Blog – co to jest?
Nazwa blog to skrócona wersja angielskiego określenia „web log”, które oznacza dziennik sieciowy. I faktycznie takie były początki tej formy przekazu na początku lat 90. XX w. Możliwości publikacji treści w Internecie przez osoby z mniejszą wiedzą komputerową sprawiły, że nastąpił „wysyp” blogów. Rozumiane były one wtedy przede wszystkim jako swoiste dzienniki czy indywidualne pamiętniki dostępne dla wszystkich internautów. Z czasem jednak wygląd, forma i funkcje blogów uległy zmianie. Wciąż jest to jednak przede wszystkim rodzaj strony internetowej, na której przeważa content w postaci tekstu. Oczywiście sam przekaz może być wzbogacony o fotografie czy publikacje wideo. Wpisy blogowe zamieszczane są chronologicznie i wyraźnie wyodrębnione od wcześniejszych. Obecnie artykuły pisane w tej formie zawierają przede wszystkim specjalistyczne treści poradnikowe. Korzysta z tego faktu wiele firm, które na swoich platformach wykorzystują ten sposób komunikacji z internautami i dzielą się z nimi ekspercką wiedzą ze swojej dziedziny. Czytelnikami blogów są zatem obecnie przede wszystkim osoby, które w Internecie poszukują sprawdzonej wiedzy.
Dlaczego warto zacząć pisać bloga firmowego?
Blog prowadzony we właściwy sposób na firmowej stronie internetowej niesie za sobą wiele korzyści dla konkretnej działalności gospodarczej. To swoista forma reklamy, niezwykle opłacalnej, a przy tym darmowej. Jako najważniejsze plusy własnego bloga firmowego można wskazać:
- Wizerunek eksperta w branży – specjalistyczne wpisy blogowe pozwalają kreować postrzeganie jego twórcy jako znawcy tematu. Dzielenie się szczegółową wiedzą, która nie jest powszechnie znana, zwiększa natomiast zaufanie do firmy. Możesz wykorzystać zatem ten fakt, aby przy okazji publikowania treści podnieść też wiarygodność prowadzonego biznesu.
- Działanie na rzecz lepszego pozycjonowania – prowadzenie firmowego bloga specjalistycznego jest pozytywnie postrzegane przez roboty wyszukiwarki Google. To wpływa na lepsze pozycjonowanie, a więc widoczność danej witryny w Internecie. Pośrednio wspomaga to ruch na stronie, a także promocję marki oraz oferowanego asortymentu lub usług.
- Szerokie dotarcie do Twojej grupy docelowej – lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania przekłada się na zwiększoną liczbę odwiedzin strony i różnego typu konwersje. Co istotne, wyniki w wyszukiwarce są wyświetlane na podstawie pytań zadawanych przez internautów. W dużej mierze są oni więc w tym przypadku grupą docelową dla danego przekazu. Co istotne, w Internecie przekaz może dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
- Akcentowanie odrębności i unikatowości – stworzenie dobrego wpisu na bloga firmowego pozwala wyróżnić się na tle konkurencji w Internecie, pokazać inne, często nieszablonowe podejście do danego tematu. Wielu użytkowników sieci docenia czyjąś odrębność i niepowtarzalność, a wpisy blogowe pozwalają na jej akcentowanie.
Jak tworzyć wpis na bloga, aby zostać ekspertem w swojej branży?
Aby blog firmowy w pełni realizował swoje funkcje, konieczne jest odpowiednie podejście do jego tworzenia. Planowanie obejmuje wiele czynników, a każdy z nich ma istotne znaczenie dla efektów. Nie wystarczy dobry pomysł na bloga, aby odniósł on sukces. Wymogi są tu znacznie większe. Osoba prowadząca bloga powinna mieć oczywiście odpowiednią wiedzę i umiejętności odnośnie pisania czy tworzenia wpisów blogowych. To jednak nie wystarczy, aby zapewnić skuteczność marketingową w sieci. W obecnych czasach równie istotne są działania na rzecz przystosowania zawartości pod kątem wyszukiwarek internetowych. Tworząc i publikując wpis trzeba więc myśleć zarówno o jego czytelniku, jak również o robotach skanujących naszą platformę w poszukiwaniu najważniejszych informacji na zadany przez użytkownika temat. Posiadanie bloga firmowego i kreacja profesjonalnej zawartości musi zatem uwzględniać wiele aspektów. To z kolei wymaga już szczególnej wiedzy i korzystania ze specjalistycznych narzędzi w celu lepszej optymalizacji treści na swoim blogu.
Wymogi bloga pod kątem SEO
Aby dany wpis blogowy mógł być skutecznie pozycjonowany, konieczne jest przestrzeganie pewnych zasad i wytycznych, o których wiedzą specjaliści z zakresu SEO. Zwracają oni uwagę m.in. na takie aspekty, jak:
- Kluczowe frazy – teksty pisane pod kątem wyszukiwarek powinny je zawierać. Słowa kluczowe wyznacza się stosując specjalne narzędzia analizujące zachowania użytkowników Internetu. Pisząc teksty na bloga należy starać się, aby występowały one w sposób naturalny, w tym także w tytule oraz nagłówkach.
- Długość tekstu – jest ona często uzależniona od tematu oraz branży pisanego bloga. Dobry tekst powinien wyczerpywać temat, ale nie może być przy tym nadmiernie długi. Dlatego ważne jest tu skonkretyzowanie tematu, a nie pisanie ogólne o wielu aspektach.
- Struktura wpisu blogowego – sugeruje się stosowanie nagłówków o różnej hierarchii, wypunktowań oraz list, a także zbliżonych objętościowo i niezbyt długich akapitów. Każdy blok tekstu powinien dotyczyć przy tym innego zagadnienia w ramach opisywanego tematu.
- Zoptymalizowane fotografie – zdjęcia wykorzystane w blogu należy odpowiednio dostosować pod kątem jakości czy wielkości, ale również opisać używając do tego celu znaczników ALT. Dzięki temu rozwiązaniu roboty wyszukiwarki internetowej zapoznają się z zawartością obrazu de facto go nie “widząc”.
- Link building – struktura hiperłączy stanowi jeden z najważniejszych elementów rankingowych dla robotów wyszukiwarki Google. Dodanie linków wewnętrznych w tekście nie stanowi zwykle dużego problemu, ale nie powinno się ich stosować w nadmiarze. Należy również mieć bardzo przemyślaną strategię linkowania wewnętrznego. Sytuacja, w której podobne anchory (np. torba podróżna i podróżna torba) linkują do dwóch zupełnie różnych miejsc, jest niepożądana. Warto również w miarę możliwości zadbać o linkowanie zewnętrzne.
- Kwestie techniczne na stronie – na widoczność bloga w wyszukiwarce internetowej oraz konwersje wpływają również takie elementy, jak struktura całej witryny, szybkość jej ładowania, wersja mobilna lub responsywna, a także na przykład komunikaty wzywające do działania wyposażone w przyciski typu CTA (call to action). Nie bez znaczenia jest także przyjazna użytkownikowi nawigacja na stronie.
- Czas i liczba publikacji – moment zamieszczania wpisów blogowych powinien zostać wcześniej zaplanowany, uwzględniać ich cykliczność oraz równomierne odstępy. To niezwykle istotne ze względu na proces pozycjonowania. Większość wpisów blogowych cieszy się największym zainteresowaniem użytkowników wczesnym ranem i późniejszym wieczorem, co także czasem warto uwzględnić. Strategia taka może bowiem pomóc w dotarciu do większego grona swoich czytelników.
- Meta title oraz meta description – także firmowe wpisy blogowe należy opatrzyć właściwymi opisami, aby zwiększyć szanse na ich wyświetlanie w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji. Jeśli chcemy, aby wyszukiwarka Google wyświetlała w SERP-ie to, co chcemy a nie to, co ona uzna za właściwe, meta title powinien zawierać ok. 60 znaków ze spacjami, natomiast meta description ok. 160 znaków ze spacjami. W sieci dostępne są checkery długości meta title i meta description, które pomogą nam określić, czy wszystko jest w porządku.
- Monitoring skuteczności podjętych działań – specjalistyczne narzędzia potrafią zebrać dane do analizy pod kątem skuteczności danego bloga. Statystyka odwiedzin, czasu spędzonego na stronie przez użytkowników czy konkretne konwersje pozwalają oszacować, czy dany post spełnił swoje założenia. Na tej podstawie można też wyciągnąć wnioski, które w przypadku bloga zostaną wykorzystane w przyszłości.
Standardowe wymogi odnośnie blogowania
Zważywszy, że blog to przede wszystkim zawartość w postaci tekstu, to w dużej mierze właśnie do treści pisanej należy przykładać znaczną uwagę. Okazuje się jednak, iż każdy bloger przygotowujący wpis powinien uwzględniać również inne elementy. Do tych najważniejszych zaliczymy zatem:
- Poprawność językowa tekstu – brak rażących błędów to w zasadzie podstawa każdego artykułu na bloga. Niemniej istotna okazuje się również wartość merytoryczna. Pod tym kątem także content na blogu nie może budzić żadnych wątpliwości. Na jakość tekstu wpływ ma też indywidualne podejście, niepowtarzalność czy przejrzystość. Proste zdania i unikatowość są dziś najlepszym kierunkiem. Nawet publikując darmowego bloga, wcześniej każdą treść należy dokładnie sprawdzić.
- Szczegółowo przeprowadzony research – dotyczy to zwłaszcza tekstów wysoko specjalistycznych, w których przywołujemy konkretne oraz wiarygodne źródła. Muszą być one również aktualne i nie budzić wątpliwości. Aby napisać tekst wysokiej klasy, trzeba najpierw się do tego odpowiednio przygotować. W niektórych sytuacjach to może zająć wiele czasu.
- Tytuł – to od niego często zależy, czy tekst zostanie przeczytany. Rolą tytułu jest zwrócenie uwagi oraz zachęcenie do tego. Jednocześnie tytuł musi bezwzględnie łączyć się z treścią artykułu, nie powinien być przy tym zbyt długi.
- Treść dla czytelnika – należy mieć na uwadze, że każdy tekst piszemy po to, aby zadowolić jego zawartością osobę czytającą. Czytelnicy będą chcieli poznać odpowiedzi na pytania. Dlatego treść musi je dawać. Dostosować należy także słownictwo, styl czy tematykę pod konkretnych odbiorców danego artykułu. Nie można zapomnieć również o tym, że pomiędzy kolejnymi wpisami powinna występować też swoista spójność stylistyczna. Tematy budzące kontrowersje albo nadmiar treści autopromocyjnych mogą skutecznie zniechęcić czytelników do kolejnych odwiedzin.
- Atrakcyjna witryna – nie odnosi się ona wprost do zawartości bloga, ale również może wpłynąć na to, czy zostanie on przeczytany. Strona www, która jest estetyczna, intuicyjna i zgodna z obecnymi standardami oraz trendami, będzie chętniej odwiedzana przez użytkowników. Nie zapominajmy tu również o czytelnej czcionce czy spójności tekstu z materiałami zdjęciowymi i filmowymi w blogu.
- Analiza działań konkurencji – chodzi tu przede wszystkim o to, żeby zobaczyć i wyciągnąć wnioski ze stron oraz treści najwyżej pozycjonowanych na podobny temat. W ten sposób można podejść do tego samego zagadnienia w sposób skuteczniejszy i bardziej oryginalny. Stworzenie lepszego wpisu blogowego od konkurentów wymaga jednak przede wszystkim zapoznania się z ich sposobem opisania danego tematu.
Jak tworzyć treść na bloga – podsumowanie
Widoczność w Internecie jest obecnie podstawą prowadzenia wielu biznesów. Aby zapewnić ją sobie na najwyższym poziomie, posiadanie strony www oraz kanałów social media to zdecydowanie za mało. Trzeba również sięgnąć po sprawdzone działania z zakresu SEO. Wśród nich warto zwrócić uwagę także na prowadzenie specjalistycznego bloga firmowego. To bowiem opcja, która dostarcza biznesowi wiele korzyści. Oprócz tego, że wspomaga pozycjonowanie, ma też znaczący wpływ na budowanie wizerunku specjalisty w branży i to przed swoją grupą docelową. Niemniej profesjonalne prowadzenie bloga firmowego wymaga sporej wiedzy i umiejętności, podążania według restrykcyjnych wytycznych oraz kroków. Doświadczenie odgrywa tu rolę. Nie każdy bowiem jest w stanie zbudować silosy tematyczne w taki sposób, aby nie kanibalizować treści. Niezbędne okazują się również specjalistyczne narzędzia wspierające pozycjonowanie. Oczywiście można korzystać z tych darmowych, ale zakup najlepszych na rynku (jak na przykład Ahrefs czy Senuto) wymaga już poniesienia znaczących kosztów. Dlatego w większości przypadków dobrym rozwiązaniem będzie powierzenie prowadzenia bloga firmowego specjalistom z doświadczonej agencji marketingu internetowego, która ma już sukcesy w tym zakresie na swoim koncie.