Zwiększanie sprzedaży to jedno z głównych zadań prowadzenia działań marketingowych w internecie. Użytkownicy trafiający za pomocą reklam na stronę firmy nie zawsze jednak finalizują zakup, a czasami po spędzeniu na niej dłuższego czasu lub nawet dodaniu produktów do koszyka zakupowego opuszczają witrynę bez dokonania konwersji. W takiej sytuacji reklamodawca może w przyszłości kierować reklamy zarówno na nich, jak i tych, którzy już kupili towar lub usługę. W tym celu wykorzystuje się remarketing Google Ads, a także jego szczególny rodzaj skierowany głównie do sektora e-commerce – remarketing dynamiczny.
Czym jest remarketing w Google Ads
Google Ads pozwala na stworzenie wielu kampanii reklamowych umożliwiających zwiększenie wyników sprzedaży i budowanie świadomości marki na rynku poprzez wyświetlanie materiałów w sieci wyszukiwania lub reklamowej Google. Wśród nich nie ma jednak jednej dedykowanej wyłącznie remarketingowi, czyli działaniom mającym na celu dotrzeć do osób, które już weszły w interakcję ze stroną. Należy przy tym zaznaczyć, że pod pojęciem remarketing w Google Ads łączy się działania w tradycyjnym znaczeniu tego słowa (skierowane do osób po dokonaniu przez nie zakupu) oraz retargeting (uwzględniający użytkowników opuszczających stronę bez dokończenia konwersji). W ramach kampanii displayowej należy więc wybrać odpowiedni rodzaj kierowania reklam, aby osiągnąć zamierzony efekt.
W celu dotarcia do osób, które miały kontakt z witryną konieczne jest wykorzystanie list odbiorców. Można stworzyć ich wiele w ramach jednej kampanii, skupiając się np. na tych, dokonujących konwersji, porzucających koszyki, wyświetlających kategorie lub produkty, albo w przypadku serwisu z niewielką liczbą podstron – wszystkich odwiedzających go użytkowników. Aby zebrać odpowiednie dane dotyczące interakcji i zachowań odwiedzających, niezbędne jest otagowanie każdej strony. Następnie posłużą one do skutecznego kierowania stworzonych reklam.
Remarketing dynamiczny dla sklepów internetowych
Remarketing dynamiczny jest odmianą remarketingu w Google Ads. Charakteryzuje się on precyzyjnym i zautomatyzowanym dopasowaniem banerów do tego, co przeglądał użytkownik. Oznacza to, że wyświetlane mu materiały będą zawierały zdjęcia produktu, jego nazwę, wybraną treść czy przekierowanie na stronę, która umożliwia zakup. W tym celu wykorzystywana jest technologia elastycznych reklam displayowych. Google Ads pozwala przy tym połączyć remarketing dynamiczny z tzw. dynamicznym pozyskiwaniem nowych klientów, aby osiągnąć lepsze efekty z prowadzenia kampanii.
Aby można było jednak korzystać z zalet tego rodzaju rozwiązania, konieczne jest stworzenie odpowiednich list odbiorców, a także plików produktowych, które zawierają dane na temat asortymentu. Na ich podstawie dobierane są elementy, które umożliwiają trafne i efektywne reklamowanie produktów wybranym użytkownikom w celu zwiększenia szansy na dokonanie przez nich zakupu. Wdrożenie remarketingu dynamicznego wymaga również zastosowania właściwego tagu z parametrami niestandardowymi umieszczonego w kodzie witryny, aby uzyskać raporty o użytkownikach.
Remarketing standardowy i dynamiczny – wybór optymalnego rozwiązania
W przypadku branży e-commerce, działania remarketingowe zależą między innymi od jej stażu na rynku. Młode przedsiębiorstwa mogą nie mieć zbudowanej odpowiedniej listy klientów, aby zainicjować taką kampanię. Jednak z czasem, dzięki prowadzeniu innych działań reklamowych ukierunkowanych na zwiększenie ruchu na stronie zmienia się to. Należy wtedy podjąć decyzję dotyczącą wyboru pomiędzy remarketingiem standardowym a dynamicznym. Każdy z nich ma swoje zalety, które łatwo wykorzystać do zwiększania świadomości marki wśród osób odwiedzających stronę, a także zachęcania ich do powrotu i dokończenia lub ponownego dokonania zakupów.
Remarketing standardowy wykorzystuje reklamy w całości przygotowane przez reklamodawcę. Oznacza to pełną kontrolę nad wyświetlanymi materiałami, co pozwala na świadomą budowę wizerunku. Zdecydowanie sprawdza się on dobrze w przypadku użytkowników, którzy już dokonali wcześniejszych zakupów. Za jego pomocą można efektownie zachęcić do skorzystania z oferty komplementarnej do ich zamówienia. Remarketing dynamiczny jest natomiast wygodniejszy, wymaga jedynie wgrania odpowiednich plików. Automatyzacja zapewnia przy tym o wiele większą trafność, zwłaszcza w przypadku sklepów z rozbudowanym asortymentem. Wydaje się więc, że optymalną skuteczność działań można osiągnąć łącząc oba typy rozwiązań remarketingowych w prowadzonych kampaniach.
Zalety prowadzenia kampanii remarketingowych
Kampanie remarketingowe niosą za sobą liczne korzyści dla firm w branży e-commerce. Przede wszystkim ich właściwe wdrożenie pozwala zwiększyć skuteczność działań promocyjnych w sieci, co przekłada się na rosnącą liczbę konwersji w witrynie, a co za tym idzie – sprzedaży i jednocześnie wskaźnika zwrotów nakładów na reklamę ROAS. Wykorzystanie rozwiązania standardowego zapewnia pełną kontrolę nad materiałami skierowanymi do użytkowników, a dynamicznego gwarantuje trafianie do nich w momencie, kiedy są najbliżej decyzji o dokonaniu zakupu.
Długofalowo korzystanie z remarketingu niesie natomiast o wiele większe korzyści z perspektywy marki i jej wizerunku. Remarketing nie tylko ułatwia pozyskanie nowych klientów (działania retargetingowe), ale też sprawia, że dotychczasowi mają szansę stać się lojalnymi użytkownikami. Ci natomiast będą wracać do oferty po czasie, w takiej sytuacji zwiększa się również prawdopodobieństwo, że będą polecać firmę kolejnym osobom.