Każdej firmie zależy na pozyskaniu jak największej liczby klientów dla swojego biznesu. Sposoby na to mogą być różne. W dobie Internetu ważne jest, aby nie omijać tego źródła informacji i poszerzyć swój marketing o ten realizowany w sieci. Remarketing, reklama produktowa i w sieci wyszukiwania – te nazwy nic Ci nie mówią? Po przyswojeniu tego tekstu na pewno będziesz bogatszy o wiele cennych informacji.
Formaty reklam Google Ads
Jeżeli szukasz sposobu na promowanie swoich usług lub produktów w Internecie, to czas przyjrzeć się systemowi Google Ads. Dzięki niemu można osiągnąć znakomite efekty. To program reklamowy online od firmy Google. Z jego pomocą możesz tworzyć internetowy przekaz marketingowy i dotrzeć w ten sposób do użytkowników zainteresowanych Twoimi produktami oraz oferowanymi usługami. Narzędzie to, przy dopasowaniu odpowiedniego typu kampanii sprawi, że wypromujesz swój biznes, a reklama związana z nim będzie wyświetlana w wyznaczonych miejscach. To Ty określisz, w jakich.
Rodzaje reklam Google Ads są skategoryzowane w odniesieniu do tego, w jaki sposób będą wyświetlane w Internecie. Warto pamiętać, że inny typ zostanie zastosowany przy promowaniu biznesu obuwniczego, a inny przy działalności gastronomicznej. Dużo zależy również od tego, dla kogo jest przeznaczony dany przekaz marketingowy i jakie ma cele do osiągnięcia. Google Ads wyróżnia kilka formatów reklam.
Reklamy tekstowe
Jak łatwo się domyślić, zawierają treść pisaną, czyli tekst. Pokazują się one powyżej oraz poniżej wyników wyszukiwania Google. Składają się z trzech części: wyświetlanego tekstu URL (ma zazwyczaj kolor zielony i jest adresem Twojej witryny), tekstu nagłówka (ważne, aby umieścić w nim słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google) oraz tekstu reklamy (tutaj możesz opisać swój produkt lub usługę).
Reklamy elastyczne
Mogą mieć charakter tekstowy lub graficzny. Automatycznie dostosowują swój rozmiar, format oraz wygląd do miejsca, w którym mają być umieszczone. Reklamy elastyczne możemy podzielić na dwie grupy – występujące w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej. W odniesieniu do pierwszej grupy należy podać kilka typów nagłówków oraz treść, a system sam je połączy w spójną całość. W drugim przypadku dzieje się podobnie, ale dodatkowo należy załączyć zdjęcie oraz logo firmy.
Reklamy displayowe
Ten typ posiada elementy tekstowe oraz obraz, film lub animację. Jest też komunikat stanowiący zawołanie do działania wraz z linkiem do strony docelowej. Reklamy displayowe mogą być wyświetlane na Gmailu czy YouTube. Są atrakcyjne wizualnie i docierają do szerokiego grona odbiorców, zarówno do już zaznajomionych z Twoją marką, jak i do zupełnie nowych użytkowników.
Reklamy video
Jak łatwo wywnioskować, ten typ promuje Twoją firmę za pomocą wideo. Mogą być one wyświetlane przed innym filmem, w trakcie jego trwania lub po jego zakończeniu, również jako osobny i samodzielny przekaz. Występują w serwisie YouTube i w witrynach współpracujących z Google.
Reklamy aplikacji
Dzięki nim zwiększy się liczba pobrań aplikacji i interakcji z nią. Pozwalają na instalację z Google Play lub App Store. Ten typ wyświetla się w serwisie YouTube, w sieci reklamowej Google, sklepie Google Play oraz w sieci wyszukiwania.
Reklamy produktowe
To typ, który można utworzyć na podstawie danych o produktach. Reklamy produktowe mają charakter graficzny i tekstowy. Wyświetlają one zdjęcie produktu, a także m.in. cenę i nazwę sklepu.
Reklamy produktowe z funkcją prezentacji
Pozwalają Ci grupować powiązane produkty i prezentować je razem, aby przedstawić swoją markę lub firmę. Dzięki nim możliwe jest umieszczenie dodatkowych zdjęć, które będą na przykład prezentować użycie danego przedmiotu. Przykładowo po wpisaniu przez użytkownika frazy „szczotki do włosów”, mogą mu się wyświetlić reklamy pokazujące korzystanie z produktów tego typu oferowanych przez Twoją firmę.
Reklamy typu „tylko połączenia”
Pozwalają na kontaktowanie się bezpośrednio z firmą poprzez kliknięcie symbolu słuchawki. Pojawiają się wyłącznie na urządzeniach, z których możesz wykonać połączenie telefoniczne.
Reklamy dynamiczne w wyszukiwarce
Jak działa ten typ kreacji? To proste – użytkownik po wpisaniu popularnego dla Twojej witryny hasła, zobaczy wygenerowany przez Google Ads nagłówek reklamy oraz stronę docelową.
Treści, które przygotujesz są gromadzone przez system i następnie dopasowane do haseł, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce internetowej. Aby można było używać tych reklam, wymagana jest witryna o rozbudowanych treściach. Są one doskonałym uzupełnieniem innych kampanii. Jeżeli nie uda nam się zauważyć odpowiednich słów kluczowych, to wtedy algorytm zrobi to za nas na podstawie zawartości strony.
Rodzaje kampanii Google Ads
Ta część pozwoli Ci na zapoznanie się z poszczególnymi rodzajami kampanii Google Ads. Każdy rodzaj ma swoje zalety. Warto wiedzieć, czym różnią się między sobą poszczególne typy.
Reklama w sieci wyszukiwania
To nic innego jak wyświetlanie się przekazu marketingowego użytkownikom na podstawie wpisywanych w wyszukiwarkę Google słów kluczowych, na jakie odbywa się pozycjonowanie. Pojawi się on wtedy w górnej części wyników wyszukiwania i będzie posiadać znacznik „Reklama”. W sieci wyszukiwania występuje kilka ich formatów: tekstowe, dynamiczne, produktowe, tylko połączenia.
Reklama w sieci reklamowej Google
Może ona przybierać różne formy – tekstową lub displayową (w postaci graficznej, video lub animacji). Reklama wyświetla się na stronach partnerskich Google. Kampania jest określona na dwie grupy użytkowników: takich, którzy już odwiedzili Twoją stronę internetową, ale nie dokonali konwersji oraz takich, którzy jeszcze nie znają firmy ani prowadzonych przez Ciebie usług. To jeden z rodzajów kampanii w sieci reklamowej Google, który zdecydowanie przyciąga uwagę użytkownika poprzez swoją atrakcyjną dla oka formę. Spośród nich możemy wyróżnić: elastyczne reklamy displayowe, przesłane reklamy displayowe, inteligentne oraz remarketing.
Elastyczne reklamy displayowe
System Google Ads łączy ze sobą przygotowane przez Ciebie nagłówki, banery i treści w taki sposób, aby powstał z tego skuteczny przekaz.
Przesłane reklamy displayowe
Wybierasz i tworzysz nagłówek, baner i treść samodzielnie i wysyłasz je na konto Google Ads.
Kampanie inteligentne w sieci reklamowej Google
W tym typie kampanii optymalizacja jest automatyczna w przeciwieństwie do innych, gdzie wszystkie ustawienia należy zrobić samodzielnie. Automatyzacja w tej sytuacji dotyczy ustalania stawek (ręcznie określany jest tylko miesięczny budżet), kierowania reklam (AI samodzielnie wybiera miejsca wyświetlania, które mają przynieść najwięcej konwersji) oraz sposobu tworzenia reklam.
Remarketing
W tej kampanii Twój przekaz dociera do użytkownika, który był już na Twojej stronie i dokonał zakupu lub innej pożądanej akcji. Istnieje również bardzo podobna strategia – retargeting. Również odnosi się ona do ponownej interakcji z Twoją witryną, jednak w tym wypadku klient nie dokonuje zakupu lub go przerywa. W Google Ads mamy do wyboru cztery formy remarketingu: standardowy, dynamiczny, w sieci wyszukiwania oraz video.
Remarketing standardowy
Pomaga w ponownym zainteresowaniu Twoją stroną potencjalnych klientów przez dodawanie użytkowników witryny lub aplikacji do list remarketingowych, a następnie kierowanie reklam na te właśnie listy.
Remarketing dynamiczny
To rodzaj remarketingu, w którym użytkownikowi jest wyświetlany przedmiot lub usługa, która była już wcześniej przez niego oglądana.
Remarketing w sieci wyszukiwania
Ma on miejsce wtedy, gdy użytkownik opuszcza Twoją stronę i jeszcze raz szuka informacji, które są powiązane z Twoim produktem lub świadczoną przez Ciebie usługą.
Remarketing video
Dociera do użytkowników, którzy już przedtem mieli do czynienia z Twoim filmem albo kanałem na YouTube.
Reklama produktowa
Jeden z typów, który można utworzyć na podstawie informacji o Twoich produktach. W reklamie są podane dane takie, jak: zdjęcie, cena, nazwa oraz nazwa sklepu, marka, ocena klientów. Aby utworzyć przekaz marketingowy, należy przesłać dane o produktach na konto Google Merchant i następnie utworzyć kampanię produktową w Google Ads.
Reklama YouTube Ads
Ten typ jest wyświetlany w serwisie YouTube. Występuje jako reklama video lub graficzna. Można wyróżnić trzy typy, które są dostępne:
- Reklamy video możliwe do pominięcia – wyświetlają się w odtwarzaczu i można pominąć je po 5 sekundach;
- Reklamy video niemożliwe do pominięcia – są wyświetlane w całości przed rozpoczęciem właściwego filmu;
- Bumpery reklamowe – trwają do 6 sekund i są wyświetlane przed głównym video.
Reklamy promujące aplikację
Są wyświetlane w Google Play, na YouTube czy Gmailu. Dzięki nim użytkownik może zainstalować aplikację bezpośrednio z tej właśnie reklamy i uzyskać grono nowych odbiorców oraz sporą dawkę nowych pobrań aplikacji.
Kampanie lokalne Google Ads
Ten rodzaj jest nakierowany na zwiększenie liczby klientów w sklepach stacjonarnych. Może promować swoją placówkę poprzez YouTube, Mapy czy wyniki wyszukiwania Google. Należy wtedy określić parametry takie, jak: adres, zdjęcia, treść reklamy i budżet.
Która kampania do jakiego biznesu?
Oczywiście po zapoznaniu się z definicją, formatami reklam oraz rodzajami kampanii w Google Ads, warto byłoby przeanalizować kwestię ich właściwego doboru. Od tego zależy bowiem często skuteczność i dotarcie do właściwej grupy docelowej. Bez względu na rodzaj prowadzonego biznesu warto rozważyć kampanię w sieci wyszukiwania. Bazuje ona na wyszukiwaniu słów kluczowych i może być furtką do pozyskania wielu klientów. Skorzystać na tym może np. jubiler, fryzjer czy dealer samochodowy.
Podobnie ma się sprawa z remarketingiem. Reklama będzie wyświetlać się osobom, które wchodziły już wcześniej w interakcję z Twoją stroną. To kampania, jaka może być prowadzona na rzecz różnych biznesów – od sprzedaży zegarków po stronę z kosmetykami dla psów.
Typ produktowy natomiast idealnie nada się do promocji sektora e-commerce dzięki umieszczeniu w niej zdjęcia produktu, ceny, marki oraz ocen klientów.
W przypadku reklam YouTube Ads – jeżeli posiadasz materiały wideo związane z Twoimi produktami lub usługami, to będzie to opcja dla Ciebie idealna.
W przypadku działań promujących dedykowanych aplikacjom są one w stanie przyciągnąć klientów do Twojego biznesu, jeżeli jest nim m.in. serwis z dostawą jedzenia do domu.
Podsumowanie
Wiele firm do promocji swoich biznesów w Internecie stosuje usługę Google Ads. Rodzaje kampanii są różne i mają inne zastosowania. Dobiera się je w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone i jakie są ich założenia. Ważnym aspektem w tym wszystkim jest także na bieżąco weryfikowana i optymalizowana reklama. W innym przypadku może ona nie przynieść pożądanych oraz zaplanowanych na wstępie skutków.