Nie tylko Black Friday, czyli Black Week i Month
Choć Black Friday, czyli ostatni piątek listopada to data, która najmocniej utkwiła w masowej świadomości, to zakupowy szał wcale nie ogranicza się do tego jednego dnia. Obecnie mówi się nie tyle o czarnym piątku, ile o czarnym tygodniu, a więc o okresie wzmożonej aktywności konsumentów. Tegoroczny Black Week będzie trwał od 22 listopada do 1 grudnia. Czas promocji systematycznie się wydłuża, a niektóre marki rozciągają go nawet na cały miesiąc, ogłaszając listopad mianem Black Month. Wśród pojedynczych dat warto zwrócić uwagę przede wszystkim na następujące:
- Black Friday – 29 listopada 2024 roku;
- Small Business Saturday – 30 listopada 2024 roku;
- Cyber Monday – 2 grudnia 2024 roku.
Na co warto zwrócić uwagę?
Sklepy stacjonarne coraz częściej stają się oknem wystawowym dla konsumentów, którzy z roku na rok chętniej dokonują zakupu już za pośrednictwem stron internetowych. Jednak o klienta trzeba odpowiednio zadbać. Jak pokazują badania międzynarodowej firmy Ayden, z powodu oszustw płatniczych 30% konsumentów czuje się mniej bezpiecznie podczas zakupów niż 10 lat temu. Jednocześnie aż 62% jest gotowa zrezygnować z zakupu, jeśli nie będzie w stanie zapłacić w preferowany przez siebie sposób1. Wnioski są proste, trzeba zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa transakcji oraz szeroki wybór metod płatniczych.
Konsumenci są też coraz mniej lojalni wobec marek. Decyzję zakupową podejmują często na podstawie ceny. Badania PwC pokazują, że bardziej lojalni są jednak konsumenci, którzy korzystają z nowych technologii2. To bardzo znacząca informacja. Możliwości oferowane przez oprogramowanie korzystające ze sztucznej inteligencji (AI) są w stanie bowiem w znaczący sposób przyczynić się do wzrostu lojalności klientów. Optymizmem napawają dane GUS pokazujące, że konsumenci lepiej oceniają sytuację finansową własnych gospodarstw domowych oraz możliwość dokonywania ważnych zakupów3.
Analiza danych z poprzednich lat
Logicznym krokiem dla każdego marketingowca powinno być także przeanalizowanie trendów z minionych lat. Warto przyjrzeć się sprzedaży prowadzonej przez sklepy, obsługiwanym klientom, jak i ogólnej sytuacji panującej na rynku. Jak się okazuje, w 2023 roku aż 77% konsumentów celowo wstrzymywało się z zakupem oczekując listopadowych promocji4. Ciekawych informacji dostarczają również dane zebrane przez system szybkich płatności internetowych Tpay, który obsługuje branżę e-commerce. Obroty sprzedawców wzrosły w ubiegłym roku o 116% w Black Friday i o 43% w Cyber Monday w porównaniu do innych dni listopada. Największym zainteresowaniem cieszyły się produkty obejmujące AGD, RTV oraz szeroko rozumianą elektronikę. Znaczący wzrost transakcji odnotowano też w takich dziedzinach, jak zdrowie i uroda, a także moda i akcesoria5.
Kiedy ruszyć z kampanią Black Friday 2024?
Przygotowania do czarnego tygodnia powinny zostać podjęte już na początku listopada, a nawet wcześniej. Należy wziąć pod uwagę fakt, że znaczna część firm rozciąga promocje na cały poprzedzający Black Friday tydzień, a także następującą po nim sobotę oraz poniedziałek. Pierwszy wzrost wyszukiwań dotyczących czarnego piątku pojawia się w wyszukiwarkach już we wrześniu, dlatego działania promocyjne powinno się rozpocząć w okolicach dnia wszystkich świętych, a nawet wcześniej. Warto z wyprzedzeniem opracować strategię i plan działania, przeanalizować przebieg ubiegłorocznego Black Week, a także przygotować ofertę pod kątem przyszłych promocji. Zawczasu powinno się również sprawdzić ścieżkę zakupową w swoim sklepie i upewnić się, że witryna błyskawicznie się ładuje. W tym przypadku im szybciej, tym lepiej, choć nie oznacza to oczywiście, iż kampania, która wystartowała przykładowo w drugim tygodniu listopada, jest skazana na niepowodzenie.
Jak informować klientów o działaniach promocyjnych?
Reklamy są bezużyteczne, jeśli ich treść nie dotrze do potencjalnych klientów. Dlatego oczywiście powinno się wybierać jak najskuteczniejsze kanały promocji. Dobrym pomysłem może okazać się wykorzystanie e-mail marketingu w celu systematycznego informowania klientów o nadchodzących przecenach. To, w połączeniu z systematycznym postowaniem w social mediach, pozwoli dotrzeć do istniejącej bazy klientów. Jak jednak przekazać treści tym osobom, które nie miały jeszcze styczności z twoją marką? W tym przypadku dobrym pomysłem może być postawienie na kampanie Google Ads. Black Friday wiąże się z większą liczbą kliknięć reklam, dlatego powinno się zwiększyć przeznaczony na nie budżet. I choć uruchamianie nowych kampanii specjalnie pod święto wyprzedaży nie ma większego sensu, to zdecydowanie warto zoptymalizować te już istniejące.
Jak przygotować się do Black Week 2024 pod kątem SEM?
Kluczem do odpowiedniego przygotowania do Black Week jest dywersyfikacja działań marketingowych. Zdecydowanie należy postawić na kilka różnych kanałów/typów kampanii, dzięki którym Twoja marka będzie docierać do klientów. Przy pomocy poniższych podpunktów wyjaśniamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę, promując działalność przy pomocy SEM.
Zadbaj o stronę pod kątem SEO i User Experience.
Wykorzystanie SEO do promowania witryny pod kątem Black Friday to zadanie wymagające podjęcia działania przynajmniej kilka miesięcy wcześniej. Nie oznacza to jednak, że należy kompletnie zignorować tę kwestię, jeśli zamierza się rozpocząć działania promocyjne w październiku czy listopadzie. I tak powinno się przygotować dostosowany do specyfiki Black Week content. Ponadto należy sprawdzić responsywność strony (w tym jej mobilnej wersji), a także zoptymalizować ścieżkę zakupową użytkownika. Upewnij się, że produkty, na których sprzedaży szczególnie Ci zależy, mają odpowiednie opisy. Obsługa klienta musi być na najwyższym poziomie.
Zwiększ budżet Google Ads
Zwiększenie budżetu przeznaczanego na kampanie Google Ads jest podstawą. Black Week to w końcu czas, kiedy reklamy klikają się zdecydowanie lepiej, dlatego należy się upewnić, że przeznaczone na marketing fundusze będą wystarczające.
Odpowiednio dostosuj kampanie
Przygotowując się do Black Friday, musisz upewnić się, że dysponujesz kampaniami tekstowymi przygotowanymi pod brand i generyczne frazy związane z ofertą. Sprawdź, czy platforma prawidłowo gromadzi listy użytkowników do remarketingu, a także czy w działaniach marketingowych ustalono odpowiednią strategię ustalania stawek. W przypadku kampanii zakupowych i graficznych lub wideo warto zmaksymalizować wartość konwersji.
Promuj się pod kątem Black Week
Dodaj nowe, uwzględniające frazy „Black Week” i „Black Friday” reklamy tekstowe, upewnij się przy tym, że informacja o promocjach jest zawarta w nagłówkach. Możesz wykorzystać też funkcję countdown, która dodaje do reklam licznik odmierzający czas do końca Black Week.
Uwzględnij rozszerzenia reklam
Wyświetlające się pod reklamami rozszerzenia pozwalają dodać potencjalnie interesujący dla użytkowników content, w tym informacje o promocjach, obrazy, linki czy innego rodzaju materiały marketingowe.
Jak przygotować social media na Black Friday 2024?
Social media stały się jednym z najważniejszych kanałów promocji. Do ich największych zalet należy możliwość budowania świadomości marki oraz relacji z klientami. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci przygotować swoje social media tak, żeby osiągnąć sukces podczas Black Week 2024.
Przygotuj okolicznościowy content
Stwórz wyjątkowe, dopasowane do okoliczności treści: hasła reklamowe, banery i promocyjne grafiki, materiały wideo oraz stories. Część z nich może być zorientowana na budowanie napięcia przed nadchodzącym Black Week, podczas gdy reszta powinna skupiać się na samych promocjach. Pozwól swoim copywriterom wykazać się kreatywnością.
Postaw na Instagram i Tik Toka
Tik Tok oraz rolki i stories na Instagramie to narzędzia umożliwiające dotarcie do ogromnej liczby użytkowników. Warto wykorzystać potencjał tych platform – zwłaszcza jeśli Twoja marka do tej pory nie promowała się z ich wykorzystaniem. Tik Tok oraz Instagram są czymś więcej niż tylko źródłami rozrywki, to także miejsca, w których można łatwo zaprezentować swój produkt.
Zaplanuj posty
Zawczasu przygotuj harmonogram postów i zmaksymalizuj swoją obecność we wszystkich platformach społecznościowych. Utrzymuj stały kontakt z użytkownikami i zadbaj o odpowiednią liczbę CTA. Organizuj konkursy i wrzucaj user generated content – niech Twoje social media żyją przez cały listopad, nie tylko jego ostatni tydzień. W niektórych przypadkach warto też pomyśleć o wydłużeniu promocji o kolejne dni.
Wykorzystaj płatne reklamy
Płatne reklamy na Facebooku, Instagramie czy Tik Toku mogą stać się kluczem do pozyskania nowych klientów. Postaw na kampanie skierowane do konkretnych grup docelowych. Niech będą to osoby, które w przeciągu ostatniego półrocza odwiedziły Twoją stronę, dodały produkty do koszyka, lecz porzuciły zakupy, a także grupy odbiorców podobne do tych zazwyczaj dokonujących zakupów w sklepie. Jeśli zaś dysponujesz szerszym budżetem, to możesz zoptymalizować kampanie tak, by docierać także do nowych odbiorców. Tylko pamiętaj, by przed ich uruchomieniem zweryfikować działanie kodów śledzących, które będą zbierać dla Ciebie cenne dane.
Dbaj o relacje z klientem
Relacje z klientem są niesamowicie ważne. Dlatego zawczasu przygotuj chatbota, który będzie automatycznie odpisywał na wiadomości na Messengerze czy Instagramie. Natomiast tuż przed Black Week przygotuj swoich pracowników do tego, by sami regularnie utrzymywali kontakt z klientem i przykładowo odpowiadali na komentarze. Dzięki temu być może uda Ci się zatrzymać odbiorców przy swojej marce na dłużej. Ważne są tu też uczciwe praktyki i przejrzystość promocji.
Czy teraz jesteś już gotowy na Black Week 2024?
Wszystkie opisane powyżej kroki pozwolą Ci zwiększyć szanse na sukces podczas tegorocznego Black Week. Nie powinieneś jednak zapominać o jednym – w ostatecznym rozrachunku to jakość Twojej oferty przekona klienta do zakupu. Dlatego postaraj się o to, by proponowane ceny były faktycznie niższe niż u konkurencji. Co jeszcze możesz zrobić? Zaoferuj potencjalnym klientom darmową wysyłkę lub upominki dołączane do każdego zakupu. Jeśli odpowiednio poprowadzisz kampanie Social Media i przygotujesz witrynę pod kątem SEM, a do tego dołożysz konkurencyjne ceny, to bez wątpienia uda Ci się pobić swój rekord sprzedaży w Black Week.
- 1https://www.adyen.com/pl_PL/index-reports/retail
- 2 https://www.pwc.pl/pl/publikacje/kluczowe-trendy-konsumenckie-w-2024-roku.html
- 3https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-czerwiec-2024-roku,1,136.html
- 4https://swresearch.pl/news/black-weeks-2023-wyniki-badania
- 5https://tpay.com/blog/wyniki-black-friday-cyber-monday-2023