Reklama

Zbliżające się święta to czas nie tylko na porządki, ale także szukanie prezentów pod choinkę. Wiele osób rozgląda się za nimi już od drugiej połowy listopada, inni dopiero w grudniu lub ostatnim tygodniu przed wigilią. Zakupy internetowe cieszą się dużą popularnością ze względu na wygodny sposób szukania i kompletowania upominków. Niemniej jednak nie oznacza to, że każda firma działająca on-line w tym okresie kilkukrotnie zwiększy swój standardowy zysk. Aby to osiągnąć, musi zacząć działać.

Wyciągnięcie wniosków z zeszłorocznych działań promocyjnych 

Szansę na powiększenie swoich dochodów w okresie przedświątecznym mają przedsiębiorstwa decydujące się na odpowiednie przygotowanie swoich sklepów stacjonarnych oraz internetowych znacznie szybciej – promocje, rabaty, reklamy itd. Świetnym rozwiązaniem może okazać się przeanalizowanie podjętych kroków w poprzednim roku, tak, aby upewnić się, jakie działania promocyjne były skuteczne, a które całkowicie nieudane. Dzięki temu można wyciągnąć wnioski odnoszące się do tego, co warto wykorzystać ponownie i powtórzyć, a czego lepiej unikać lub dodać nowego.

Kiedy zacząć działać, aby zyskać na przedświątecznej gorączce?

Większość branży e-commerce wdraża swoje działania promocyjne nieco później niż markety i sklepy stacjonarne, robiące to po kultowych wyprzedażach uwielbianych przez społeczeństwo, czyli „Black Friday” i „Cyber Monday”. Niektórzy właśnie podczas tych akcji promocyjnych wyszukują okazji, zaopatrując się w prezenty dla najbliższych. Firmy działające w branży e-commerce powinny liczyć się z tym, że z uwagi na „Black Week” mają mniej czasu na świąteczne akcje reklamowe w porównaniu z tymi niebiorącymi udziału w okresie wyprzedażowym. W związku z tym w grudniu muszą podjąć odpowiednie kroki, by móc trafić do potencjalnych klientów  i zachęcić ich do zrobienia zakupów właśnie w tym sklepie.

Darmowa wysyłka i stacjonarny odbiór

Dobrym krokiem dla osób prowadzących swoją działalność zarówno on-line, jak i off-line będzie wprowadzenie akcji zachęcającej klientów do zakupów poprzez dodanie możliwości nabycia oferowanych produktów lub usług i opłacenie ich w sieci oraz darmowy odbiór w punkcie stacjonarnym. Wówczas konsumenci nie muszą wyczekiwać kuriera, tylko mogą samodzielnie odebrać paczkę i mieć pewność, że prezent będzie na czas. Dzięki temu można zaoszczędzić im dodatkowego stresu związanego z brakiem towaru w sklepie, ponieważ upominek będzie już „zaklepany”. Wariantem zachęcającym okazuje się również darmowa dostawa do każdego zamówienia powyżej określonej kwoty. Niektórzy dobierają wtedy drobne artykuły, aby nie płacić za wysyłkę.

Promocję i technika cross-selling oraz upselling

Grudniowe promocje cieszą się największą popularnością, przede wszystkim dlatego, że mimo wielu wydatków, każdy chce choć trochę zaoszczędzić i kupić upominki w atrakcyjnej cenie. Przy dużych zakupach nawet 10-20% zniżki robi różnice. Dlatego też warto przeceniać produkty, które mogą zostać wykorzystane jako prezenty pod choinkę – w szczególności kosmetyki, zabawki dla dzieci itd. Właściciele sklepów internetowych nie powinni zapominać o zastosowaniu technik cross-selingu i upsellingu, ponieważ mogą one pomóc w zwiększeniu zysków.

Na czym polega cross- i upselling? 

Cross-selling to nic innego jak sprzedaż dodatkowego artykułu lub usługi z oferty podczas jednej transakcji. Najlepszym sposobem na finalizacje takiego zakupu jest dobór produktów pokrewnych lub mogących się przydać, np. prześcieradło do zestawu pościeli lub kask do roweru. Automatyczne wyświetlanie ich przed zatwierdzeniem zakupu towarów jeszcze w koszyku zwiększy prawdopodobieństwo zwiększenia wartości zamówienia klienta. Technika ta zalicza się do jednych ze skuteczniejszych, w związku z czym warto zacząć ją stosować.

Głównym celem upsellingu podobnie jak cross-sellingu jest zwiększenie przychodu z każdej transakcji. W tym przypadku, zamiast propozycji dodatkowych artykułów należy zaoferować produkt o większej wartości, np. jeśli klient zdecydował się na zestaw dwóch świeczek, wyświetli się komplet składający się z trzech sztuk zamiast dwóch. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dana osoba skorzysta z sugestii i zdecyduje się na drugą opcję ze względu na opłacalność.

Prezent gotowy pod choinkę

Wiele osób ze względu na brak czasu, a niekiedy nawet umiejętności manualnych związanych z pakowaniem decyduje się na zakup prezentów w firmach, które gwarantują estetyczne opakowanie. Dzięki temu klienci nie muszą tracić czasu na szukanie torebek prezentowych czy świątecznego papieru. Upominki są gotowe, aby wsunąć je pod choinkę. Oferowanie zapakowania produktu może być dodatkowo płatne lub darmowe po osiągnięciu określonej kwoty zakupu. Pomysł ten spotyka się z zainteresowanie ze strony sporego grona osób, zatem warto spróbować wdrożyć go do swojej oferty.

Postaw na skuteczne działania marketingowe

Promocje, kody zniżkowe, darmowe dostawy oraz świąteczne opakowania pomogą przekonać klientów. Istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że skorzystają oni z oferowanych rabatów i usług, kupując świąteczne prezenty dla najbliższych. Warto jednak pamiętać, że przygotowania do tego okresu powinny być przemyślane i atrakcyjne z perspektywy konsumentów, a przede wszystkim samo oferta widoczna w internecie. W tym okresie konkurencja jest bardzo duża, a co za tym idzie trzeba zadbać o dobrą promocje produktów, w czym szczególnie pomogą reklamy Google Ads.