Adsaktualności

Black Friday to szczególny czas zarówno dla samych klientów, jak i sprzedawców. Wypadające w tym roku 27 listopada wielkie handlowe święto rozciąga się na cały weekend oraz poniedziałek, który nazywamy Cyber Monday. To 4 wyjątkowe dni, podczas których konsumenci mają okazję nabyć rozmaite produkty po promocyjnych cenach oraz uzyskać rabaty lub bony zniżkowe. W USA jest to tradycja funkcjonująca już od kilkudziesięciu lat. U nas Black Friday pojawił się nieco później, jednak z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, co jest z resztą widoczne w zaostrzonych kampaniach reklamowych wielu sieci handlowych.

Walka o klienta

W Black Friday wszyscy handlowcy upatrują szansy na zwiększenie wyników sprzedażowych i skuteczną reklamę swojego sklepu. Oczywiście każda wielka szansa wiąże się ze wzmożoną rywalizacją. Konkurencja dąży do sukcesu tak samo, jak my. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie swojego biznesu na ten intensywny okres. Właściwie poprowadzona kampania reklamowa, z odpowiednim wyprzedzeniem, może przynieść ogromne zyski i pozwoli wykorzystać możliwości oferowane przez Black Friday. Jako że rywalizacja sprzedażowa praktycznie w całości przeniosła się do sieci, warto skupić wszystkie siły wokół strony internetowej, fanpage’a oraz reklam Google. Jakie konkretne działania marketingowe powinniśmy podjąć, aby osiągnąć zadowalające wyniki sprzedaży w Black Friday?

Przed…

Tak zwana kampania zasięgowa, czyli podejmowana na kilka dni przed Black Friday, jest szczególnie zalecana małym przedsiębiorstwom, w których ruch sprzedażowy jest mniejszy. Pozwoli to na wypracowanie wizerunku marki i zareklamowanie jej. Jest to idealny czas, by wyeksponować logo  oraz asortyment, jaki oferujemy. Dzięki temu możemy zaistnieć w świadomości klienta i dać mu się poznać. To również szansa dla większych sklepów do poszerzenia liczby klientów o tych nowych, którzy jeszcze nie korzystali z naszych usług. Najskuteczniejszymi działaniami w tym kierunku są kampanie w sieci wyszukiwania na ogólne frazy i słowa kluczowe, displayowe oraz wideo. Kampanię zasięgową warto rozpocząć na około 2-3 tygodnie przed Czarnym Piątkiem.

… i w trakcie

Kampania promocyjna stosowana jest w czasie trwania Black Friday. Wówczas musimy już mieć gotowe reklamy, które będą wyświetlały się w sieci. Będą one widoczne dla naszych klientów, którzy w ciągu najpóźniej ostatnich 30 dni dokonali w naszym internetowym sklepie zakupu, dodali produkt do koszyka lub po prostu odwiedzili naszą stronę. Warto zainwestować w reklamy dynamiczne oraz zadbać o punktualną aktualizację katalogu, by równo od piątku zaczął wyświetlać obowiązujące promocyjne ceny.

Budżet

Ze względu na dużą konkurencyjność i zwiększoną liczbę pojawiających się w sieci reklam, ich koszt będzie w tym okresie wyższy. Warto więc zaplanować nieco większy, lecz wciąż bezpieczny, budżet reklamowy. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie zwiększenie wydatków o około 40%. Te kampanie produktowe, które są dla nas szczególnie ważne, powinny mieć na czas Black Friday wyższe stawki CPC. Konkurencyjność w sprzedaży sieciowej to między innymi wyścig o liczbę wyświetleń i pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dedykowane strony docelowe

Dobrą praktyką ułatwiającą klientom szukanie określonych produktów w sieci jest stworzenie kilku stron dla tych wybranych artykułów objętych promocjami. Warto posegregować strony na kategorie. W ten sposób użytkownik znajdzie produkt najszybciej. Zmuszony do żmudnego przeszukiwania kolejnych stron, szybko się zniechęci i zajrzy do ofert innego sklepu.

Dobry projekt reklamy

Banery reklamowe lub wideo należy przygotować z odpowiednim wyprzedzeniem i ustawić, by pojawiły się równo w dzień rozpoczęcia Black Friday. Warto skupić się na tym, by reklamy były angażujące dla widza i przykuwały uwagę. Prezentowana promocja powinna być naprawdę korzystna i atrakcyjna dla klienta. Dobrym rozwiązaniem będzie podkreślenie czasowości promocji i limitowanej edycji produktów. Klient nie będzie wówczas zwlekał z zakupem, lecz szybciej zdecyduje się na dokonanie transakcji. Wybieraj zdjęcia Twoich najpopularniejszych produktów, cieszących się szczególnym uznaniem. Niech będą reklamą całej kampanii promocyjnej. Zadbaj o to, aby wszelkie materiały reklamowe, takie, jak grafiki i posty w social mediach były ze sobą spójne i składne. Wróć do poprzednich lat i przypomnij sobie, jakie wówczas rozwiązania sprawdzały się najlepiej i wykorzystaj je ponownie.

Przekaz dedykowany

Warto podchodzić do klientów indywidualnie i traktować ich wyróżniająco. Takie podejście może zachęcić obecnych klientów do kolejnych zakupów. Mail z przekazem dedykowanym można wysłać, korzystając z danych panelu sklepu lub przy pomocy list remarketingowych. Wielu sprzedawców oferuje klientom w takich mailach specjalne upusty aktywowane kodem przesłanym w wiadomości.

Rozszerzenia reklam

Rozszerzenia zwiększają widoczność reklamy w sieci i przekierowują użytkownika do kilku stron docelowych z Twoimi produktami. Dzięki temu klient uzyskuje dostęp do dodatkowych informacji o przygotowanych przez Ciebie promocjach.

Sale_price

Atrybut sale_price to kolejne udogodnienie, które może pomóc przyciągnąć klientów. Dzięki niemu cena promocyjna na czas Black Friday będzie funkcjonowała jako aktualna. Wówczas oferta jest bardziej przejrzysta i jasna. Sale_price informuje, jak bardzo różni się cena promocyjna od stałej. Pojawia się w formie informacji tekstowej lub graficznej plakietki pokazującej różnicę procentową.

Akcje marketingowe związane z Black Friday to ogrom działań, strategii i przygotowań strony internetowej. Ten wyjątkowy czas wymaga odpowiedniego zaplanowania zarówno budżetu, jak i całego scenariusza reklamowego. Dajmy sobie wystarczająco dużo czasu na dobrą taktykę sprzedażową oraz odpowiednio wcześniej skonsultujmy nasze zamiary ze specjalistami zajmującymi się naszą kampanią.