Google Analytics to potężne narzędzie pozwalające na kompleksowe zarządzanie stroną internetową. Nie da się ukryć, że pełna jego obsługa to zadanie raczej dla specjalistów, jednak jako przedsiębiorcy na bieżąco kontrolujący rozwój witryny powinniśmy znać jego najważniejsze funkcje. Naprawdę warto, bowiem Analytics daje dostęp do wielu cennych informacji, dzięki którym będziemy w stanie jeszcze bardziej usprawnić funkcjonowanie własnego biznesu.
Google Analytics – poznaj swoich klientów
Analytics daje precyzyjny wgląd w zachowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę. Oferuje o wiele więcej niż informacje na temat tego, ilu ich jest lub jak dużo z nich dokonało konwersji czy samego zakupu. Narzędzie to sięga dużo dalej, pokazując dane o ruchu przychodzącym, sposobie poruszania się klientów po witrynie oraz pozwala na jeszcze dokładniejszą analizę konwersji.
Skąd przyszedł klient – mierzenie ruchu przychodzącego
Google Analytics jest w stanie pokazać nam z jakiego linku użytkownik przeszedł na naszą stronę. Odnośnikiem mogą być reklamy w witrynach lub wyszukiwarkach, newslettery oraz wszelkie miejsca, gdzie można umieścić otagowane linki przekierowujące. W przypadku reklam zamieszczanych na portalach zewnętrznych, blogach branżowych i reklam typu AdTaily sami musimy zadbać o to, aby źródło pochodzenia ruchu było uporządkowane i czytelne dla nas. Dzięki Analytics możemy precyzyjnie monitorować skąd są wejścia, a także porównywać, które źródło zapewnia największy ruch. Znacznie ułatwi to podejmowanie kolejnych działań marketingowych. Dodatkowo właściwie odczytanie statystyk pomoże udoskonalić strategię marketingową oraz funkcjonowanie serwisu, co ułatwi pozyskanie nowych klientów.
Zachowanie użytkowników – analiza ruchu wewnętrznego
Monitorowanie zachowań użytkowników na naszej stronie pozwala wykryć jej najsłabsze elementy. Poprzez śledzenie ścieżki zakupowej klienta, jesteśmy w stanie sprawdzić, gdzie popełniamy błąd i co wymaga naprawy. Duży ruch nie oznacza jeszcze bowiem sukcesu. Wielu użytkowników przechodzi do witryny z zewnętrznych linków, jednak finalnie poprzestają tylko na przeglądaniu oferty. Niektórzy już nawet dodają produkt do koszyka, lecz w ostateczności porzucają go i nie dokonują zakupu. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, ile osób zadało pytanie na temat danego produktu, co samo w sobie stanowi niezwykle cenną informację, gdyż, według statystyk, ci użytkownicy są najbardziej zdecydowani na zakup. Analiza ruchu konsumentów pozwala także ocenić, która ścieżka prowadząca do konwersji rzeczywiście jest skuteczna, jak i na jakim jej etapie pojawia się problem, skutkujący utratą użytkownika. Dzięki temu uzyskujemy informacje pozwalające na wprowadzanie modyfikacji i ulepszanie prowadzonych działań.
„Dodaj do koszyka” – mierzenie ruchu w finałowej fazie zakupu
Odwiedziny w sklepie internetowym i przeglądanie dostępnych produktów mają doprowadzić klienta do finalizacji w postaci dodania artykułu do koszyka i przejścia do płatności, dlatego ten etap jest dla nas niezwykle ważny. Z poziomu Google Analytics możemy mierzyć ruch w koszyku, jednak najpierw musimy wybrać „cel”, czyli opcję, która będzie określała zachowanie konsumenta na stronie. Dzięki niej będziemy widzieć, ilu użytkowników faktycznie spełnia założenia jakie przyjęliśmy. Odpowiednio zaimplementowane cele dają wgląd w to, ilu klientów ostatecznie rezygnuje z zakupu i na którym etapie, a ilu finalnie dokonuje transakcji. Mając jasno rozpisane statystyki, będziemy mogli jeszcze lepiej zoptymalizować stronę i dostosować ją do oczekiwań użytkowników.
Google Analytics to potężne narzędzie pozwalające uzyskać informacje na temat użytkowników i ich zachowań w obrębie witryny. Odpowiednio analizując te dane będziemy w stanie określić, skąd przychodzą nasi klienci i jak zachowują się podczas odwiedzin strony. Ponadto dowiemy się, które źródło ruchu dostarcza najwięcej klientów, a także zyskamy możliwość mierzenia konwersji z każdego z nich.