Czym jest Google Shopping Graph?
Należy zacząć od wytłumaczenia, czym jest Google Shopping Graph. Otóż można go określić jako zaawansowany zbiór danych, który na bieżąco aktualizuje się na podstawie dostępnych informacji o produktach i sprzedawcach z całego świata. Gromadzi miliardy globalnych list towarów, a także szczegółowe dane o nich – opinie kupujących, zalety i wady, a także ich dostępność, kolory, rozmiary oraz materiały. Informacje czerpie z różnych źródeł m.in. z filmików na YouTube, sklepów internetowych czy recenzji produktów. Na podstawie zapytań i zachowań użytkowników Google Shopping Graph może dostarczać spersonalizowane sugestie dotyczące ofert. Potrafi zidentyfikować, czego użytkownicy szukają lub potrzebują, i zaprezentować im odpowiednie produkty odpowiadające ich zainteresowaniom.
Sposoby na bardziej spersonalizowane zakupy w Google
Google, aby jeszcze bardziej spersonalizować wyniki wyszukiwania pod swoich użytkowników, zdecydował się na wprowadzenie nowych narzędzi zakupowych. Niezwykłe możliwości jakie za sobą, niosą robią ogromne wrażenie i uświadamiają, że sztuczna inteligencja wkradła się do naszego życia codziennego „na dobre”. Do nowych udogodnień zalicza się następujące kwestie:
Ocena stylów
Podczas przeszukiwania konkretnych ubrań, obuwia czy dodatków, możesz wyświetlić sekcję „Zalecenia dotyczące stylu”. W niej za pomocą kciuka w górę lub w dół albo poprzez przesunięcie palcem w prawo lub w lewo możesz ocenić, czy dany styl ci pasuje. Dzięki określeniu własnych preferencji przeglądarka szybko uczy się, co tak naprawdę Ci się podoba. Wszystkie wybory zostaną zapamiętane, więc przy kolejnym wyszukiwaniu zobaczysz spersonalizowane rekomendacje stylu oparte na Twoich upodobaniach.
Określenie ulubionych marek
Google wprowadził również możliwość wskazania swoich ulubionych marek. Po ich wybraniu natychmiast zobaczysz opcje, które dotyczą interesujących Cię produktów danego brandu. Jest to świetne rozwiązanie pozwalające na spersonalizowanie wyników wyszukiwania.
Generowanie obrazów AI na potrzeby zakupów
Nowa funkcja generowania obrazów przy użyciu sztucznej inteligencji została specjalnie zoptymalizowana pod względem robienia zakupów. Dzięki niej możesz kupować ubrania w stylu podobnym do tego, który zwykle nosisz. Przykładowo szukasz nowej kurtki na zimę, ale nie udaje Ci się znaleźć odpowiedniej? Po wprowadzeniu zapytania, np. „Czarna kurtka z kapturem na zimę”, wystarczy kliknąć „Generuj obrazy”, aby ujrzeć fotorealistyczne obrazy odpowiadające Twojej wizji. Gdy już znajdziesz ten, który Ci się podoba, wystarczy kliknąć go i przewinąć, aby zobaczyć opcje zakupów.
Wirtualna próba
Do kolekcji przydatnych narzędzi zakupowych wprowadzono również funkcję wirtualnej próby (VTO), która po wciśnięciu ikony „Przymierz” wyświetla w wynikach zakupów, np. męskie jeansy. Można je zobaczyć na zróżnicowanym zestawie prawdziwych modeli. Dzięki temu dowiesz się, jak się one układają, jaką mają rzeczywiście długość czy odcień na modelach o najrozmaitszych rozmiarach od XXS do 4XL. Wirtualna próba jest również niezwykle pomocnym narzędziem dla marek, ponieważ interakcja ze zdjęciami VTO zachęca kupujących do przejścia do witryn sprzedawców detalicznych, potencjalnie prowadząc do dokonania zakupu.
Niesamowite możliwości nowych narzędzi zakupowych od Google
Obecnie wszystkie wymienione powyżej udogodnienia są dostępne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Prawdopodobnie wkrótce trafią również do Polski. Widać, że nowe funkcje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Google stale wprowadza do Shopping Graph udogodnienia, które co chwila zaskakują nas swoimi błyskotliwymi rozwiązaniami. Dla firm otwierają nowe płaszczyzny dotarcia do potencjalnych klientów. Natomiast konsumenci zyskują w łatwy i szybki sposób interesujący ich produkt. Jakim kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem znów zaskoczy nas Google? Czas pokaże!