Google Search Console to bezpłatna platforma internetowa, z której chętnie korzystają administratorzy stron internetowych. Pod tą nazwą funkcjonuje od 2015 r. – wcześniej działała jako Google Webmaster Tools. Zmiana była konieczna i uzasadniona ze względu na nowe zastosowania, rozbudowane funkcje i przede wszystkim większą liczbę docelowych użytkowników. Są nimi nie tylko webmasterzy, ale również programiści, designerzy, twórcy aplikacji, eksperci SEO, marketingowcy czy właściciele niedużych działalności gospodarczych. W praktyce z Google Search Console korzystać może każda osoba z administracyjnym dostępem do jakiejś witryny.
W największym uproszczeniu opisywana platforma pozwala monitorować i weryfikować, w jaki sposób dana strona internetowa jest traktowana przez wyszukiwarkę Google. W rzeczywistości funkcje są już na tyle złożone, że dają dostęp do znacznie większej liczby przydatnych informacji. Dla wielu specjalistów stanowią więc one podstawowe źródło wiarygodnych danych analitycznych odnośnie funkcjonowania konkretnej witryny, nad którą sprawują opiekę. Trudno zbagatelizować użyteczność takiego narzędzia. Zresztą samo jego powstanie to niewątpliwie duży ukłon firmy Google właśnie w kierunku użytkowników najbardziej popularnej wyszukiwarki internetowej na świecie i profesji z nią związanych.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Jakie są najważniejsze funkcje GSC?
- Jak zastosować Google Search Console w SEO?
- Jak podłączyć witrynę do Google Search Console?
- Czy warto korzystać z GSC?
Najważniejsze możliwości Google Search Console
Umiejętne wykorzystanie Google Search Console pozwoli na zwiększenie widoczności witryny w najpowszechniejszej wyszukiwarce internetowej. W obecnych czasach dla każdej firmy ma to duże znaczenie zarówno pod kątem budowania wizerunku, jak również – co zwykle jest istotniejsze – dla wzrostu obrotów i zwiększenia zysku finansowego. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo może kontynuować ścieżkę rozwoju. Twarde dane zebrane przez narzędzie dają wgląd w skuteczność witryn, a także znacząco zwiększają szansę na zaplanowanie właściwej strategii. To bezwzględnie konieczne zwłaszcza w odniesieniu do sklepów internetowych, ale ma też znaczenie dla innych form biznesu. W związku z tym warto więc przyjrzeć się najważniejszym funkcjom oferowanym przez Google Search Console:
- Przegląd – w tej sekcji użytkownik otrzymuje ogólne i podstawowe, ale przy tym ważne informacje dotyczące jego witryny. Będą to m.in.: łączna liczba kliknięć w wyniku wyszukiwań w Internecie, stan strony internetowej, a także sugestia możliwych ulepszeń. Analizę ułatwiają tu czytelne wykresy, z których można przejść także do bardziej szczegółowych danych.
- Skuteczność – to bez wątpienia jedna z najważniejszych sekcji dla różnych analityków. Można tu dokładnie sprawdzić ruch organiczny, liczbę wyświetleń strony, średni współczynnik klikalności, uśrednioną pozycję zastosowanych fraz czy kraj pochodzenia użytkowników, a nawet urządzenia, z jakich oni korzystają. Wszystkie dane da się porównywać w różnych okresach na podstawie informacji z 16 ostatnich miesięcy.
- Stan witryny – błędy na stronie internetowej mają wpływ na wyniki wyświetlania w wyszukiwarce. Szczegółowy monitoring pozwala jednak na ich wykrycie. Dodatkowo można pozyskać więcej informacji na temat samych błędów – kiedy się pojawiły i czego dokładnie dotyczą. To kluczowe, aby je później szybko i skutecznie usunąć.
- Mapy witryn – ta funkcja pozwala na transmisję i zarządzanie mapą konkretnej strony do wyszukiwarki Google. W mapach witryny ujęte są informacje o stronach, filmach i innych plikach w Twojej witrynie oraz o związkach między tymi elementami.
- Obsługa na urządzeniach mobilnych – to raport, którego znaczenie stale rośnie ze względu na coraz szersze wykorzystywanie smartfonów. Bezbłędna wersja strony mobilnej może przełożyć się na lepsze indeksowanie w wyszukiwarce. Wyeliminowanie ewentualnych niedociągnięć wpłynie też przy okazji pozytywnie na doświadczenie użytkownika.
- Linki – ta sekcja dostarcza informacji na temat linków wewnętrznych oraz zewnętrznych prowadzących do konkretnych podstron i ustala, skąd one pochodzą. Analiza danych w tym zakresie pozwoli zweryfikować ich jakość.
- Indeksacja podstron – sprawdzanie stanu zaindeksowania daje informacje na temat tego, czy dana podstrona znajduje się w indeksie Google, a także kiedy ostatni raz była w nim indeksowana. To o tyle istotne, że ma wpływ na to, czy wyszukiwarka w ogóle wyświetli stronę w wynikach pod konkretnym zapytaniem internauty.
Oczywiście to tylko wybrane możliwości Google Search Console. Narzędzia będące częścią platformy poinformują też o czasie ładowania witryny, zainfekowaniu złośliwym oprogramowaniem, filtrach nałożonych na stronę, a także działaniach, które należy podjąć, aby zostały one zniesione. Warto wspomnieć jeszcze o możliwości tymczasowego zablokowania strony, aby nie pojawiała się ona w wynikach wyszukiwarki. Przydatne jest to zwłaszcza podczas usuwania nieaktualnych już treści. Dla użytkowników ważna pozostaje tu również intuicyjność i łatwość obsługi całej platformy.
Zastosowanie Google Search Console w SEO
Proces pozycjonowania strony wymaga zastosowania wielu technik. Wśród nich istotną rolę odgrywają działania z zakresu SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Google Search Console jest więc podstawowym narzędziem do pozyskiwania informacji, które później można wykorzystać do skutecznego poprawienia rankingu danej witryny. Dane zebrane przez platformę przede wszystkim dają realne odzwierciedlenie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania pod kątem konkretnych fraz kluczowych. Dodatkowo można zweryfikować, w jakim stopniu generowany ruch faktycznie pochodzi z ich użycia. Frazy kluczowe i SEO są ze sobą nierozerwalnie związane. Dlatego szczegółowa analiza pozwoli też dobrać najlepsze z nich pod kątem pozycjonowania.
Dostępne statystyki służą obiektywnej analizie skuteczności dotychczasowych działań i planowaniu kolejnych. Ponadto zebrane informacje pomagają określić profil użytkownika i elementy strony internetowej, które są dla niego najbardziej wartościowe. Na tej podstawie można wyciągnąć wnioski, w jakim kierunku witryna powinna się rozwijać, aby być lepiej widoczną i chętniej odwiedzaną przez internautów. Wyszukiwarki internetowe biorą pod uwagę również jakość linkowania i strony mobilnej. Pod tym kątem platforma od Google również przygotowuje rzetelne raporty. Dla SEO istotne jest też to, aby strona internetowa sprawnie działała. Tymczasem Google Search Console pozwala na szybkie wychwytywanie na różnych poziomach błędów technicznych, które mają wpływ na indeksowanie. To przyspiesza ich skuteczną eliminację i optymalizację funkcjonowania witryny.
W jaki sposób podłączyć witrynę do Google Search Console?
Aby skorzystać z wszystkich możliwości, jakie oferuje Google Search Console, trzeba spełnić pewne wymagania. Nie jest to skomplikowane i zdecydowana większość użytkowników Internetu poradzi sobie z tym zadaniem samodzielnie. Podstawa rejestracji to najnowsza wersja przeglądarki internetowej (Chrome, Firefox, Edge lub Safari) z włączonymi plikami cookie i językiem JavaScript, a także aktywne konto Google. Po zalogowaniu się konieczne będzie przejście procesu weryfikacji, w którym należy potwierdzić własność odnośnie danej domeny. Jeśli przekazane dane zostaną sprawdzone i okażą się poprawne, dostęp do Google Search Console staje się automatyczny. Co istotne, z jednego konta można zarządzać większą liczbą witryn.
Kluczem do korzystania z narzędzia jest zatem poprawna weryfikacja usługi. W rzeczywistości może ona nastąpić na kilka sposobów. Kilka z nich można uznać za najpowszechniejsze. Często dokonuje się tego z pomocą pliku HTML, który jest przesyłany do głównego katalogu witryny. Można też potwierdzić jej własność z pomocą Google Analytics lub Google Tag Manager, o ile korzysta się już wcześniej z tych narzędzi. Do kodu HTML głównej podstrony danej witryny może także zostać dodany specjalny tag, który pomaga w okresowym sprawdzaniu prawa własności. Weryfikacja z pomocą dostawcy nazwy domeny to kolejna opcja, ale będzie ona już wymagać większych umiejętności technicznych.
Czy warto korzystać z GSC?
Kiedy właścicielowi strony internetowej zależy na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, pewne działania są nieuniknione. Z kolei optymalizacja widoczności w sieci wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi. Wśród nich platforma Google Search Console jest absolutnie bazowa. Oprócz tego, że pozostaje darmowa, to dzięki rzetelnym danym daje też realne wsparcie w świadomym procesie pozycjonowania. Narzędzie samo nie rozwiąże jednak zaistniałych problemów i służy wyłącznie analityce. Dlatego usuwanie błędów i działania optymalizacyjne należy powierzyć komuś z odpowiednią wiedzą oraz umiejętnościami, aby mieć pewność profesjonalnego przeprowadzenia tych czynności.
Niewątpliwie Google Search Console to narzędzie pomocne w kreowaniu strategii pozycjonowania. Jego skuteczność w wychwytywaniu nieprawidłowości oraz inicjowaniu ewentualnych poprawek opiera się jednak na konieczności stałego monitorowania, bo algorytmy wyszukiwarek regularnie się zmieniają i aktualizują. Ponadto, aby zmaksymalizować efekty, warto wspomagać się także dodatkowymi narzędziami, np. Google Analytics czy produktami komercyjnymi od innych firm. Kompleksowe podejście daje bowiem bardziej precyzyjne dane, co przekłada się na lepsze możliwości optymalizacyjne.