoda pożądana. W rzeczywistości istnieją trzy sposoby na wykonanie przekierowania:
Modyfikacja pliku .htaccess
Polega na przekierowaniu strony internetowej na nowy adres URL za pomocą specjalnej komendy w pliku .htaccess. Należy posłużyć się kodami:
Redirect 301/staryadres.html/nowyadres.html
lub
RewriteRule^staryadres.html$/nowyadres.html [R=301,NC,L]
Jeśli jednak zależy właścicielom na tym, by przekierowanie odbyło się na wszystkich podstronach, należy wpisać kod:
RewriteCond %{HTTP_HOST}^(www\.)?staradomena\.p[NC]
oraz
RewriteRule (.*) http://nowadomena.pl/$1[R=301,L]
Przekierowanie PHP
Poniższy kod wskazuje wyszukiwarkom, że podana strona została trwale przekierowana na inny adres, a jej poprzednia wersja nie będzie już przywrócona. Dzięki temu przeglądarki mogą podmienić w indeksacji informacje i zaktualizować pamięć podręczną. Kod PHP należy umieścić maksymalnie wysoko:
< ?php header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently"); header("Location:/nowyadres.html"); header("Connection: close"); exit; ? >
Przekierowanie w JavaScript
Dodanie skryptu JavaScript powoduje przeniesienie użytkownika na inny adres URL. Ważne jest jednak to, że serwer zwróci kod statusu 200, a nie 301 w przypadku przekierowania. Sposób ten jest bardzo prosty, ponieważ wystarczy wkleić kod:
<script> window.location.replace("http://example.com/"); </script>
Podsumowanie
Błędy mogą pojawić się na każdej stronie internetowej, a 404 zaliczyć należy do najczęstszych z nich. Powodów jego wystąpienia może być kilka. Niemniej w każdym przypadku warto podjąć odpowiednie działania w witrynie, by jak najszybciej przywrócić ją do sprawnego działania, które sprawi, że użytkownicy nie zniechęca się do witryny i chętnie poznają inne zawarte na niej treści. Aby uniknąć problemów związanych z pozycjonowaniem oraz dotarciem do użytkowników, należy aktywnie monitorować wszelkie zmiany zachodzące w obrębie strony internetowej – przełoży się to na jej jakość, pozycjonowanie, ale także zadowolenie odwiedzających.