Kluczową kwestią w zarządzaniu sklepem internetowym jest między innymi dobry system zarządzania specyfikacjami danych produktowych, które pojawiają się na stronie. Dzięki niemu możemy stale monitorować stan każdego z towarów i w dowolnej chwili wprowadzać zmiany w jego prezentacji. Specyfikacja danych to inaczej feed produktowy, a więc spis dostępnych w naszym sklepie towarów.
Znajdują się w nim wszelkie istotne dane o produkcie, niezbędne zarówno dla klienta, jak i dla sprzedawcy. Feed produktowy musi więc zawierać takie informacje, jak: ID, czyli indywidualny numer produktu; tytuł, jaki widnieje na stronie (na przykład T-shirt męski czarny XXL); dokładny opis produktu, który odpowiada temu na stronie; link, czyli adres URL prowadzący do strony danego towaru; link do głównego zdjęcia czy stan dostępności w magazynie. Feed zapisuje się w formacie xml lub csv, a wykonać go można w arkuszu kalkulacyjnym.
Feed produktowy – dlaczego jest tak ważny?
Dobrze skonstruowany feed jest niezbędny, jeśli chcemy z dobrym skutkiem opublikować nasz produkt w porównywarce cenowej, wypozycjonować go w wyszukiwarce lub gdy organizujemy jego kampanię reklamową w sieci. Stanowi on swego rodzaju płaszczyznę porozumienia pomiędzy naszym sklepem a platformą reklamową, której udostępniamy nasze produkty. Ważne zatem jest, aby wszelkie atrybuty towaru, które podajemy, były rzetelne, bezbłędnie podane, właściwie rozpisane i zachęcające do kupna. Odpowiednio wykonany feed produktowy możemy wykorzystać w wielu kanałach jednocześnie, udostępniając go choćby kilku różnym porównywarkom. Dzięki temu nasza marka dociera do większej liczby konsumentów, staje się bardziej rozpoznawalna, a my zwiększamy pulę klientów. Wyszukiwarki internetowe wyświetlą nasz produkt w hasłach wyszukiwania, zaś na Facebooku możemy utworzyć reklamy dynamiczne lub zareklamować się za pomocą Marketplace.
Na co zwracać uwagę przy prowadzeniu feed product?
Przede wszystkim, feed produktu musi być stale aktualizowany, nawet po każdej sprzedaży. Należy szczególnie pamiętać o regularnym odświeżaniu informacji o dostępności lub liczbie towarów w magazynie. Również wszelkie zmiany w parametrach produktu powinniśmy wprowadzać od razu po ich zatwierdzeniu. Aktualizacje w feedzie danego przedmiotu wykonujemy tylko raz, a wówczas trafią one do wszystkich reklamodawców, którym go udostępniliśmy. Odświeżanie atrybutów towaru jest niezwykle ważne, ponieważ dane na stronie muszą być zgodne z tym, co faktycznie mamy klientowi do zaoferowania.
Opracowując feed, warto zadbać też o to, by informacji o produkcie było jak najwięcej. Wtedy szansa na jego odnalezienie przez klienta znacząco wzrasta, ponieważ staje się bardziej unikalny w wyszukiwaniach oraz ma szansę wyróżnić się w porównywarkach jako produkt z rzetelnym wiarygodnym opisem. Nie warto ograniczać się jedynie do podstawowych informacji, lecz zamieszczać również wszelkie dodatkowe, które uatrakcyjnią ofertę i jeszcze lepiej oddadzą to, co proponujemy. Korzystnym będzie możliwie jak najbardziej szczegółowe przedstawienie oferty, aby klient poznał wszelkie cechy towaru. Opisy, nazwy oraz zdjęcia produktów powinny być unikalne, gdyż korzystnie wpływa to na pozycjonowanie produktów w wyszukiwarce. Wyróżniajmy w feedach te produkty, które mają status bestsellerów oraz informujmy o cenach przed i po rabacie. Wykorzystajmy wszelkie możliwości, jakie daje uzupełnianie pliku produktowego, by stworzyć jak najbardziej unikalną i atrakcyjną prezentację, która przyciągnie klientów. Kilka danych zapisanych w jednym arkuszu ruszy w wirtualny świat i będzie reprezentować markę. Zadbajmy więc o to, by była to godna reklama firmy.