Linkowanie wewnętrzne bez wątpienia stanowi jeden z najistotniejszych elementów optymalizacji SEO. Prawidłowo zastosowane może mieć znaczący wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwarki internetowej. Linki wewnętrzne to elementy, które pozwalają użytkownikowi na szybkie przejście z jednej podstrony do innej. Wszystko to dzięki zaledwie jednemu kliknięciu. Mają więc one ogromne znaczenie dla odpowiedniej nawigacji na danej witrynie, jak i dla jej funkcjonalności. Z tego właśnie powodu warto poznać najważniejsze zasady działania internal linking, znaczenie tego procesu dla pozycjonowania stron, a także inne korzyści płynące z jego zastosowania.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Czym jest linkowanie wewnętrzne?
- Jaką rolę odgrywa link wewnętrzny w strukturze strony?
- Jak budować silosy tematyczne w linkowaniu wewnętrznym?
- Jak poprawnie utworzyć linkowanie wewnętrzne?
- Linki wewnętrzne i zewnętrzne
- Linkowanie wewnętrzne a SEO – jaką funkcję pełni hiperłącze w optymalizacji strony?
- Dlaczego warto zadbać o skuteczne linkowanie wewnętrzne?
- Linkowanie wewnętrzne małej strony internetowej
- Najczęstsze błędy popełniane w linkowaniu wewnętrznym
- Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne Twojej strony?
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne to proces, który opiera się na umieszczaniu odnośników w treści strony, menu głównym, stopce, opisie kategorii czy artykule blogowym. Odnośniki te prowadzą do innych podstron w obrębie tej samej witryny. Poprawne linkowanie wewnętrzne gwarantuje więc użytkownikom intuicyjną nawigację na stronie, a także przyczynia się do jej sprawniejszego indeksowania przez roboty wyszukiwarki Google. Odpowiednie rozplanowanie hiperłączy stanowi kluczowy element strategii SEO. Dzięki temu witryna ma bowiem większe szanse na uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Jaką rolę odgrywa link wewnętrzny w strukturze strony?
Link nazywany jest również odnośnikiem, hiperłączem lub odsyłaczem. W każdym przypadku składa się z tzw. kotwicy oraz adresu będącego wartością atrybutu href w języku HTML. Klikając w niego i każdy kolejny anchor, użytkownik tworzy unikalną ścieżkę eksploracji strony. Jest to możliwe dzięki jej odpowiedniemu uporządkowaniu. Źle zaprojektowana witryna nie będzie przystępna ani dla internautów, ani dla robotów wyszukiwarek. Dodatkowo linki wewnętrzne mają swój udział w przekazywaniu wagi strony i zwiększaniu znaczenia niektórych istotniejszych podstron w serwisie, co w konsekwencji może poprawić ich pozycję w wynikach wyszukiwania.
Jak budować silosy tematyczne w linkowaniu wewnętrznym?
Silos tematyczny to grupowanie treści na stronie internetowej pod kątem wspólnego zagadnienia. W odniesieniu do linkowania wewnętrznego strategię tę wykorzystuje się przede wszystkim do tworzenia właściwej architektury witryny. Pozwala ona robotom wyszukiwarki na łatwe i szybkie dotarcie do wszystkich podstron. Najprostszy przykład silosu tematycznego to kategoria w sklepie internetowym. Nie tylko wpływa ona na pozytywne odczucia użytkownika, ale również przyczynia się do budowania autorytetu samej witryny. We wzorcowym założeniu odwiedzający powinien być w stanie za pomocą maksymalnie trzech kliknięć dotrzeć do wszystkich niezbędnych mu informacji. Właściwa organizacja strony internetowej z pomocą techniki linkowania wewnętrznego wymaga określonego postępowania:
- Na początek wybierz słowa kluczowe dla każdego silosu tematycznego.
- Następnie pogrupuj podstrony w obrębie danej witryny, według powiązanych tematycznie kategorii.
- W kolejnym kroku stwórz „stronę matkę” dla każdego silosu tematycznego wraz z ogólnym opisem, linkami do innych podstron w obrębie silosu, a także linkami do innych powiązanych tematycznie silosów.
- Pamiętaj, by na każdej stronie wewnątrz silosu tematycznego, linkować tylko do innych stron wewnątrz tego samego silosu tematycznego oraz do „strony matki”.
Jak poprawnie utworzyć linkowanie wewnętrzne?
Aby linki w obrębie danej strony WWW przyniosły oczekiwane efekty, należy dodać do nich także dopasowany tematycznie anchor tekst. To krótka fraza pasująca do kontekstu, która będzie się wyświetlać użytkownikowi. Sama ilość linków wewnętrznych również ma duże znaczenie. Dlatego do tej kwestii należy podchodzić z rozwagą. Jak pokazuje doświadczenie, liczba linków wewnętrznych powinna zostać dostosowana do długości wpisu. Zbyt duże ich nasycenie negatywnie wpłynie zarówno na UX, jak i SEO. Analiza dotychczasowych praktyk pozwala wyróżnić pewien schemat, na podstawie którego powinno powstawać linkowanie wewnętrzne.
- Menu główne: praktycznie każda strona internetowa je posiada; wspomaga ono użytkowników, aby z łatwością znaleźli interesujące ich podstrony.
- Linkowanie śródtekstowe: to linki umieszczone w konkretnym tekście, który tematycznie nawiązuje do strony odnośnika.
- Breadcrumbs: to określenie na ścieżkę nawigacyjną, stanowi ona element interfejsu użytkownika. Dzięki niej widzi on, jaką ścieżkę przebył na danej stronie. W praktyce jest to lista hiperłączy reprezentujących kolejne poziomy struktury witryny, przez które użytkownik przechodził i może szybko do nich powrócić.
- Sidebary: występują w postaci pasków bocznych. W założeniu mają zapewniać użytkownikowi wygodę przeglądania.
- Tagi: linki można również umieścić w tagach, dotyczy to jednak przede wszystkim blogów, na których ułatwiają one znalezienie konkretnego zagadnienia.
- Linki w stopce: w dolnej części witryny znajduje się tzw. stopka, najczęściej umieszczane są tam linki do stron kontaktowych i zawierających informacje prawne czy regulaminy, z punktu widzenia SEO mają one jednak istotne znaczenie.
- Linki do obiektów powiązanych: to wszelkiego rodzaju odsyłacze – najczęściej występują pod postacią treści „podobne produkty”, „zobacz też” itp.
Linki wewnętrzne i zewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne to podobnie brzmiące pojęcia, jednak dotyczą różnych aspektów strony internetowej. Pierwszy z terminów odnosi się do łączenia podstron wewnątrz pojedynczej witryny – linki te służą więc do nawigacji w obrębie jednej strony, pomagając użytkownikom w łatwiejszym i bardziej intuicyjnym przemieszczaniu się po różnych jej obszarach. To ważne również z punktu widzenia SEO, ponieważ pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę serwisu i określić, które podstrony są najważniejsze. Natomiast linki zewnętrzne pochodzą z innych stron internetowych i prowadzą do konkretnej podstrony. Pozyskuje się je w celu zwiększenia autorytetu witryny i jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Istotne znaczenie ma tu oczywiście również jakość źródeł przychodzących odnośników.
Linkowanie wewnętrzne a SEO – jaką funkcję pełni hiperłącze w optymalizacji strony?
Linkowanie wewnętrzne to jeden z ważniejszych elementów przy optymalizacji SEO. Przynosi ono korzyści każdej stronie internetowej, a szczególnie tym o złożonej strukturze, gdzie użytkownik jest przekierowywany w różne miejsca w ich obrębie. Przejrzysta struktura serwisu to podstawa, jeśli właścicielowi witryny zależy na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Można wyróżnić linkowanie do strony głównej, do kategorii oraz do podstron. Warto mieć na uwadze, że odnośnik zawsze powinien być zrozumiały dla użytkowników i jednocześnie opisowy, aby mogli oni łatwo zidentyfikować, do czego faktycznie prowadzi link. Najlepiej unikać w anchor text zwrotów typu „kliknij tutaj” – powinna się tam w zamian znaleźć pozycjonowana fraza. To zwiększa szanse na lepsze efekty.
Dlaczego warto zadbać o skuteczne linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne przynosi wiele korzyści pod kątem UX, wygody użytkownika, co może wpływać również na lepszą widoczność strony w wyszukiwarce Google. Do zalet korzystania z internal linking należy również m.in.:
- ułatwienie użytkownikom poruszania się na stronie internetowej i odnajdywania poszukiwanych informacji;
- obniżenie współczynnika odrzuceń;
- przyspieszenie procesu indeksacji strony;
- wydłużenie czasu przebywania użytkownika na witrynie, co może wpływać na wzrost konwersji;
- umożliwienie algorytmom łatwiejszego badania struktury strony, powiązań między podstronami i ich wartości;
- podkreślenie tematyki witryny;
- pomaganie w zwalczaniu kanibalizacji w serwisie;
- wspieranie procesu pozycjonowania i odgrywanie istotnej roli w kampanii SEO.
Linkowanie wewnętrzne małej strony internetowej
Im bardziej rozbudowana strona internetowa, tym trudniej zapanować nad jej strukturą. Patrząc na problem z tej perspektywy linkowanie małej strony internetowej może wydawać się łatwiejsze. Należy jednak bezwzględnie uważać, aby hiperłączy nie stosować w nadmiarze. Zwłaszcza, że liczba podstron na małej witrynie jest znacznie mniejsza. Ogólna zasada działania jest podobna – w miarę możliwości trzeba zachować tematyczność. Dzięki temu struktura witryny pozostanie przejrzysta dla robotów wyszukiwarki. W związku z tym, tu również warto stosować podział na kategorie z wykorzystaniem silosów tematycznych. Dobrą praktyką jest również unikanie kilkukrotnego linkowania na te same wpisy czy pozycje w obrębie witryny.
Najczęstsze błędy popełniane w linkowaniu wewnętrznym
Linkowanie wewnętrzne może pomagać zarówno w kontekście SEO, jak i osiąganiu celów biznesowych, ale pod warunkiem, że jest przeprowadzane w odpowiedni sposób. Mimo to często zdarzają się niewłaściwe praktyki, które bardziej szkodzą, niż pomagają danej stronie internetowej. Wśród nich należy wymienić m.in.:
- błędnie dobrane treści anchorów: do kategorii tej zaliczymy niewłaściwie dobrane słowa, ale również kotwice zbyt długie i zbyt krótkie – to wszystko znacząco utrudnia wsparcie przy pozycjonowaniu, a czasem wręcz je uniemożliwia;
- literówki w adresach URL: to nie tylko drobne przeoczenie, konsekwencją jest bowiem kierowanie użytkownika do nieistniejącej lokalizacji;
- nadmiar tagów: to błąd, który występuje najczęściej w sklepach internetowych oraz na blogach, roboty Google traktują go jako przewinienie, za które grozi kara – można wtedy na dłużej zapomnieć o wysokiej pozycji w wyszukiwarce;
- wprowadzanie linków w niedopasowanych tematycznie miejscach czy zbyt dużą liczbę hiperłączy: ma to bezpośrednie przełożenie na negatywne doświadczenia użytkownika, wszelkie odsyłacze wpływające wyłącznie na rankingi traktowane są jako działania spamerskie;
- zbyt rozbudowane menu na stronie głównej: umieszczenie w jednym miejscu wszystkich lub zdecydowanej większości podstron, może zostać zaklasyfikowane jako spam.
Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne Twojej strony?
Przeprowadzając kompleksowe działania optymalizacyjne sprawdzenie linków wewnętrznych na stronie internetowej stanowi podstawę do podjęcia dalszych kroków. Można zweryfikować witrynę pod kątem liczby i umiejscowienia odnośników, ale przede wszystkim ich dostępności dla robotów wyszukiwarki. Analizę podstrony wspomoże np. platforma Google Search Console. W tym celu wystarczy przejść do osobnego panelu przeznaczonego do sprawdzania linków wewnętrznych. Narzędzie to pozwala zidentyfikować także miejsca witryny, do których nie prowadzą żadne odnośniki. W ten sposób możemy uzyskać odpowiedź, dlaczego dana witryna nie osiąga oczekiwanych wyników i wprowadzić na tej podstawie konieczne zmiany czy poprawki. Oczywiście istnieje znacznie więcej specjalistycznych narzędzi, które pozwalają analizować linki wewnętrzne. Do tych najpopularniejszych oprócz Google Search Console zaliczymy m.in.:
- Ahrefs;
- Majestic SEO;
- Screaming Frog SEO Spider;
- Sitebulb;
- Semrush;
- Visual SEO Studio;
- SEOMator;
- SEOClarity;
- SEO PowerSuite;
Podsumowanie
Linki wewnętrzne odgrywają ważną rolę w strukturze każdej strony internetowej, ponieważ pozwalają na łatwiejszą nawigację po witrynie użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek. Z tego też powodu stanowią istotny element strategii SEO. Linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne należy przy tym stosować z umiarem i zawsze upewnić się, że odnośniki są związane z tematem strony oraz mają wartość dodaną dla użytkownika. Nieodpowiednie i nieprzemyślane linkowanie lub nadmierny link spamming mogą z kolei negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.