„Audyt” to słowo, które w obszarze marketingu internetowego pojawia się stosunkowo często. Oznacza ono zewnętrzną usługę (najczęściej wykonywaną przez niezależne przedsiębiorstwo) polegającą na poddaniu ocenie działań wykonywanych przez daną firmę. Jej zakres bywa różny, niekiedy ocenie poddawany jest wyłącznie jeden produkt, innym razem cała organizacja czy infrastruktura podmiotu. Oceniany element jest sprawdzany pod kątem zgodności z ogólnie przyjętymi normami oraz procedurami. Nie da się więc ukryć, że przedsiębiorstwo świadczące takie usługi powinno uchodzić w branży za lidera jakości. Tylko w takim przypadku audyt może być przeprowadzony w sposób rzetelny i zgodny z wymogami. Jeżeli osoby zajmujące się ocenianiem pracy innych firm nie mają wystarczającej wiedzy, ocena nie będzie obiektywna.
W marketingu internetowym działania, które najczęściej poddawane są audytom to szeroko rozumiany proces pozycjonowania (SEO) oraz kampanie w systemie Google Ads. Dzisiaj skupimy się na tej drugiej opcji, tym samym odpowiadając sobie na pytanie, dlaczego ważne jest przeprowadzanie audytów w tym zakresie i co mogą one dać.
Audyt kampanii – na co zwraca się uwagę?
Chociaż elementów poddawanych ocenie jest sporo, to z łatwością można je podzielić na sześć podstawowych grup: konfiguracja konta; infrastruktura kampanii; wskaźniki kampanii oraz grupy reklam; słowa kluczowe oraz wyszukiwane hasła; komunikaty reklamowe. Oczywiście w skład każdej grupy wchodzi szereg pomniejszych czynników, które należy gruntownie sprawdzić. Ważnym kryterium, o którym czasami się zapomina, jest konieczność przeprowadzenia rozmowy między reklamodawcą a osobami oceniającymi, aby dowiedzieć się, jaki jest w ogóle cel kampanii. Inaczej przecież podchodzi się do zabiegów mających na celu zwiększenie liczby konwersji, a inaczej do tych podnoszących rozpoznawalność marki. Wiedza na temat założeń i celów reklamodawcy pozwala ustosunkować się do kampanii jeszcze przed szczegółowym zapoznaniem się z jej parametrami.
Czas i pieniądze
Czas potrzebny na gruntowne zapoznanie się z przebiegiem kampanii i jej infrastrukturą zależy przede wszystkim od dwóch czynników: długości trwania kampanii oraz stopnia jej złożoności. Najczęściej jednak audyt trwa kilka dni. Koszty, z jakimi reklamodawca będzie musiał się liczyć, także nie są ujednolicone. Tutaj wiele zależy od poprzedniego aspektu. W zdecydowanej większości przypadków cena wzrasta wprost proporcjonalnie do czasu potrzebnego na sprawdzenie wszystkich elementów kampanii. Warto jeszcze wspomnieć o firmach zapewniających darmowy audyt. Zwykle jest to usługa wchodząca w skład oferty marketingowej, która pozwala określić potrzeby i problemu klienta. Stanowi również punkt wyjścia do przy nawiązywaniu współpracy lub wprowadzaniu ulepszeń.
Korzyści płynące z audytu kampanii
Można by powiedzieć wprost, że audyt prowadzi do zoptymalizowania kampanii i poprawy jej działania, lecz byłoby to pewne niedopowiedzenie. Prowadzenie działań w systemie reklamowym Google Ads w znacznej większości przypadków opiera się na intuicji i bazowaniu na doświadczeniu. Oczywiście analiza statystyk i zachowań konsumenckich również ma niemałe znaczenie, jednak dopiero w połączeniu z własną ekspertyzą budowaną latami może mieć ona stuprocentowe powodzenie. Warto więc zasięgnąć drugiej (albo i trzeciej) opinii, kiedy nie jesteśmy całkowicie przekonani co do skuteczności naszej kampanii, a sami nie mamy czasu ani wiedzy, aby samemu się tym zająć. Współpraca z zewnętrzną firmą pozwoli nam spojrzeć na czynności prowadzone w ramach kampanii z pewnego dystansu, nasza uwaga zostanie także zwrócona na detale, które wcześniej pomijaliśmy lub może nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy z ich istnienia. Audyt jest też dobrym punktem startowym dla specjalistów, którzy przejmują od nas już działającą kampanię – niezależnie od tego, czy dotychczas prowadziliśmy ją sami, czy zatrudniliśmy firmę, z której działań nie byliśmy usatysfakcjonowani. Dopiero wynik solidnej oceny pozwoli na przygotowanie nowej strategii, aby zainwestowane już pieniądze nie poszły na straty oraz na dostosowanie czynników kampanii w najbardziej efektywny sposób.
Warto podchodzić do audytów właśnie jak do zasięgania opinii specjalisty. Ponieważ mówimy tutaj o obszarze, w którym najbardziej liczy się doświadczenie oraz intuicja, kontakt z kimś, kto od lat zajmuje się obsługą kampanii, może dać nam dużo więcej niż samodzielna próba przewidzenia trendów oraz zachowania naszych klientów. Jest to więc nie tylko szansa na poprawienie skuteczności naszych działań w zakresie promocji w internecie, ale również fantastyczna możliwość na spojrzenie na nie z pewnego dystansu i cudzej ekspertyzy.