Google Ads to najpopularniejszy, globalny system reklamowy. Dzięki niemu możliwe jest dotarcie do niemal nieograniczonej liczby użytkowników internetu. Z Google Ads korzystają największe, światowe przedsiębiorstwa oraz jednoosobowe, małe firmy.
Wszystko co musisz wiedzieć o Google Ads
Ustawienie reklamy w Google Ads
Kluczem do stworzenia dobrze zarabiającej reklamy jest właściwe ustawienie wszystkich jej atrybutów. Reklama musi pasować do zapytań wpisywanych w wyszukiwarce. Dlatego jedną z najważniejszych czynności jest poprawne wybranie słów kluczowych. Powinny one jak najlepiej oddawać charakter strony internetowej lub promowanego produktu, usługi, marki. Platforma pozwala na określenie jak ściśle fraza kluczowa musi pasować do pytania. Na przykład wpisanie w wyszukiwarce wyrażeń – ciepły koc z wełny, jaki ciepły koc wybrać – spowoduje wyświetlanie reklam ze słowem kluczowym „ciepły koc”. W Google Ads możliwe jest również ustawienie przedziału wiekowego osób, które mają zobaczyć reklamę, ich płci oraz rodzaju zainteresowań. Przydatną funkcją zwłaszcza dla firm lokalnych jest kryterium geograficzne, w którym określa się miejsce zamieszkania, pracy lub częstego przebywania grupy docelowej.
Modele CPC i CPM
Google Ads jest płatnym narzędziem służącym do wyświetlania reklam w wyszukiwarce oraz na platformach współpracujących z Google. Zaletą programu jest możliwość kontrolowania budżetu przeznaczonego na reklamę. Najchętniej wykorzystywanym modelem jest system CPC – koszt za kliknięcie. Opłata pobierana jest tylko w momencie kliknięcia na reklamę. Samo wyświetlenie linku lub grafiki nie generuje żadnych kosztów. Dzięki takiemu systemowi zwiększa się prawdopodobieństwo pobrania opłaty tylko za ruch wykonany przez użytkowników realnie zainteresowanych usługą lub produktem.
Innym popularnym modelem jest CPM – koszt za wyświetlenie reklamy tysiąc razy. W tym rozwiązaniu opłata zostanie pobrana za samo pokazanie reklamy, nie musi być wykonany żaden ruch ze strony osoby oglądającej reklamę. Jest to bardzo dobry sposób na zwiększenie rozpoznawalności produktu lub marki. CPM pozwala również na ścisłe określenie środków przeznaczonych na daną kampanię.
Rodzaje kampanii reklamowych w Google Ads
Reklamy prowadzone za pomocą Google Ads mogą mieć formę tekstu, grafiki i filmu. W wyszukiwarce sponsorowane linki będą ukazywały się w górnej i dolnej części strony. Wszystkie opatrzone są napisem „reklama”, mają nagłówek, krótki opis oraz link przenoszący na żądaną stronę. Inną metodą reklamy jest ukazanie grafik produktów obok wyników wyszukiwania. Reklama produktowa – PLA – przeznaczona jest dla sklepów internetowych, które mogą w ten sposób zaprezentować swoje produkty i ich cenę. Naciśnięcie grafiki powoduje przeniesienie do sklepu.
Kolejnym rodzajem kampanii jest zaprezentowanie krótkich wideo na platformie YouTube. Reklama może być wyświetlana przed, po lub w trakcie oglądania głównego materiału. YouTube to także miejsce, w którym prezentowane są banery i grafiki reklamowe.
Google współpracuje z wieloma platformami i stronami internetowymi również na nich wyświetlane są reklamy generowane w Google Ads. Tak szeroki wybór pozwala na precyzyjne określenie odbiorców oraz dobór formy reklamy najbardziej korzystny dla danej branży i upodobań klientów.
Wynik jakości – co się na niego składa?
Reklama powinna być skuteczna i przynosić konkretne zyski. Wynik Jakości prezentowany na platformie Google Ads pozwala ocenić, czy parametry zastosowane w reklamie przynoszą pożądane efekty. Wyniki pokazują między innymi czy dobrano właściwe słowa kluczowe. Niski współczynnik klikalności powinien skłonić reklamodawcę do ponownej analizy wybranych fraz. Może się zdarzyć, że wyświetlana reklama nie spełnia oczekiwań użytkowników związanych z wpisanym zapytaniem. Niski Wynik Jakości często wiąże się również ze źle prowadzoną stroną docelową. Duże znaczenie w negatywnej ocenie przez algorytmy Google ma treść prezentowana na stronie. Jeśli nie nawiązuje ona do contentu zawartego w reklamie, nie będzie odbierana pozytywnie i spadnie częstotliwość jej wyświetleń.
Jakie zalety ma Google Ads?
Google Ads pozwala na tworzenie reklam widocznych dla milionów użytkowników na całym świecie. Obsługa programu jest łatwa i intuicyjna. Właściwie ustawiona kampania daje możliwość na pozyskanie nowych klientów i znaczne zwiększenie sprzedaży. Zalety Google Ads sprawiają, że większość reklamodawców wybiera właśnie ten program do osiągnięcia swoich celów marketingowych w internecie.
Globalny zasięg reklam Google Ads
Wyszukiwarka Google używana jest przez około 90% użytkowników. W Polsce jest niemal monopolistą na rynku. Szansę na uzyskanie miejsca na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania mają wszystkie firmy bez względu na wielkość lub zasięg działania. Polityka opłat skonstruowana jest w taki sposób, aby nawet najmniejsze firmy mogły zaistnieć w przestrzeni internetu. Gwałtowny rozwój branży e-commerce pozwolił lokalnym sklepom rozszerzyć działalność wysyłkową do wszystkich miejsc na świecie. Dzięki właściwie ustawionym kampaniom w Google Ads oferta produktów prezentowana jest realnie zainteresowanym nimi klientom bez względu na miejsce zamieszkania.
Dotarcie do właściwej grupy docelowej
Kolejną zaletą Google Ads jest możliwość precyzyjnego targetowania reklam. W trakcie tworzenia kampanii określany jest przedział wiekowy oraz płeć grupy docelowej. Dzięki temu można mieć pewność, że na przykład oferta sukienek zostanie wyświetlona tylko kobietom. Bardzo ważnym kryterium jest zaznaczenie zainteresowań odbiorców. Poprawne określenie danej grupy spowoduje, że reklamy sprzętu wędkarskiego zostaną pokazane osobą, które wykazały zainteresowanie tym tematem podczas różnych aktywność w przestrzeni internetu. Wiele firm i sklepów lokalnych, które do niedawna nie widziały dla siebie miejsca w sieci, chętnie korzysta z możliwości oznaczania potencjalnych klientów na danym obszarze. Ich reklama trafia do mieszkańców dzielnic lub miejscowości, którzy mogą natychmiast zrealizować potrzeby zakupowe produktów lub usług.
Wyświetlane przez Google Ads reklamy mają bardzo duży potencjał dotarcia do właściwych odbiorców.
Możliwość tworzenia różnych rodzajów przekazu reklamowego
Google Ads daje możliwość stworzenia reklamy w formie tekstu, krótkiego video oraz grafiki. Reklamy prezentowane są na wielu platformach oraz stronach współpracujących z Google. Daje to nieograniczony dostęp do stron internetowych, blogowych oraz witryn sklepów. Reklamy wyświetlane są w poczcie gmail lub na kanale YouTube oraz w licznych aplikacjach. Wszystko to sprawia, że Google Ads jest narzędziem odpowiednim dla spółek z różnych branż, nastawionych na różne upodobania odbiorców oraz dopasowane do specyficznych potrzeb wielu grup użytkowników.
Ogromną zaletą Google Ads jest stosowanie remarketingu. Polega on na skierowaniu reklamy do osób, które wcześniej odwiedziły na przykład dany sklep internetowy, ale nie dokonały zakupu. Jest duża szansa, że przy ponownym wyświetleniu reklamy – remarketing – zostanie podjęta decyzja o kupnie produktu.
Łatwe monitorowanie kampanii
Skuteczność reklamy można zaobserwować już po kilku dniach jej wyświetlania. Warto robić to na bieżąco, aby móc natychmiast reagować na niezadowalające efekty. Na dokładne przeanalizowanie zasługuje zwłaszcza współczynnik konwersji. Jeśli konto Ads zostanie połączone z Google Analytics zleceniodawca reklamy dowie się jakie akcje podejmuje użytkownik wchodząc na stronę internetową. Dzięki pozyskanym informacjom łatwiejsze będzie dostosowanie reklamy do faktycznych potrzeb przyszłych klientów.
Kontrola wydatków
W Google Ads ustala się wysokość maksymalnej opłaty za kliknięcie lub kwotę, która może być wykorzystana w danym dniu. System chroni w ten sposób zleceniodawców przed nadmiernym i niekontrolowanym wzrostem kosztów za kampanię. Jest to kolejna zaleta wysoko oceniana przez użytkowników Google Ads. Oczywiście należy się liczyć z tym, że zbyt niski budżet nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Jednak Google Ads ma bardzo dobrą opinię wśród użytkowników i zazwyczaj przynosi zwrot z inwestycji – warunkiem jest właściwe zarządzanie kampanią reklamową.
Jakie są różnice między Google Ads a reklamą tradycyjną?
Pod pojęciem reklamy tradycyjnej kryją się różne rodzaje kampanii promujących produkt, markę lub usługę, które prowadzone są poza przestrzenią internetu. Mogą to być teksty zamieszczane w prasie, na ulotkach lub reklamy emitowane w telewizji i w programach radiowych. Reklamy Google Ads w sposób znaczący różnią się od tych proponowanych w kanałach tradycyjnych.
Miejsce emisji reklam
Narzędzie Google Ads służy do tworzenia reklam oraz zarządzania nimi w sieci internetowej. Reklama wyświetlana jest w wyszukiwarce Google, na wielu platformach zaprzyjaźnionych z Google oraz w aplikacjach i na witrynach internetowych. Reklama wyświetla się odbiorcą, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie danym tematem, co znacznie wpływa na zwiększenie prawdopodobieństwa dokonania pożądanej akcji – na przykład zapisu do newslettera. Tradycyjna reklama w formie tekstu lub grafiki zamieszczana jest w czasopismach, branżowych gazetach i innych materiałach drukowanych. W formie filmu emitowana jest w telewizji, a w radio może być czytanym tekstem albo krótką, mówioną scenką promującą na przykład nowy produkt.
Urządzenia mobilne i ich rosnące powodzenie
Przewagą reklamy internetowej nad każdym rodzajem reklamy tradycyjnej jest jej szybkość dotarcia do odbiorcy. W czasach niezwykłej popularności smartphonów wszelkie treści mogą być odbierane niemal natychmiast po ich wrzuceniu do internetu. Telefony służą do pobierania informacji na każdy z możliwych tematów, a prezentowany w nich content ma znaczący wpływ na decyzje zakupowe. Pod tym względem reklama tradycyjna nie jest w stanie dorównać zaletom kampanii prowadzonych za pomocą systemu Google Ads.
Nieograniczone możliwości dotarcia do potencjalnych klientów
Kolejną różnicą jest zakres odbiorców. Wyszukiwarka Google jest narzędziem używanym na wszystkich kontynentach. Dzięki temu sponsorowane treści docierają do miliona użytkowników na całym świecie. Dodatkowo reklamodawca ma możliwość wybrania ścisłej grupy docelowej, co znacznie zmniejsza ryzyko trafienia przekazu do osoby zupełnie niezainteresowanej prezentowanym tematem. Tradycyjna reklama ma w tym zakresie bardzo ograniczone możliwości działania. Drukowane w wielu egzemplarzach ulotki rozdawana są przypadkowym osobom, natomiast prezentowane w telewizji spoty reklamowe coraz częściej wzbudzają irytację i powodują zmianę kanału na czas emisji bloku reklamowego.
Atrakcyjna forma reklamy
Odpowiednio targetowane reklamy trafiają na ekran telefonów, komputerów lub laptopów osób, które w pewien sposób pokazały swoje zainteresowanie daną tematyką. Wpisanie w wyszukiwarkę frazy – złote kolczyki- spowoduje wyświetlenie na stronie reklam sklepów jubilerskich oraz pojawienie się reklamy produktowej przedstawiającej dany artykuł wraz z ceną. Taki przekaz najprawdopodobniej spotka się z zainteresowaniem ze strony osoby zadającej pytanie, ponieważ reklama celnie trafia w jej potrzeby.
Natychmiastowa reakcja odbiorców
Kupowanie produktów lub umawianie się na wykonanie usługi poprzez witrynę internetową jest nie tylko niezwykle proste, ale również zajmuje bardzo mało czasu. Wywołana reklamą chęć posiadania konkretnej rzeczy może być zaspokojona po wykonaniu kilku kliknięć. Taką natychmiastową reakcję trudno jest osiągnąć po obejrzeniu reklamy w telewizji lub przeczytaniu sloganu w gazecie.
Niski koszt kampanii w odniesieniu do potencjalnych zysków
Reklama w telewizji, która z tradycyjnych rodzajów ma największy zasięg, jest bardzo droga. Mogą sobie na nią pozwolić jedynie firmy i organizacje, które bardzo dobrze i długo prosperują na rynku. Tymczasem reklamy w Google Ads dostępne są dla wszystkich podmiotów bez względu na ich wielkość lub długość działania. Zaletą Google jest również duża szansa na pozyskanie nowych klientów za pomocą nawet niezbyt wielkiego budżetu reklamowego. Cierpliwe i systematyczne analizowanie wyników pozwala na wręcz idealne ulepszenie kampanii i tym samym na uzyskanie wysokich wartości współczynnika konwersji, czyli wywołania pożądanej przez reklamodawcę akcji.
Jak wykonać targetowanie reklam w Google Ads?
Każdemu przedsiębiorcy zależy na dotarciu do jak najszerszej liczby nowych klientów. Google Ads stworzyło kilka narzędzi dzięki którym można z dużą dokładnością określić idealną grupę docelową dla danego produktu lub usługi. Targetowanie reklam w Google Ads można oprzeć między innymi o słowa kluczowe, wiek użytkowników lub ich miejsce zamieszkania.
Dobierz właściwe słowa kluczowe
Kampania reklamowa w Google Ads opiera się na właściwym doborze słów kluczowych. Warto w tym celu skorzystać z Planera słów kluczowych. Jest to narzędzie, w którym można sprawdzić częstotliwość wpisywania danego słowa kluczowego w wyszukiwarce. Planer pozwala również oszacować orientacyjną cenę jednego kliknięcia w reklamę. Wybrane słowa mogą mieć ścisłe lub przybliżone dopasowanie do wpisywanych zapytań. Wybór dopasowania zależy od reklamodawcy i powinien opierać się na dokładnej analizie zachowania potencjalnych klientów. Słowa kluczowe powinny być monitorowane już w trakcie trwania kampanii, aby odpowiednio szybko zareagować na brak pozytywnych efektów. Trzeba również pamiętać o bieżącym zaznaczaniu fraz do wykluczenia. Brak poprawnego ich wskazania jest częstym powodem niepowodzenia w kampaniach.
Określ cechy demograficzne
Kolejnym elementem ustawiania reklam na Google Ads jest jak najdokładniejsze określenie płci, wieku, statusu rodzinnego oraz wielu innych cech grupy docelowej. Jest to niezwykle istotna funkcja, która pozwala na stworzenie profilu idealnego klienta. Poprawnie ustawione wytyczne pozwalają na uniknięcie nietrafionych wyświetleń. Jeśli sklep internetowy proponuje wyprawki szkolne, to grupą docelową powinni być rodzice dzieci w wieku wczesnoszkolnym, bo to właśnie oni będą wpisywać w wyszukiwarce zapytania dotyczące artykułów do szkoły. Częstym błędem jest targetowanie zbyt dużej grupy docelowej. Takie działanie doprowadza do przypadkowego i chaotycznego wyświetlania kampanii w odpowiedzi na zadane pytanie. Znacznie zwiększa również koszt reklamy, gdyż rośnie odsetek osób, które klikną w reklamę nie odpowiadającą ich potrzebom.
Wskaż grupę docelową poprzez lokalizację
Cechą charakterystyczną branży e-commerce jest możliwość działania na obszarze całego kraju, a nawet świata. Jednak wiele firm lokalnych dzięki Google Ads może dotrzeć ze swoją ofertą do klientów z bliskiego sąsiedztwa. Dlatego nawet przedsiębiorstwa typowo stacjonarne, jak na przykład usługi fryzjerskie i kosmetyczne skorzystają z tworzenia reklamy na Google Ads, zwłaszcza jeśli mają starannie prowadzony profil na Google Moja Firma.
Oznaczenie lokalizacji może pomóc w promocji rozpoznawalności marki na konkretnym obszarze, gdzie zauważono mniejsze zainteresowanie oferowanymi produktami. Jest także sposobem na promocję produktów na terenach, w których firma dotychczas nie działała.
Określ zainteresowania potencjalnych klientów
Targetując kampanię na Google Ads warto skoncentrować się także na zainteresowaniach grupy docelowej. Bardzo dobrą konwersję dzięki temu elementowi można uzyskać w różnych branżach związanych z hobby. Takie grupy jak wędkarze, miłośnicy gier planszowych lub pasjonaci górskich wędrówek są łatwi do zdefiniowania i tym samym można idealnie wycelować w nich emisję reklam we wszystkich typach kampanii. Google Ads umożliwia również tworzenie zbioru potencjalnych odbiorców spośród osób, które szykują się na ślub, narodziny dziecka, wakacyjny wyjazd lub sylwestrową zabawę. Na podstawie wpisywanych zapytań i oglądanych stron internetowych algorytmy Google są w stanie wytypować użytkowników, którzy najprawdopodobniej będą w niedługim czasie potrzebować konkretnych produktów lub usług.
Remarketing, czyli powróć z reklamą do osób okazujących zainteresowanie
Firmy, które posiadają dużą liczbę wejść na stronę lub do sklepu internetowego zdecydowanie powinny opierać swoje targetowanie również na remarketingu. Dzięki temu kampanie reklamowe można skierować do osób realnie zainteresowanych produktem wśród których z dużym prawdopodobieństwem znajdują się przyszli klienci.
Ile kosztują reklamy w Google?
Koszt reklamy w Google Ads uzależniony jest od wielu czynników. Jednak na stworzenie kampanii w Google Ads mogą sobie pozwolić nawet reklamodawcy prowadzący jednoosobową działalność. Dodatkowo mniejszy budżet nie oznacza mniejszej skuteczności. Kluczem do sukcesu jest właściwe określenie wszystkich parametrów podczas tworzenia wybranej kampanii.
Określenie budżetu na reklamę
Wysokość budżetu przeznaczonego na reklamę zależy tylko od możliwości reklamodawcy. Ilość wyświetleń linków sponsorowanych danej firmy jest odzwierciedleniem kwoty jaką przedsiębiorstwo było w stanie zapłacić. Oczywiście im większy jest budżet tym więcej będzie wyświetleń. Na szczęście o skuteczności reklamy w google Ads decyduje nie tylko czynnik finansowy. Dlatego wszyscy mogą liczyć na udane kampanie.
Podczas tworzenia kampanii ustalany jest budżet jednodniowy. Ze względu na wygodę rozliczania w praktyce najczęściej reklamodawca ustala miesięczny okres budżetowania. Dzięki dokładnie ustalonej dziennej kwocie firmy nie muszą obawiać się niespodziewanych wydatków. Google Ads przestanie emitować reklamę, gdy wyczerpana zostanie dzienna kwota.
Wyliczenie budżetu na reklamę
Szacunkowe określenie wydatków na reklamę można zrobić za pomocą Planera słów kluczowych. Wybierając konkretną frazę Google poda orientacyjną opłatę za jedno kliknięcie. W wynikach znajdzie się także ilość wyświetleń, wynik konwersji oraz CTR – procentowy wskaźnik mówiący o ilości kliknięć w stosunku do wyświetleń. Warto poświęcić czas na analizę pozyskanych danych. Niski CTR wynoszący poniżej 3% raczej powinien skłonić firmę do poszukiwania lepszych słów kluczowych. Jeśli wiadomo już, ile wyniesie szacunkowy koszt kliknięcia w reklamę łatwo można dopasować dzienny budżet reklamowy do możliwości finansowych firmy. Wybrana kwota może być w każdym momencie zmieniona na większą lub mniejszą.
Rodzaje rozliczeń za kampanię na Google Ads
Rozliczanie za wyświetlanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google odbywa się na jasnych zasadach. Opłata pobierana jest za kliknięcie w link przez użytkownika. Nieco bardziej skomplikowana jest sprawa opłat za reklamy displayowe lub produktowe. W tej sytuacji nie działają Planery słów kluczowych, a reklama wyświetlana jest na wielu stronach i platformach, co może generować znaczne koszty. Najlepszym rozwiązaniem jest określenie pewnego procenta z całego budżetu, który Google może wykorzystać w danym cyklu kampanii. Niestety sklepy internetowe posiadające wiele produktów muszą liczyć się albo z wysokimi kosztami reklamy albo zmienić politykę marketingową i ukierunkować ją na kilka wybranych artykułów.
Od czego zależy cena reklamy w Google Ads?
Cena za jedno kliknięcie w link sponsorowany będzie uzależniona od atrakcyjności słowa kluczowego. Im więcej przedsiębiorców wybiera go do celów marketingowych, tym większy będzie koszt reklamy. Dlatego warto wybierać słowa kluczowe precyzyjnie opisujące dany produkt. Należy sprawdzić czy potencjalni klienci częściej wpisują ogólne zapytania na przykład „sukienka wieczorowa” czy chętniej korzystają z frazy „czarna sukienka wieczorowa”. Jest duża szansa, że bardziej konkretna fraza wygeneruje większy współczynnik CTR i tym samym reklama będzie bardziej skuteczna.
Czy reklama w Google Ads to dobra inwestycja?
Popularne przysłowie mówi, że reklama jest dźwignią handlu. W przypadku Google Ads trzeba dodać, że tylko dobrze wykonanie targetowania przyniesie wymierne rezultaty. Przestrzeń internetu sprawia, że koszty wydane na reklamę mogą wygenerować niespodziewanie duże zyski. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko przepłacenia, jednak najczęściej będzie to skutkiem błędów popełnionych na etapie ustalania wytycznych w arkuszu Google Ads.
Kampania w Google a reklama tradycyjna – co się bardziej opłaca?
Niesamowity rozwój internetu, branży e-commerce oraz urządzeń mobilnych sprawia, że każda firma powinna być obecna w przestrzeni online. Klienci coraz chętniej szukają wszystkich informacji w sieci i coraz rzadziej sięgają po tradycyjne gazety lub skupiają uwagę na reklamach emitowanych przez radio. Dlatego z całą pewnością reklama w Google Ads jest opłacalna.
SEO czy Google Ads – co jest wybrać?
Duża konkurencja wśród firm działających online sprawia, że coraz trudniej jest się przebić na wysokie miejsca w rankingu wyszukiwarek. Poprawie pozycji służą działania SEO, które poprawnie prowadzone mogą z czasem znacznie podwyższyć wyniki. Jednak dla uzyskania szybszego efektu warto skorzystać z łatwego w obsłudze narzędzia Google Ads. Czy to oznacza, że Google Ads jest lepsze od SEO?
Na czym polega darmowe pozycjonowanie?
Pozycjonowanie polega na takim udoskonaleniu strony internetowej lub sklepu online, aby były widoczne dla robotów Google. Jednym z ważniejszych zagadnień jest właściwie wykonany content. W zawartości stron muszą znajdować się słowa kluczowe, które będą pasować do zapytań wpisywanych przez osoby zainteresowane produktami lub usługami. Staranne prowadzone witryny, które mają uporządkowane treści są bardzo dobrze postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Niestety zwiększenie pozycji w wynikach organicznych wymaga stosowania wszystkich zaleceń w długim okresie. Google musi nabrać zaufania do strony i dopiero wówczas stopniowo zaczyna wyświetlać ją na stronie wyszukiwarki.
Google Ads, czyli szansa na zwiększenie dochodów
Google Ads jest narzędziem za pomocą, którego można generować płatne reklamy. Reklamy wyświetlane są na stronie wyszukiwarki Google, na kanale YouTube oraz w licznych aplikacjach i witrynach współpracujących z Google. Jak łatwo się domyślić płatne reklamy znacznie szybciej zaczną pojawiać się na urządzeniach odbiorców niż wyniki generowane za pomocą SEO. Linki sponsorowane wyświetlane są nad wynikami organicznymi. Konsument w pierwszej kolejności będzie widział reklamy, które stosunkowo mało różnią się wyglądem od linków darmowych. Jest więc większe prawdopodobieństwo, że kliknięty zostanie tekst sponsorowany. Jeśli po wejściu na stronę użytkownik znajdzie to czego oczekiwał najprawdopodobniej już nie wróci na wyszukiwarkę. Kampanie Google Ads pozwalają na stworzenie reklam ciekawych pod względem wyglądu. Przyciągająca wzrok grafika lub kontrastowy kolor od razu spowodują wzrost zainteresowania i zwiększą klikalność reklamy.
Odpowiednie targetowanie reklam na Google Ads przekłada się na większe dopasowanie wyników do wpisywanych zapytań. Tym samym kampanie mają szansę trafić do osób, które z dużym prawdopodobieństwem wykonają pożądaną przez reklamodawcę akcję.
Różnice między SEO a reklamą płatną w wynikach wyszukiwarki Google
Pierwszą oczywistą różnicą są pieniądze. Działania SEO można wykonywać samodzielnie i wówczas jest to opcja zupełnie darmowa. Wprowadzanie zmian na stronie lub pisanie tekstów pod pozycjonowanie, również można robić we własnym zakresie. Jednak rosnąca konkurencja sprawia, że roboty Google zwracają uwagę na bardzo małe i liczne detale i na podstawie ich oceny decydują o wyświetleniu linku. Niestety opanowanie wszystkich zagadnień związanych z SEO jest coraz trudniejsze. Dlatego rosnącym powodzeniem cieszą się usługi agencji SEO, które zatrudniają specjalistów w tej dziedzinie. Oczywiście za przeprowadzenie audytu i wprowadzenie ulepszeń trzeba zapłacić.
Google Ads jest systemem płatnym, ale pozwalającym na osiągnięcie szybkiego wzrostu zysków. Dzięki kampaniom można zaprezentować konkretny produkt lub promować świadomość marki wśród osób poruszających się po sieci. Ustawianie lokalizacji sprawia, że możliwa jest sprzedaż lokalnie produkowanych artykułów na całym świecie i odwrotnie – małe firmy stacjonarne znajdują klientów wśród okolicznych mieszkańców, którym wyświetliła się reklama na ekranach laptopów lub smartphonów.
Czy warto działać z SEO?
Pomimo wielu zalet zawartych w Google Ads warto działać także za pomocą pozycjonowania. Niektórzy użytkownicy wyszukiwarek specjalnie unikają wybierania linków sponsorowanych i swoją uwagę koncentrują tylko na wynikach organicznych. W czasach niezwykle szybko rosnącej konkurencji warto dbać o wszystkie sposoby pozwalające na promowanie marki, usługi lub produktu. Dlatego dobrze jest działać i w SEO, i w Google Ads.
Jak działają reklamy w kampaniach Google Ads?
Reklamy tworzone i zarządzane na platformie Google Ads wyświetlane są na stronach wyszukiwarki, w aplikacjach, na witrynach internetowych oraz w wielu innych miejscach. Wszystkie platformy, które współpracują z Google mogą stać się przestrzenią reklamową dla firmy lub produktu. Działanie reklamy Google Ads widać po każdorazowym użyciu wyszukiwarki lub wejściu na YouTube.
Linki sponsorowane w wyszukiwarce Google
Reklamy wyświetlane na stronie wyszukiwarki chyba w największym stopniu kojarzone są z Google Ads. Tekstowy link powstaje w programie Google stworzonym specjalnie do generowania wysokiej jakości kampanii reklamowych. Podstawą tworzenia reklamy jest wybranie odpowiedniego słowa kluczowego. Fraza powinna być spójna z zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników wyszukiwarki Google. Reklamodawca określa również wiele cech swojej grupy docelowej na przykład wiek, stan cywilny, zainteresowania. Dzięki temu reklama jest wyświetlana tylko osobom faktycznie zainteresowanym reklamowanym przedmiotem, usługą lub innym zagadnieniom.
Następnie określany jest dzienny budżet przeznaczony na kampanię. Reklama zaczyna być wyświetlana natychmiast po zatwierdzeniu jej przez Google Ads. Linki sponsorowane widoczne są na górze oraz na dole strony. To czy reklama zostanie wyświetlona zależy od oceny przez Google, trafności frazy kluczowej oraz określonej przez reklamodawcę kwoty za kliknięcie. Najwyżej w rankingu pokazywane są oczywiście wyniki firm, które zaproponowały najwyższą stawkę.
Kampanie produktowe - PLA
Sklepy internetowe mogą korzystać z reklam produktowych. Ich ogromną zaletą jest to, że po wpisaniu hasła w wyszukiwarce użytkownik otrzymuje na stronie wyszukiwarki wynik ze zdjęciem oraz ceną. Dzięki temu może szybko podjąć decyzję o wejściu na stronę sklepu i zakupie artykułu. Reklamodawca płaci tylko za kliknięcie w grafikę, a nie za samo wyświetlenie reklamy. Kampanie produktowe dostosowane są do różnych urządzeń i na każdym z nich wyświetlają się w odpowiedniej wielkości. Poza wyszukiwarką kampanie produktowe mogą ukazywać się w sieci witryn współpracujących z Google. Daje to nieograniczone możliwości do promowania nawet lokalnych lub niszowych produktów. Zarządzanie kampanią i zadbanie o jej jak najlepsze wyniki ułatwia fakt, że można określić cechy grupy docelowej, której będą pokazywane grafiki z artykułami. Dzięki temu na przykład miłośnicy rękodzieła mogą kupować wyroby wytwarzane przez rzemieślników z całego świata.
Reklamy w sieci Google Display Network
GDN jest reklamową siecią, która daje bardzo duże możliwości do osiągania różnych celów marketingowych. Reklamy wyświetlane są w postaci banerów, które pokazywane są na przykład podczas korzystania z poczty gmail lub w trakcie oglądania filmu na YouTube. Taką promocję można zastosować przy reklamie produktu, usługi, wydarzenia lub z zamiarem zwiększenia rozpoznawalności marki. Google Ads pozwala na określenie kierunku kampanii, którym może być konkretna grupa odbiorców, tematyka strony, lokalizacja lub słowa kluczowe. Google dobiera witryny według wytycznych dostarczanych przez algorytmy. Dzięki temu reklama wyświetlana jest tylko na tych witrynach, które zostały pozytywnie ocenione pod względem dopasowania ich zawartości do reklamy.
Skąd Google wie, gdzie wyświetlić reklamę?
Wszystkie akcje podejmowane przez użytkowników wyszukiwarki Google zostają zapisane w pamięci systemu. Dzięki temu podczas wyszukiwania właściwego miejsca na wyświetlenie reklamy roboty Google sprawdzają kto interesował się danym tematem i na wyświetlane przez niego strony kierują kampanię reklamową. Jeszcze prościej sprawa przestawia się z wyświetlaniem linków sponsorowanych, które są po prostu odpowiedzią na zadane przez użytkownika pytanie. W zarządzaniu reklamami tworzonymi przez Google Ads bardzo ważne jest dokładne rozpoznanie swojej grupy docelowej i trafne zdefiniowanie ich potrzeb oraz bieżące monitorowanie efektów kampanii i wprowadzanie koniecznych korekt.
Jaki jest najlepszy typ kampanii dla mojej firmy?
Google Ads daje możliwość wyboru kampanii najlepiej dopasowanej do branży, sprzedawanych produktów lub charakteru marki. Przed decyzją o sposobie reklamowania warto zapoznać się czym poszczególne kampanie się od siebie różnią i w jakich sytuacjach skorzystanie z nich będzie najkorzystniejsze.
Kampania w wyszukiwarce Google
Reklama stworzona w tej kampanii wyświetla się jako link sponsorowany w wynikach wyszukiwarki. Teksty reklamowe znajdują się pod lub nad wynikami organicznymi. Reklama tekstowa składa się z nagłówków, krótkiego opisu oraz linku przekierowującego na stronę docelową. Kampania w wyszukiwarce będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, które potrafią dokładnie zdefiniować swoją docelową grupę klientów oraz wytypować trafnie frazy kluczowe. Dzięki temu linki będą wyświetlać się u użytkowników wykazujących zainteresowanie danymi produktami lub usługami. Linki sponsorowane są bardzo popularną kampanią ze względu na wysoką opłacalność i niemal pewny zwrot inwestycji, jeśli reklama zostanie prawidłowo ustawiona.
Reklamy produktowe – szerokie możliwości
Kampania PLA – Product Listing Ads – wykorzystywana jest przede wszystkim przez sklepy internetowe. Jej główną zaletą jest możliwość zaprezentowania na stronie wyszukiwarki grafiki przedstawiającej konkretny artykuł. Dodatkowo pod zdjęciem wyświetla się cena, a kliknięcie w reklamę powoduje bezpośrednie przeniesienie do podstrony z produktem. Pokazanie artykułu znacznie wpływa na spadek przypadkowych i nietrafionych kliknięć. Ma to oczywiście olbrzymi wpływ na opłacalność kampanii. Do korzystania z kampanii produktowej konieczne jest stworzenie bazy produktów, z której Google Ads będzie pobierał artykuły. PLA nie opiera się na słowach kluczowych, dlatego należy zadbać o przygotowanie bazy produktów z trafnymi nazwami i opisami.
Reklama wideo na platformach typu YouTube
Kampania wideo w przeważającej większości oparta jest na platformie YouTube. Jej zadaniem jest dotarcie do odbiorców, którzy chętnie i często oglądają materiały zamieszczane na tym kanale. Reklama emitowana jest przed, po lub w trakcie wyświetlania głównego materiału. Taką formą reklamy powinny zainteresować się firmy, które potrafią stworzyć jasny i krótki przekaz filmowy informujący o produktach lub usługach.
Kampania Discovery
Ciekawe wizualnie reklamy w kampanii Discovery docierają do milionów osób na świecie. Wyświetlane są między innymi na YouTube i Gmail-u oraz na wielu zewnętrznych platformach. Jej zaletą jest nieinwazyjny charakter. Reklama dopasowywana jest do stylistyki strony lub witryny. W Gmail reklama umieszczana jest nad wiadomościami, dzięki czemu wygląda jak jedna z nich. Kolejną zaletą kampanii Discovery jest to, że zostaje wyświetlana użytkownikom, którzy wykonali jakąś akcję wskazująca na zainteresowanie daną tematyką. Mogli na przykład przeglądać strony zawierające podobne treści.
Discovery będą dobrym rozwiązaniem dla firm, które chcą zwiększyć świadomość marki u odbiorców lub liczą na pozyskanie nowych klientów poprzez bardzo atrakcyjną formę reklamy. Kampania ma również pozytywne wyniki przy akcjach marketingowych nastawionych na przyciągnięcie osób, które już znają markę, ale jeszcze nie podjęły decyzji odnośnie do zakupu.
Wybór odpowiedniej kampanii w Google Ads dla firmy
Osoby rozpoczynające działalność najchętniej korzystają z kampanii w wyszukiwarce Google. Jest ona wybierana, gdy firmom zależy na znacznym wzroście dochodów ze sprzedaży. Jej zaletą jest możliwość określenia budżetu dziennego oraz to, że jego wysokość zależy tylko od decyzji reklamodawcy.
Wybór rodzaju kampanii ma związek także, ze specyfiką danej działalności. Inaczej będą reklamować się sklepy działające online, a inaczej organizacje, którym zależy na rozpowszechnianiu jakiejś idei. Duże znaczenia mają możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Duże firmy mogą inwestować w najdroższe reklamy poprzez wybór bardzo popularnych słów kluczowych lub wprowadzać jednocześnie kilka opcji reklamowych.
Czy kampania reklamowa w Google wymaga mojego zaangażowania?
Google Ads jest systemem niezwykle intuicyjnym i prostym w obsłudze. Jednak zaangażowanie potrzebne jest w trakcie ustalania słów kluczowych oraz wyboru grupy docelowej. Właściciel firmy, marketingowiec lub agencja wynajęta do obsługi promocji muszą dokładnie przeanalizować akcje podejmowane przez klientów, dopasowanie fraz kluczowych i budżet przeznaczony na reklamę.
Właściwe targetowanie
Pierwszy etap tworzenia kampanii reklamowej w Google Ads wymaga przeprowadzenia dogłębnej oceny dotychczasowej działalności firmy. Należy wyselekcjonować słowa kluczowe, które będą przyciągać na stronę docelową potencjalnych klientów. Trzeba też określić wirtualny portret idealnego klienta, żeby wiedzieć jak ustawić parametry odnośnie do grupy docelowej. Nawet, jeśli tworzenie kampanii zostało powierzone zewnętrznej agencji konieczna będzie ścisła współpraca w tym pierwszym kroku. Wskazane jest wypuszczenie testowej wersji reklamy, aby zauważyć jaki ma odbiór na rynku. W niewielkiej firmie właściciel jest w stanie sam stworzyć kampanię. Oczywiście musi się liczyć z błędami spowodowanymi małą orientacją w szczegółach działania algorytmów Google.
Bieżące monitorowanie efektów kampanii Google Ads
Po uruchomieniu kampanii Google przejmuje wszystkie zadania związane z emisją reklamy. W tym czasie znacznie zmniejsza się rola reklamodawcy. Jednak należy pamiętać o bieżącym monitorowaniu efektów działania kampanii. Po kilku dniach emisji może okazać się, że reklama trafia w dużym stopniu do odbiorców niezainteresowanych ofertą. Bardzo często przyczyną jest niewprowadzenie fraz wykluczających. Jeśli producent miseczek dla dzieci posłuży się frazą „plastikowa miska” to jego reklama wyświetli się zarówno rodzicom jak i właścicielom zwierząt, którzy szukają akcesoriów dla swoich pupili. W takim przypadku na reklamę będą klikać osoby, które nie chcą kupić miseczek dla małych dzieci. Wzmożony ruch wpłynie na naliczanie kosztów, które nie będą miały odzwierciedlenia w zwiększonej sprzedaży. Monitorowanie kampanii pozwoli na szybką reakcję i wprowadzenie wykluczenia dotyczącego zwierząt. Kontrolę można zlecić agencji marketingowej. W przeciwnym razie trzeba tę pracę wykonać samemu, aby nie zmarnować pieniędzy przeznaczonych na promocję.
Wprowadzanie ulepszeń w ustawieniach reklamy
Czasami trudno jest samemu znaleźć powód, dla którego kampania nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Należy wówczas rozważyć jej wstrzymanie. Niestety w takiej sytuacji konieczne jest ponowne osobiste zaangażowanie. Jeszcze raz trzeba przeanalizować dane i sprawdzić, które z nich zostały błędnie targetowane. Może się okazać, że problemem jest wiek grupy docelowej lub błędnie podpięty link.
Tworzenie kampanii tematycznych lub okolicznościowych
Jeśli kampania działa poprawnie, czyli użytkownicy właściwie reagują na reklamę można spokojnie czekać na efekty finansowe.
Dobrze jest od czasu do czasu uaktualniać ustawienia reklam. Takie działania przydadzą się zwłaszcza przed zbliżającymi się świętami lub w czasie, gdy ze względu na specyfikę branży następuje spadek lub wzrost zainteresowania ofertą. O wyjątkowych okolicznościach powinien pamiętać właściciel firmy lub zatrudniony marketingowiec. Dobrze jest z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować agencję reklamową o zmieniających się w branży warunkach.
Kiedy poprosić o pomoc specjalistów od Google Ads?
Google Ads wymaga zaangażowania, jednak jest ono znacznie mniejsze niż przy samodzielnym prowadzeniu SEO. Polepszanie miejsca w wynikach organicznych oparte jest na codziennych działaniach prowadzonych w dłuższym okresie. Ustawienie oraz zarządzanie kampanią w Google Ads można zlecić fachowym agencjom reklamowym. Wówczas główna rola zleceniodawców będzie polegała na przekazaniu jak największej dawki wiedzy o specyfice danej branży lub cechach charakterystycznych produktów.
Jak wybrać agencję do obsługi kampanii Google Ads?
Agencja marketingowa dzięki zatrudnionym specjalistom jest w stanie sprawnie i poprawnie wprowadzić kampanię reklamową w każdej branży. Współpraca z agencją znacznie przyśpiesza uzyskanie pozytywnych efektów oraz pozwala uniknąć większości błędów.
Czy warto współpracować z zewnętrznymi specjalistami Google Ads?
Oczywiście warto zlecić kampanię na Google Ads doświadczonym fachowcom. W małych lub jednoosobowych firmach często nie ma osób, które mogłyby właściwie poprowadzić promocję produktów lub usług. Natomiast większe firmy chętnie zlecają część zadań podmiotom zewnętrznym, gdyż jest to dla nich bardziej opłacalne niż tworzenie nowych miejsc pracy.
Wybierając agencję do działań przy kampanii Google Ads warto zwrócić uwagę na następujące kryteria:
- Certyfikaty Google – pracownicy agencji powinni posiadać wydawane przez Google certyfikaty świadczące o znajomości programu oraz specyfiki jego działania. Dzięki temu będą potrafili wykonać idealny target ze wszystkich dostępnych narzędzi.
- Od kiedy agencja jest obecna na rynku? Branża internetowa oraz związane z nią usługi ciągle się intensywnie rozwijają. Dlatego wiele firm związanych z działalnością w sieci ma bardzo krótką historię. Mimo wszystko warto poszukać takiej agencji, która może pochwalić się dłuższą obecnością na rynku lub jej specjaliści są znani z dobrze przygotowanych kampanii.
- Dotychczasowe sukcesy. Agencja, która wypracowała sobie grono zadowolonych klientów z całą pewnością jest godna zaufania. Rynek reklamy bardzo szybko weryfikuje źle przygotowane i zarządzane kampanie Google Ads. Jeśli działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów klienci rezygnują z usług agencji i zwracają się o pomoc do konkurencji.
- Doświadczenie w konkretnej branży. Niektóre branże charakteryzują się specyficznymi elementami. Należą do nich na przykład medycyna lub przemysł. Tworzenie kampanii dla trudnych branż wymaga znajomości fachowej terminologii często niezrozumiałej dla przeciętnego odbiorcy. Przedsiębiorcy z takich branż powinni decydować się na współpracę z agencjami, które mogą wykazać się kampaniami Google Ads w danej tematyce lub mają w swoich szeregach pracownika posiadającego specjalistyczną wiedzę.
- Cena za wykonanie usługi. Cena zdecydowanie nie powinna być jedynym kryterium wyboru. Nie zawsze najwyższe kwoty oznaczają najwyższą jakość. Warto poprosić o wycenę usługi i dopiero po analizie zawartych w niej elementów podjąć decyzję o ewentualnej współpracy.
- Zakres usług. Nawiązując współpracę z agencją zajmującą się kampaniami Google Ads często można rozszerzyć umowę również o inne działania. Należą do nich na przykład usługi SEO lub opieka techniczna. W określaniu zakresu działań trzeba zadbać o odpowiednie zapisy dotyczące pisania ewentualnych tekstów lub poprawiania linkowania na stronie.
- Sposób rozliczenia. Kwestię rozliczenia trzeba ustalać już w pierwszym etapie rozmów współpracy. Konieczne jest ustalenie jakie czynniki będą decydować o wielkości wynagrodzenia. Czy opłata ma być stała i niezależna od osiąganych wyników, czy będzie stanowić procent uzależniony od wzrostu sprzedaży spowodowanej kampanią.
- Czas trwania umowy – umowa może obejmować dłuższą współpracę lub tylko jedną kampanię. Wszystko zależy od planów firmy. Jeśli reklama ma być jednorazową akcję promującą markę, to z pewnością umowa zostanie zawarta tylko na czas trwania wszystkich prac związanych z jej targetowaniem w Google Ads i ewentualnym monitoringiem.
- Lokalizacja agencji. Dla niektórych firm ważne będzie, czy agencja posiada stacjonarne biuro czy działa tylko online. Pomimo przenoszenia wielu działalności do sieci niektórzy przedsiębiorcy preferują bezpośrednie spotkania w celu omówienia warunków współpracy.
Udana kampania Google Ads ma bezpośrednie przełożenie na rezultaty. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać agencję, która zdoła wykonać indywidualne targetowanie szyte na miarę dla danej firmy.
Czy warto inwestować w kampanie Google Ads?
Płatne reklamy Google Ads tworzone są z myślą o zwiększeniu dochodów reklamodawcy. Właściwe wykonane targetowanie powinno skutkować udaną promocją marki, usługi lub produktu. Dlatego warto inwestować w kampanię, która została starannie przemyślana i przygotowana. Dobrze, jeśli w procesie ustawiania reklamy biorą udział specjaliści z zakresu Google Ads.
Zalety kampanii Google Ads
Google Ads jest narzędziem pomagającym firmom w osiąganiu wyznaczonych celów marketingowych. Zaletą Google Ads bardzo intuicyjna obsługa. Ustawienie poprawnej kampanii wymaga przede wszystkim doskonałej znajomości branży oraz grupy docelowej. Wszystko inne pozostaje w gestii algorytmów Google.
Kolejną korzyścią z zastosowania płatnych kampanii jest możliwość dotarcia do wielomilionowego grona odbiorców w Polsce i na świecie. W zależności od wybranej kampanii Google Ads może dopasować reklamę do zainteresowań użytkowników lub wyświetlać link sponsorowany pasujący do wpisanego zapytania.
Z Google Ads mogą skorzystać nie tylko przedsiębiorstwa działające online, ale również małe firmy prowadzące lokale tylko stacjonarne. Dzięki przygotowaniu odpowiedniej wizytówki w Google Moja Firma płatna reklama będzie trafnie wskazywała punkty usługowe lub osiedlowe sklepiki mieszkańcom z najbliższej okolicy.
Czy zainwestowane w reklamę Google Ads pięniądze się zwrócą?
Zwrot zainwestowanego w reklamę kapitału nastąpi, jeśli kampania Google Ads przyniesie określone wyniki. Dobrze przygotowana strona internetowa lub witryna sklepu online będzie pozytywnie rozpatrywana przez roboty Google. Właściwie ustawiona kampania z pewnością wpłynie na dużą klikalność w reklamę i tym samym zwiększy się ruch na stronie docelowej. W przypadku, gdy wysoka konwersja nie przynosi wymiernych korzyści należy dokonać korekt w budżecie kampanii. Być może ograniczony dzienny budżet wpływa na zbyt małą liczbę wyświetleń i wygenerowany zysk jest nieadekwatny do oczekiwań. Prowadząc działalność należy liczyć się z koniecznością ponoszenia kosztów związanych z promocją. Firma, o której istnieniu nikt nie wie nie ma szans na utrzymanie się na rynku.
Kiedy warto zainwestować w płatną reklamę?
Zwiększanie sprzedaży w sklepie internetowym lub pozyskiwanie obserwatorów na stronie internetowej można uzyskać dzięki systematycznym działaniom w ramach SEO. Jednak bezpłatne pozycjonowanie musi trwać dłuższy czas, aby w końcu zostało zauważone przez algorytmy Google. Chęć osiągnięcia rezultatów w krótszym okresie to jeden z powodów podjęcia działań na Google Ads. Płatne reklamy wyświetlane są natychmiast po ustawieniu kampanii i zaakceptowaniu jej przez Google. Nawet tego samego dnia można zaobserwować zwiększony ruch na stronie docelowej i napływ klientów oraz zamówień.
O płatnej kampanii warto pomyśleć także przy okazji specjalnych wydarzeń takich jak Boże Narodzenie, Dzień Dziecka lub Dzień Matki oraz gdy w sklepie zostaje wprowadzony nowy produkt, który potrzebuje sprawnego, szybkiego wypromowania.
Co zrobić, gdy nie zna się systemu Google Ads?
Google udostępnia instrukcję wprowadzania płatnych reklam do systemu Google Ads. Przedsiębiorcy, którzy chcą osobiście zająć się promowaniem swojej działalności mogą nauczyć się podstawowych kroków koniecznych do ustawienia kampanii. Dla niektórych cały proces będzie prosty i przynajmniej w początkowej fazie rozwoju firmy będą w stanie sami zarządzać reklamami na Google Ads. Jednak zawsze warto rozważyć współpracę ze specjalistami. Podpisanie umowy z agencją zaoszczędzi wiele czasu, nerwów i pozwali unikać podstawowych błędów. Należy też pamiętać, że nietrafiona kampania wiąże się z utratą wyłożonych na nią środków.
Agencje nie tylko zajmą się właściwym targetowaniem kampanii, ale będą ją również nadzorować. Bez znajomości Google Ads trudno jest określić, dlaczego reklama nie przynosi zysku? Natomiast pracownicy agencji będą w stanie wskazać konkretny problem oraz skutecznie go naprawić poprzez wprowadzenie ulepszeń w kampanii.
Jak działa kampania Performance Max?
Kampania Performance Max jest odpowiedzią Google na zmiany zachodzące w obszarze online. W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania branżą e-commerce. W sieci jest coraz większa konkurencja i trwa nieustanna walka o nowych klientów. Performance Max ma w założeniu spowodować, że wyświetlane reklamy będą jeszcze lepiej trafiać w grupę docelową niż w chwili obecnej.
Samouczące się algorytmy Google
W systemie Performance Max uczestniczą samouczące się algorytmy. Ich działalność polega na pobieraniu nauki z akcji podejmowanych przez użytkownika. Algorytm przygląda się jego ruchom na wszystkich platformach, aplikacjach lub stronach internetowych. Samouczący się algorytm „wyciąga wnioski” i dopasowuje konkretne reklamy do użytkownika. Dzięki umiejętności nauki robot wychwyci na przykład nowe zainteresowania lub zaprzestanie wyszukiwania wiadomości na temat kotów – co może oznaczać, że użytkownik już nie ma zwierzaka i nie ma sensu dalsze wyświetlanie mu reklam o karmach dla kotów.
Roboty Google podejmą decyzję o tym, gdzie ma być wyświetlona reklama. Kampania Performance Max działa we wszystkich kanałach dostępnych w Google. Algorytmy na bieżąco analizują zachowanie użytkownika i wysyłają reklamę w te miejsca, w których w danym momencie przebywa oraz na takie urządzenie, z którego w danej chwili korzysta. Dzięki temu kampanie mają mieć znacznie lepszą konwersję niż dotychczas.
Tworzenie kampanii Performance Max
Decydując się na utworzenie kampanii Performance Max należy wejść na konto Google Ads i w rodzajach kampanii wybrać Performance Max. Następnie ustawia się wszystkie parametry związane z budżetem oraz stawkami za kliknięcie. Budżet określa się poprzez wyznaczenie dziennej kwoty, która może być wykorzystana przez Google do promocji. Budżet można w każdej chwili zmienić zarówno w górę jak i w dół.
Kolejnym krokiem jest ustawienie języka, w którym mają być wyświetlane reklamy. Jeśli grupa docelowa składa się z osób mówiących w różnych językach można je dodać do kampanii. Ważnym elementem jest właściwe ustawienie lokalizacji. Warto wybrać tylko takie obszary, na których faktycznie przebywają potencjalni klienci. Wyświetlanie reklam w krajach, do których sklep nie robi wysyłki towaru mija się z celem i powoduje niepotrzebne zwiększanie kosztów reklamy.
Dla jeszcze lepszego targetowania możliwe jest dodanie harmonogramu wyświetlania reklam. Jest to przydatne, gdy oczekiwaną reakcją na reklamę jest wykonanie telefonu do firmy. Jeśli klient zadzwoni w godzinach, gdy nikt nie pracuje może się zniechęcić i zrezygnować z ponownej próby kontaktu.
Gdzie zostaną wyświetlone reklamy Google Ads?
Przewagą Performance Max nad do tej pory stosowanymi kampaniami jest zasięg wyświetlanych reklam. Kampania prowadzona jest w wyszukiwarce, na YouTube, na wszystkich platformach, witrynach i aplikacjach współpracujących z Google. Jest to olbrzymia zmiana i daje jeszcze szersze możliwości na zwiększenie zysków reklamodawców. O miejscu emisji decyduje algorytm Google. Zgodnie z oczekiwaniami twórców Performance Max reklama ma być pokazywana w miejscu, gdzie istnieje największe prawdopodobieństwo trafienia w temat i wywołania odpowiedniej reakcji.
Zalety nowej kampanii Performance Max
Pierwszą zaletą jest możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców. Firmy, które korzystały tylko z kampanii w wyszukiwarce, dzięki Performance Max mogą zaistnieć również w przestrzeni YouTube oraz na przeróżnych platformach.
Drugą korzyścią jest tworzenie niezwykle ładnych i ciekawych reklam. Firma, która do tej pory istniała w świadomości użytkowników tylko za sprawą sponsorowanych linków, teraz może również zaprezentować na przykład swoje logo.
Trzecią korzyścią wynikająca z przejścia na Performance Max jest dostęp do lepszych statystyk. Dzięki nim można odczytać, które kreacje przynoszą najlepsze rezultaty, a z których lepiej zrezygnować.
Zaleta numer cztery to znaczna automatyzacja. Obsługa i zarządzanie kampanią Performance Max nie wymaga angażowania dużej ilości czasu, ponieważ cała optymalizacja prowadzona jest przez algorytmy Google.
Jak użyć kupony przeznaczone na pierwszą kampanię?
Google od dawna prowadzi akcje promocyjne związane z wydawaniem darmowych kuponów (kodów). Uzyskanie kuponu oznacza zwiększenie stanu konta reklamodawcy o daną kwotę, którą można wydać tylko na kampanię reklamową. Nowy reklamodawca zyskuje więc możliwość wyświetlania darmowych reklam, aż do momentu wyczerpania wartości kuponu. Kupony rozdawane są bezpośrednio przez Google lub można je otrzymać zaczynając współpracę z agencją marketingową, która ma status Partnera Google.
Kto może dostać kupon promocyjny?
Kody przeznaczone są dla osób rozpoczynających współpracę z Google Ads. Warunkiem ich uzyskania jest stworzenie pierwszej kampanii i wygenerowanie pierwszych kosztów. W promocji bardzo ważne jest dochowanie wszystkich terminów związanych z założeniem konta, startem kampanii i utrzymaniem aktywności przez dany czas.
Od lutego 2022 roku wysokość kuponu może wynieść nawet 1200 zł. Uzyskana w promocji kwota jest uzależniona od faktycznie poniesionych kosztów na reklamę w Google Ads. Jeśli pierwsza kampania będzie kosztowała reklamodawcę 1000 zł w ciągu 60 dni, to otrzyma on kupon o wartości 1000 zł. Nowi użytkownicy muszą pamiętać, że jeśli chcą otrzymać pełną kwotę, czyli 1200 zł to muszą najpierw zainwestować ją w swoją reklamę.
Jak wykorzystać kody Google Ads?
Kupony zostały wprowadzone, aby zachęcić większą ilość firm do skorzystania z systemu Google Ads. Wielu właścicieli niewielkich firm obawia się płatnego promowania swoich usług lub produktów. Przede wszystkim martwią się ryzykiem utraty zainwestowanych w kampanię Google Ads pieniędzy. Podpisanie umowy z agencją i szybkie otrzymanie darmowego kodu pozwala na podjęcie działań zapobiegających niepowodzeniu akcji reklamowej. Doświadczona agencja odpowiednio ułoży targetowanie, a wysokość zainwestowanych pieniędzy plus kupon znacznie przyspieszą pojawienie się pierwszych pozytywnych efektów w postaci wzrostu liczby klientów i większych dochodów.
Sprawdzanie stanu konta klienta Google Ads
Po przyznaniu darmowego kuponu reklamodawca może w każdym momencie sprawdzić jego stan. Wystarczy zalogować się na konto Google Ads i przejść do zakładki promocje w sekcji płatności. Będzie tam pokazana wysokość przyznanego kodu oraz w jakim stopniu został już wykorzystany. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze można skontaktować się z pomocą Google osobiście lub za pośrednictwem agencji.
Wybór agencji marketingowej
Nie wszystkie agencje dysponują darmowymi kuponami przeznaczonymi dla nowych użytkowników Google Ads. Dlatego przed podpisaniem umowy o współpracę koniecznie trzeba uzyskać informację na ten temat. Wynajęcie agencji, która ma status Partnera Google jest gwarancją uzyskania fachowego wsparcia podczas targetowania i zarządzania kampanią. Agencje muszą spełniać określone przez Google wytyczne dotyczące szkoleń dla specjalistów oraz dotychczasowych działań zakończonych sukcesem. Dzięki temu nawet wchodzący dopiero na rynek przedsiębiorca może być pewny, że uzyska odpowiednie wsparcie, a jego kampania Google Ads ma bardzo duże szanse na powodzenie.