Możliwość promowania za pośrednictwem kampanii Google Ads sprzedaży w sklepach stacjonarnych, daje szansę niewielkim lokalnym biznesom na zwiększenie sprzedaży i utrzymanie się na konkurencyjnym rynku, a markom handlującym asortymentem w licznych punktach, dotarcie do lokalnych społeczności. Aby w pełni wykorzystać potencjał tej formy działań promocyjnych w sieci, należy jednak stworzyć odpowiednią strategię na bazie wyznaczonego celu oraz analizy rynku i uruchomić kampanię z właściwym kierowaniem, co pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów w określonych lokalizacjach.
Dlaczego biznes lokalny powinien reklamować się w sieci?
Możemy zauważyć, że właściciele biznesów oferujący stacjonarną sprzedaż produktów i usług w kilku lokalnych punktach coraz chętniej korzystają z internetu w celu prowadzenia działań promocyjnych. Wynika to z rosnącej świadomości dotyczącej skuteczności marketingu internetowego. Z myślą o posiadaczach punktów sprzedaży, w Google Ads znalazła się możliwość prowadzenia kampanii lokalnych, które mają na celu nie tylko promowanie oferty, ale także zakupów w lokalach stacjonarnych.
Pozwala to przyciągnąć znajdujących się w pobliżu klientów, którzy wykazują najwyższy potencjał do dokonania zakupów offline. Kolejną zaletą jest możliwość jednoczesnego prowadzenia kilku kampanii ukierunkowanych na zwiększenie zainteresowania nie tylko ofertą lokalną, ale też internetową. To pozwala na opracowanie strategii kompleksowych działań dopasowanych do charakterystyki konkretnego przedsiębiorstwa działającego również poza sektorem e-commerce.
Działanie kampanii lokalnych w Google Ads
Kampanie lokalne funkcjonują przy użyciu systemów uczących się, które analizują dane o użytkownikach w celu trafnego kierowania reklam, a także automatycznej optymalizacji zawartości materiałów promocyjnych, stawek i docelowych miejsc wyświetlania reklamy. Funkcjonują przy tym w wielu kanałach, wykorzystując sieć reklamową i wyszukiwania Google, platformę Google Moja Firma, a także serwisy YouTube i Mapy Google.
Tym, co dodatkowo wyróżnia ten rodzaj kampanii, jest zbieranie informacji dotyczących zakupów offline od użytkowników, którzy włączyli historię lokalizacji na swoim urządzeniu mobilnym. Aby jednak móc ją uruchomić, trzeba upewnić się, że spełnione zostały wszystkie wymagania. Podstawowym z nich jest posiadanie więcej niż jednej lokalizacji punktu sprzedaży (przy czym muszą one być zweryfikowane). Konieczna jest również konfiguracja Google Ads z usługą Profil firmy na koncie Google Moja Firma.
Jak uruchomić kampanię lokalną?
Po wcześniejszej synchronizacji kont Google Moja Firma i Google Ads należy zalogować się na drugie z nich, a następnie rozpocząć proces tworzenia nowej kampanii, wybierając Wizyty i promocje w lokalnym sklepie stacjonarnym. Kolejnym krokiem jest wybór pomiędzy opcjami determinującymi kierowanie reklam zgodnie z lokalizacją punktów sprzedaży, czyli Profil firmy lub Powiązane lokalizacje. Warto przy tym pamiętać, że aby promować dostępne lokalnie towary, trzeba posłużyć się stworzonym w tym celu plikiem produktowym.
Reklamodawca musi także uzupełnić niezbędne dane umożliwiające automatyczne generowanie reklam. Należy więc wprowadzić nagłówki, opisy, treść wezwania do działania oraz adres URL. Wymagane jest także wgranie minimum jednego obrazu o zgodnych z podanymi wartościami rozmiarach, a także zamieszczenie adresu URL do filmu promocyjnego firmy na YouTube (jest to krok obowiązkowy). Na dalszym etapie ustalane są elementy związane z językami, na jakie kierowane będą materiały, a także strategią ustalanie stawek, średnim dziennym budżetem kampanii i opcjami dodatkowymi.
Dlaczego warto uruchomić kampanie lokalne?
Przede wszystkim są one sposobem na efektywne dotarcie do klientów z miasta lub okolic, w których odbywa się sprzedaż stacjonarna. Tym samym pozwalają zwiększyć dochody z nią związane w wybranych punktach. Jest to rozwiązanie szczególnie istotne dla firm działających na rynkach silnie konkurencyjnych, które walczą o klientów lokalnych. Sama charakterystyka reklam wykorzystywanych w tym typie kampanii pozwala przy tym na wyświetlanie trafnych materiałów odpowiednim osobom we właściwym miejscu i czasie.