Marketing

Google Merchant Center to narzędzie należące do usług Google pozwalające na łatwe tworzenie i efektywne zarządzanie kampaniami e-commerce z wykorzystaniem reklam produktowych. Ze względu na swoją charakterystykę jest szczególnie polecane dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową, którzy chcą zwiększyć liczbę konwersji i ułatwić klientom kupno oferowanych produktów. Centrum Sprzedawcy Google (polska nazwa GMC) odpowiada za powiązanie słów kluczowych z dostępnym asortymentem – w tym nazwą, ceną, zdjęciem oraz adresem URL przenoszącym bezpośrednio do sklepu. Aby wykorzystać je w prowadzonych kampaniach, konieczne jest połączenie go z kontem Google Ads.

Koszty użytkowania GMC

Umieszczenie w wyświetlającej się reklamie ważnych informacji o produktach, w tym przede wszystkim o ich cenie, może przynieść oszczędności właścicielom sklepów internetowych. Wszystko ze względu na minimalizację kosztów związanych z kliknięciami nieprzekładającymi się na konwersje. Klient widząc zbyt drogi produkt nie wchodzi w reklamę, dzięki czemu przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z kliknięciem reklamy, która i tak nie miała szans się zwrócić. Budżet oraz stawki ustalane są z poziomu zarządzania kampanią, natomiast sama rejestracja i użytkowanie GMC są w pełni darmowe. Tym samym w połączeniu z lepszą widocznością oferty w sieci jest to skuteczne narzędzie do zwiększania sprzedaży internetowej.

Pierwszy kontakt z GMC

Aby dokonać rejestracji w usłudze GMC, konieczne jest zalogowanie się na swoje konto Google. Następnie należy uzupełnić informacje o firmie: adres, strefę czasową (ma ona wpływ m.in. na raportowanie) i nazwę – może to być nazwa urzędowa firmy, sklepu lub strony internetowej. Warto przy tym zaznaczyć, że usługa jest obecnie dostępna w 18 krajach: Polsce, USA, Szwajcarii, Japonii, Australii, Włoszech, Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii, Danii, Hiszpanii, Holandii, Francji, Szwecji, Rosji oraz Kanadzie.

Kolejnym krokiem będzie wybór miejsca dokonywania płatności. Wskazać można stronę sklepu, lub punkt stacjonarny. Oba warianty mogą być zaznaczone jednocześnie, a w razie potrzeby istnieje możliwość zmiany ustawień z poziomu konta GMC.

W następnym etapie należy zaznaczyć również narzędzia dodatkowe, jakie wykorzystywane są w celach promocji i sprzedaży produktów (np. Shopify), co poskutkuje ich powiązaniem z GMC. Sekcję tę można na bieżąco edytować, aby łączyć konto z usługami zewnętrznymi lub je odpinać.

Google Merchant Center pozwala także zarządzać opcjami związanymi z wysyłaniem maili zawierających wskazówki oraz informacje o aktualizacjach w ramach usługi. Ostatnim krokiem jest akceptacja regulaminu, po której następuje założenie konta.

Jak połączyć GMC z Google Ads?

Dzięki połączeniu z Google Ads dane z GMC będą do niego przesyłane, co pozwoli na wykorzystanie ich m.in. w ramach kampanii remarketingowych lub lokalnych, zwiększając tym samym widoczność strony w sieci.

Podpięcie rozpoczyna się zawsze z konta Google Merchant Center poprzez naciśnięcie przycisku zębatki → UstawieniaPołączone konta Google AdsTwoje konto Google Ads. W tej sekcji należy wpisać identyfikator używanego konta GA, a następnie kliknąć Działania Połącz. Po tych czynnościach wymagane będzie zatwierdzenie połączenia kont w Google Ads.

Konfiguracja dostawy i plik produktowy w GMC

Po połączeniu konta z Google Ads można przejść do konfiguracji opcji dostawy z poziomu panelu GMC. Wymaga ona podania kosztów dostarczenia zamówienia. Na tym etapie możliwe jest również zarządzanie zasadami reklamacji i zwrotów dla konkretnych grup produktów.

Kolejnym ważnym elementem jest plik produktowy, który zawiera niezbędne dane o oferowanym asortymencie. Należy do niego lista produktów wraz z atrybutami dotyczącymi ich stanu czy dostępności. Przesłanie go jest kluczowe, aby klienci mogli zobaczyć poprawnie wyświetlające się informacje o artykułach oferowanych w sklepie. Po wysłaniu pliku produktowego należy odczekać, aż zostanie on zweryfikowany. Znajdujące się  w nim pozycje będą wyświetlać się w panelu Google Merchant Center wraz z przypisanym im statusem.

Korzystanie z GMC niesie za sobą wiele korzyści zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych. Zmniejszenie kosztów związanych z kliknięciami, które nie przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży, lepsza widoczności oferty i łatwe zarządzanie kampaniami to tylko niektóre z nich. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób rozpocząć korzystanie z narzędzia oferowanego przez Google i skutecznie wykorzystywać je w prowadzonych działaniach marketingowych w sieci.