Marketing

Ułatwienie potencjalnym klientom komunikacji z przedsiębiorstwami oferującymi sprzedaż produktów lub usług w sieci to jeden z elementów, który w sposób zauważalny może wpłynąć na poprawę UX. Dlatego warto dostosować dane kontaktowe na stronie internetowej do potrzeb współczesnych odbiorców. Ci natomiast cenią wygodę i proste rozwiązania. Dużym usprawnieniem może okazać się odsyłacz pocztowy, dzięki któremu jedno kliknięcie pozwoli na wysłanie maila do przedstawiciela firmy.

 

Implementacja odsyłacza pocztowego

 

Wprowadzenie ułatwień pozwalających podnieść funkcjonalność zakładki z danymi do kontaktu jest stosunkowo łatwe. Wystarczy, by w kodzie strony znalazł się odsyłacz z protokołem mailto. Po naciśnięciu odnośnika użytkownik będzie mógł przesłać wiadomość na ustalony adres. Interakcja z takim elementem poskutkuje otwarciem domyślnej aplikacji pocztowej zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i typu desktop (konieczne będzie upewnienie się, że odnośnik jest czytelny i wygodny w obsłudze również na ekranach smartfonów oraz tabletów). Pole odbiorcy zostanie automatycznie wypełnione – wystarczy, że nadawca wpisze treść maila i wyśle go.

 

Odsyłacz w formie podstawowej powinien wyglądać w ten sposób:

 

<a href=”mailto:adres odbiorcy>wybrany tekst</a>

 

W miejscu adres odbiorcy należy wstawić e-mail, na który mają przychodzić wiadomości od klientów, przy czym zaleca się stworzenie osobnej skrzynki specjalnie na wiadomości dostarczane dzięki klikalnym odnośnikom. Pozwoli to zredukować ilość spamu oraz zmienić adres kontaktowy, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W polu wybrany tekst można wpisać dowolną treść zachęcającą do skorzystania z tej formy kontaktu, np. Napisz do nas wiadomość.

Warto wiedzieć też o tym, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby w odsyłaczu znalazło się kilka adresów e-mail – wystarczy oddzielić je od siebie średnikiem (;), a na każdy z nich zostanie dostarczona wiadomość.

 

Dodatkowe funkcje odsyłacza

 

Odnośnik może zostać łatwo zmodyfikowany, aby dopasować go do wymagań właściciela strony. Należy przy tym pamiętać, że dodatkowe funkcje da się ze sobą łączyć, co pozwoli na stworzenie optymalnego rozwiązania. Wystarczy, że do treści w odsyłaczu dodamy wybrane parametry (w przypadku kilku, pomiędzy nimi należy umieścić &amp).

 

Wyglądać to będzie w ten sposób:

 

<a href=”mailto:adres odbiorcy?parametr>wybrany tekst</a>

 

Przykładowe parametry:

 

  • ?cc:adres mail – na podany adres wysłana zostanie kopia wiadomości
  • ?bcc:adres mail – na podany ukryty dla pozostałych odbiorców adres wysłana zostanie kopia wiadomości
  • ?subject:wybrany tytuł – w polu na tytuł wiadomości zostanie zamieszczony wybrany tekst
  • ?body:dowolna treść – wiadomość będzie miała ustaloną treść

 

Dodatkowo można również zabezpieczyć adres podany w odsyłaczu przed żniwiarkami np. za pomocą odpowiedniego skryptu Java, jednak należy wtedy pamiętać, że w niektórych przeglądarkach nie będzie on obsługiwany.

 

Analiza kliknięć w odsyłacz pocztowy

 

Tak jak w przypadku klikalnych numerów telefonu, tak i interakcje użytkowników z odsyłaczami pocztowymi można poddać analizie za pomocą Google Analytics. Aby było to możliwe, trzeba będzie zaimplementować odpowiedni kod śledzenia i kod zdarzeń onClick lub użyć Menadżera Tagów. Warto przy tym skorzystać z informacji podanych na stronie supportu. Pozwoli to na prawidłowe wdrożenie rozwiązania i uwzględnienie przesyłanych danych w raportach GA.