Bardzo popularne jest dzisiaj żartobliwe powiedzenie, że jeśli nie istniejemy w cyberprzestrzeni, to w zasadzie nie istniejemy w ogóle. To nieco przesadne przedstawienie znaczenia obecności w mediach społecznościowych i portalach internetowych jest jednak bardzo trafne w obszarze marketingowym. Współczesne działania promocyjne można podzielić na dwie kategorie. Po pierwsze, mamy tradycyjne rozwiązania, takie jak spoty reklamowe w telewizji, ulotki, inserty promocyjne czy reklamy radiowe. Z drugiej strony, możemy wykorzystać niemalże nieograniczone możliwości związane z e-marketingiem, czyli wszelkiego rodzaju działaniami w internecie.
Stosunek trafności reklamy do jej kosztów
Świadomość konieczności inwestowania nierzadko ogromnych sum na promocję jest dzisiaj bardzo powszechna. Rzeczywistość, w której żyjemy, została w pewien sposób zdominowana przez liczne komunikaty promocyjne. Koncerny i przedsiębiorstwa prześcigają się w nowych pomysłach i rozwiązaniach, walcząc o uwagę jednego konsumenta. Nic więc dziwnego, że stosunek trafności reklamy do jej ceny jest jednym z głównych czynników skłaniających reklamodawców do sięgania po elektroniczne systemy tworzenia informacji promocyjnych. Google Ads to doskonały przykład takiej platformy umożliwiającej nam kierowanie komunikatów dokładnie do tych grup odbiorców, którzy będą realnie zainteresowani naszymi usługami bądź produktami. Skuteczność jest w tym przypadku zatem bez porównania większa niż chociażby w przypadku ulotek czy bloku reklamowego w telewizji, gdzie w zasadzie nie mamy żadnych sposobów na dotarcie do odpowiedniego klienta. Cena takich reklam jest z kolei uwarunkowana nie miejscem wyświetlania, ale liczbą kliknięć. Jako reklamodawcy płacimy więc wyłącznie za każdy pojedynczy sukces reklamy. W drukarni czy stacji telewizyjnej inwestujemy jedynie w samą możliwość wyświetlenia lub wykonania reklamy. Widzowie i tak przełączają kanał, gdy widzą przerwę w oglądanej transmisji, a otrzymane ulotki – wyrzucają do kosza na kolejnym rogu ulicy. Reklama w wyszukiwarce to naturalna odpowiedź na potrzebę użytkownika. Ktoś, kto szuka nowego roweru górskiego do dwóch tysięcy złotych, otrzyma dokładnie takie propozycje reklamowe – to więc klient szuka reklamy, a nie reklama klienta, jak to było w tradycyjnych rozwiązaniach. Taka możliwość pozwala nam też docierać do wartościowych konsumentów, których działania rzeczywiście przyczynią się do wzrostu konwersji.
Google – doskonała platforma reklamowa
Nie da się ukryć, że każdy proces zakupowy zaczyna się w wyszukiwarce Google. To właśnie tam wpisujemy interesujące nas frazy, porównujemy ceny, sprawdzamy dostępność w asortymencie itd. Mało kto podejmuje decyzje konsumenckie w oparciu o ulotki czy reklamy telewizyjne. Współczesny, świadomy i nieświadomy, konsument sam będzie szukał tego, co w danej chwili jest mu potrzebne, a nie da się ukryć, że każdego dnia prawie 15 milionów Polaków korzysta z wyszukiwarki Google. Nie jest to liczba, obok której można przejść obojętnie. Niezależnie od tego, czy szukamy informacji, usług, produktów, map czy stron internetowych, zawsze zaczynamy od Google’a. Właśnie dlatego jest to tak potężne i skuteczne narzędzie marketingowe. Podobnych statystyk nie doścignie już żadna inna forma przekazywania treści promocyjnych. Pracownicy firmy z Mountain View zdają sobie z tego sprawę, dlatego umożliwiają reklamodawcom wiele narzędzi usprawniających kontrolę swoich kampanii reklamowych. Zdecydowanie najcenniejsza jest tutaj możliwość bieżącego monitorowania skuteczności reklamy. Google udostępnia nam narzędzia, dzięki którym z pozycji panelu jesteśmy w stanie ocenić, czy zaprojektowane przez nas komunikaty rzeczywiście spełniają oczekiwaną funkcję. Nie trzeba dodawać, że w przypadku tradycyjnych mediów pomiar skuteczności i trafności reklamy był bardzo orientacyjny i w żadnym wypadku nie dawał tak klarownych statystyk i ocen, jak rozwiązanie proponowane przez firmę z Kalifornii.
Całkowita kontrola nad kampanią
Planowanie i realizowanie kampanii za pośrednictwem tradycyjnych kanałów zawsze wiąże się z ogromnymi kosztami. Istotnym elementem takiego planowania jest również stuprocentowa pewność, że wszystko zostało zapięte na ostatni guzik, ponieważ jeżeli w trakcie działania kampanii okaże się, że w jakiś jej element wkradło się niedopatrzenie (chociażby błąd w ulotkach), to nie będziemy w stanie tego naprawić. Raz ruszona kampania jest w pewien sposób poza kontrolą. Taka sytuacja nigdy nie wydarzyłaby się w przypadku Google Ads, gdzie za pośrednictwem kilku kliknięć jesteśmy w stanie wprowadzić szereg zmian i korekt usprawniających skuteczność i trafność reklam. Nie ma zatem możliwości zmarnowania budżetu. Zawsze będziemy w stanie skorygować przebieg kampanii. Z pozycji panelu mamy dostęp do wszystkich interesujących nas opcji. Warto zauważyć, że dzięki tak rozbudowanemu systemowi jesteśmy w stanie dotrzeć również do niezwykle wymagającej grupy odbiorców, jaką jest młodzież, która całkowicie rezygnuje dzisiaj z korzystania z tradycyjnych mediów. Na szczęście nastolatkowie zostawiają wiele informacji na swój temat w internecie, dzięki czemu Google może bardzo precyzyjnie odpowiadać na ich zapytania w wyszukiwarce. Tyczy się to m.in. butów sportowych, deskorolek czy innych produktów tworzonych właśnie z myślą o młodszych odbiorcach. Nie istnieje zatem grupa docelowa, o której brakowałoby nam informacji, aby odpowiednio sformułować i zaprojektować komunikaty promocyjne. System Google Ads stworzony został tak, aby usprawnić marketing w sposób eliminujący wszystkie dotychczasowe ograniczenia wynikające ze specyfiki tradycyjnych kanałów komunikacji z klientami. Nie da się tutaj nie wspomnieć o takich rozwiązaniach jak chociażby remarketing, dzięki któremu każdy odwiedzający naszą witrynę www użytkownik będzie otrzymywał przypomnienia dotyczące przejrzanej oferty.
Istnienie w sieci zwiększa autentyczność Twojej firmy
Czy tego chcemy, czy nie, musimy funkcjonować dzisiaj w cyberprzestrzeni. Oczywiście korzystanie z dostępnych systemów reklamowych to jedna zaleta, lecz nie możemy zapomnieć także o zwiększaniu swojej autentyczności i uwiarygodniania prowadzonych działań biznesowych. Internet dzisiaj dominuje w wymianie informacji – nie tylko między usługodawcami a klientami, ale także między partnerami biznesowymi. Właśnie dlatego bogata w content witryna www znacząco podniesie nasz profesjonalizm i będzie dobrze wyglądała na tle konkurencji. W połączeniu z odpowiednio zaplanowanymi decyzjami promocyjnymi może to przełożyć się na naprawdę znaczący przyrost klientów i zwiększenie świadomości istnienia przedsiębiorstwa. Sieć tworzy szereg ogromnych możliwości i sprawne poruszanie się w tym obszarze pozwoli na gruntowny rozwój firmy – nie byłoby to tak efektywne i szybkie w świecie mediów tradycyjnych. Dzięki funkcjonowaniu w cyberprzestrzeni możemy także wykorzystać sezonowe trendy – zbliżające się święta Bożego Narodzenia są tego idealnym przykładem. Użytkownicy spędzają wiele czasu na szukaniu prezentu idealnego, porównywaniu cen – przeglądają dziesiątki stron, aby znaleźć idealny pomysł na upominek dla najbliższych. Internetowe kampanie reklamowe ułatwiają nam dotarcie do takich osób i zaproponowanie im gotowych rozwiązań. Tworzy się tu zatem przestrzeń obopólnej korzyści – użytkownik bezproblemowo trafia na interesujące go produkty oraz usługi, a my natomiast pozyskujemy klienta. Taka relacja znacząco redefiniuję relacje reklamodawcy z konsumentem, gdzie obie strony tego dialogu zajmują wobec siebie równą pozycję.