Marketing

Istnieją dwie uniwersalne koncepcje, które mogą pomóc w rozgraniczeniu działań marketingowych. Określa się je mianem marketingu przychodzącego (Inbound) i wychodzącego (Outbound). Są to dwie nadrzędne strategie, z których każda ma inne zastosowania, korzyści i wyzwania. W tym artykule omówimy marketing przychodzący i wychodzący, podamy przykłady ich zastosowania oraz przedstawimy zalety i wady każdej metody.

Inbound vs. Outbound marketing

Istnieje kilka głównych różnic między marketingiem przychodzącym i wychodzącym. Marketing wychodzący polega na aktywnym docieraniu do konsumentów, aby zainteresować ich produktem bądź usługą, podczas gdy marketing przychodzący koncentruje się na tworzeniu i dystrybucji treści, które przyciągają ludzi do witryny.

Inbound marketing – charakterystyka i zalety

Inbound marketing to strategia oparta na przyciąganiu odbiorców poprzez tworzenie angażujących i wartościowych treści, które odpowiadają na zainteresowania i potrzeby potencjalnych klientów. Koncentruje się na umożliwieniu użytkownikom łatwiejszego znalezienia usług, których potrzebują. Aż 63% konsumentów rozpoczyna swoją przygodę z zakupami online robiąc research na temat cen i właściwości, a także sprawdzając, czy poszukiwana rzecz spełnia ich oczekiwania. Z uwagi na to treści zawarte na stronie powinny dokładnie wyjaśniać, w jaki sposób dane produkty rozwiążą ich problemy, odpowiedzieć na kluczowe pytania w wybranej branży lub zaspokoić ich potrzeby. Istnieje wiele sposobów na zainteresowanie internautów swoją ofertą.

 

Kluczowym elementem jest profesjonalna strona firmowa zoptymalizowana pod SEO, która buduje świadomość marki w sieci i zaufanie wśród klientów. Dodatkowo ważna jest jej treść – warto zainwestować w dobrej jakości content, czyli eksperckie blogi, podcasty, video czy inną formę przekazu dostosowaną do charakterystyki danej branży. Niepodważalną rolę w obecnym marketingu pełnią także media społecznościowe. To dzięki nim najłatwiej trafić do nowej grupy odbiorców i nawiązać interakcję z klientami. Skuteczną praktyką jest też udzielanie się na forach dyskusyjnych oraz pozyskiwanie od kontrahentów referencji, którymi można pochwalić się na stronie w celu zapewnienia o wysokiej jakości usług. Należy pamiętać, że potencjalni klienci powinni otrzymywać przemyślane treści na różnych etapach swojej podróży zakupowej – zróżnicowane pod względem materiału, ale spójne w przekazie.

 

Do korzyści ze stosowania inbound marketingu zalicza się:

  • naturalne i zintegrowane podejście do ludzi poprzez preferowane przez nich kanały i w dogodnym dla nich czasie,

  • zamianę odbiorców w klientów dzięki oferowanym treściom znalezionym w wyszukiwarce, social mediach bądź udostępnionych odnośnikach,

  • szerokie możliwości targetowania,

  • nienachalność komunikatu, a częściej charakter rozrywkowy bądź edukacyjny,

  • możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców,

  • niskie koszty.

Outbound marketing – charakterystyka i zalety

 

Marketing wychodzący opiera się na reklamie i „wychodzeniu naprzeciw” klientowi. To strategia zakładająca kontakt z potencjalnymi klientami poprzez kierowanie wiadomości na zewnątrz i jest oparta na przekonaniu, że im większa jest grupa, do której wysyła się przekaz, tym większy odzew. Outbound marketing jest nierzadko kojarzony z tradycyjnym marketingiem, takim jak billboardy, rozmowy telefoniczne, gazety i radio, jednak jego częstszym zastosowaniem są obecnie nowsze formy reklamy takie jak pay-per-click, newslettery, płatne linki i reklamy on-site: pop-upy bądź czaty. Składa się najczęściej z bezpośrednich metod promocji wprost zachęcających do skorzystania z usług – jak komunikat z megafonu bazujący na hasłach reklamowych.

 

Często konsumenci nie szukają danego produktu, a nawet nie mają o nim pojęcia. Reklama ma być sposobem zapoznania z nim odbiorcy i stworzenia podświadomej potrzeby jego kupna. Warto jednak zadbać o to, aby taka forma promocji nie była nachalna ani irytująca. Istotne jest zadbanie o personalizację przekazu oraz przedstawienie go w formie eksperckiej porady niosącej ze sobą wiarygodne informacje. Kluczem do sukcesu jest również właściwy dobór kanałów komunikacji, który zależy od specyfiki branży czy grupy odbiorców.

 

Zaletą korzystania z outbound marketingu jest:

  • jednostronna komunikacja, co pozwala na jej pełną kontrolę,

  • budowa świadomości marki wśród nowych odbiorców,

  • dotarcie do szerokiej, nieprofilowanej grupy odbiorców w krótkim czasie,

  • otrzymanie natychmiastowej odpowiedzi odbiorców.

Kompleksowe działania marketingowe kluczem do sukcesu

Wiele osób zastanawia się obecnie nad zamianą marketingu wychodzącego na przychodzący. Kluczowe jest jednak dopasowanie podejmowanych działań do strategii firmy, aby osiągnąć długofalowe efekty. Aby to zrobić, trzeba skonfigurować zarówno swoją witrynę, jak i prowadzone kampanie reklamowe tak, aby skutecznie przyciągały odbiorców poprzez wiele kanałów, generując ruch, a co za tym idzie – konwersje.

Duże grono dzisiejszych marketerów przeznacza większość swoich wysiłków na marketing wychodzący, jednak nie warto zapominać o marketingu przychodzącym. Niezbędne jest przy tym znalezienie złotego środka pomiędzy inwestycjami w oba rodzaje działań. Aby to zrobić, polecane jest postępowanie zgodnie z modelem „Przyciągaj, angażuj, zachwycaj”. Podczas tego procesu ważne jest utworzenie efektywnych kampanii Google Ads, jak również opracowanie strategii SEO, aby zapewnić optymalizację witryny pod kątem wyszukiwania. Obie formy marketingu są przydatne dla określonych celów i potrzeb firmy. Niezbędne jest więc opracowanie indywidualnej strategii i śledzenie zmian stale zmieniającego się krajobrazu marketingowego.