E-marketing to obecnie kluczowy element w rozwoju niemalże każdego biznesu. Trzeba mieć świadomość, że potencjalni klienci większość informacji czerpią z internetu – to tam sprawdzają asortyment czy usługi, weryfikują wiarygodność firm, a także szukają opinii na ich temat. Marketing w sieci reklamowej Google to zatem konieczność. Istotna jest dobra pozycja Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, ale też efektywne pozyskiwanie odbiorców oraz zachęcanie ich do regularnego korzystania z oferty. W tym celu można stosować różne narzędzia bądź techniki. Jedna z nich to remarketing. Co to jest, na czym polega i dlaczego jest korzystny dla Twojej strony www?
Na czym polega remarketing – definicja
Remarketing to jedna ze strategii marketingowych stosowanych w internecie, np. przy kampaniach Google Ads. Ich celem jest oczywiście pozyskanie klientów. Kluczem pozostaje tu dotarcie do osób, które miały już wcześniej jakąkolwiek interakcję z firmą, jej produktami lub stroną internetową poprzez aktywność na witrynie czy zapoznanie się z ofertą. Najważniejsze zadanie remarketingu to ponowne zaangażowanie klienta. Może się ono objawić jako dokonanie zakupu, ale także wykonanie innej pożądanej akcji. Remarketing to jednocześnie metoda targetowania wykorzystująca reklamy spersonalizowane, czyli kierowane do konkretnego użytkownika.
Remarketing – jak to działa w praktyce?
Użytkownikowi wyświetlane są spersonalizowane reklamy konkretnego produktu. Przykuwają jego uwagę, co zwiększa szanse na sfinalizowanie transakcji lub wykonania innej pożądanej przez markę akcji. Takie działania okazują się szczególnie skuteczne w przypadku klientów, którzy wcześniej odwiedzili stronę sklepu internetowego i sprawdzili ofertę. Czasem włożyli już konkretny produkt do koszyka, ale nie dokończyli lub w ogóle nie złożyli zamówienia. Reklamy remarketingowe kieruje się także to pewnej grupy odbiorców, np. z uwzględnieniem określonej lokalizacji, co pomaga w promowaniu chociażby miejscowych eventów. Sprawdza się również, gdy celem kampanii jest wywołanie ponownego zakupu lub poinformowanie o wydaniu serii nowych produktów pasujących do tych nabytych przez klienta.
Rodzaje kampanii remarketingowej
Kampania remarketingowa może być prowadzona na kilku platformach. Charakterystyka działań różni się w zależności od medium oraz sposobu gromadzenia danych. Remarketing pozwala dostosować je do swoich potrzeb. Format i rodzaj reklamy może być różny. Kluczowe pozostaje tu, jakie założono cele remarketingu. Ze względu na sposób gromadzenia danych oraz platformę działania wyróżnić można:
- Remarketing na stronie internetowej – w witrynie należy umieścić specjalny kod pozwalający na śledzenie aktywności użytkowników. To umożliwia wyświetlanie spersonalizowanej reklamy na innych stronach w ramach sieci reklamowej. Ten rodzaj przekazu służy do ponownego dotarcia do osób, które wcześniej przeglądały daną ofertę.
- Remarketing w mediach społecznościowych – polega na kierowaniu reklam do internautów korzystających z Facebooka, Instagrama i podobnych kanałów. Zawartość przekazu jest oparta o ich wcześniejsze interakcje z treściami obecnymi na profilu marki w platformach społecznościowych.
- Remarketing w wyszukiwarce – jest związany z konkretnymi zapytaniami internautów. Reklamy wyświetlają się po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych. Mogą mieć formę graficzną lub tekstową. Celem takich działań jest skłonienie potencjalnego klienta do skorzystania z oferty.
- Remarketing mailowy – w tym przypadku wysyła się wiadomości do osób, które już miały pewien kontakt z firmą, np. zapisały się do newslettera albo zrobiły zakupy. Taki przekaz zazwyczaj zawiera informacje o aktualnych promocjach bądź powiadomienia o dostępności czy premierze produktów.
Formy remarketingu w Google Ads
Nie ulega wątpliwości, że system reklamowy Google Ads to obecnie najbardziej popularny sposób na kreowanie działań z zakresu e-marketingu. Jego największym atutem jest opcja skutecznego dotarcia do faktycznej grupy docelowej. Wykorzystuje przy tym szerokie możliwości sieci reklamowej Google. Są one zdecydowanie większe niż w przypadku innych systemów działających na podobnych zasadach. Remarketing prowadzony w oparciu o Google Ads może przybrać następujące formy:
- Remarketing dynamiczny – jego treść jest spersonalizowana i odnosi się zazwyczaj do produktów, które przykuły uwagę użytkownika, ale z jakiegoś powodu nie sfinalizował on transakcji.
- Remarketing statyczny (standardowy) – w tym przypadku zawartość reklam jest ogólna, a także mniej skonkretyzowana, nie odnosi się do konkretnych, wcześniej przeglądanych produktów. Cel polega na zachęceniu odbiorcy do odwiedzenia strony czy sprawdzenia oferty marki.
- Remarketing aplikacji mobilnych – korzystanie z witryny mobilnej lub aplikacji danego sklepu internetowego jednocześnie umożliwia wyświetlanie reklam podczas przeglądania także innych tego typu serwisów.
- Remarketing wideo – przekaz marketingowy w oparciu o wcześniejsze interakcje z filmową treścią marki jest wyświetlany również w serwisie YouTube oraz innych z sieci Google. Zrealizowane w interesujący sposób reklamy wideo są w stanie na dłużej przyciągnąć uwagę użytkownika.
- Remarketing RSLA (Remarketing List for Search Ads) – wykorzystuje listy remarketingowe do tworzenia reklam tekstowych w wyszukiwarce internetowej.
Jak działa remarketing Google Ads?
Remarketing to strategia marketingowa oparta na zbieraniu danych o internautach. Można to zrobić na kilka sposobów. Do jednego z nich wykorzystuje się pliki cookie, czyli tzw. ciasteczka. Są przekazywane wyszukiwarce przez witrynę w momencie, gdy użytkownik ją odwiedzi. Zawierają informacje na temat tego, ile czasu na niej spędził, co kupił czy jakie produkty przeglądał. Na tej podstawie tworzy się reklamy zgodne z preferencjami klientów. Kolejna opcja to śledzenie aktywności na naszej stronie. Polega to na badaniu interakcji osób ją odwiedzających. Dzięki temu można zrozumieć potrzeby internautów, a to przekłada się na zwiększoną efektywność reklam. Często stosowanym rozwiązaniem jest tworzenie listy remarketingowej. Zawiera ona różne dane, m.in. przedział wiekowy i wiek potencjalnych klientów. Jej celem jest zawężenie grona osób, do których ma być skierowana kampania. Pozwala to na precyzyjne określenie grupy docelowej. Warto weryfikować skuteczność takiego zestawienia, aby móc je edytować w razie potrzeby. Jest to kluczowe dla prawidłowej optymalizacji działań marketingowych.
Kiedy warto stosować działania remarketingowe?
Kampanie remarketingowe wykorzystuje się, aby dotrzeć do osób, które już miały jakiś kontakt z daną marką. Służą do wywołania określonej akcji lub zachęcenia użytkownika do skorzystania z pewnej oferty. Kampanie remarketingowe warto wdrożyć w kilku przypadkach. Jeden z nich polega na tym, że klient wybrał pewne produkty, dodał je do koszyka, ale z pewnych względów nie sfinalizował zakupu. Wtedy wysyła mu się przypomnienie, aby dokończył transakcję. Remarketing może dotyczyć również treści video albo podcastów. Zdarza się, że odbiorcy nie wysłuchują ich do końca, np. z braku czasu. Spersonalizowane reklamy zwiększają szansę, że dana osoba ponownie włączy wybrany materiał. Tego typu kampanie dają bardzo dobre rezultaty w przypadku internautów odwiedzających pewne witryny czy profile w social mediach, nawiązujących z nimi interakcje, ale nie korzystających z usług marki. Wyświetlany przekaz ma skłonić do ponownego wejścia na stronę i wykonania pożądanej akcji. Trzeba zaznaczyć, że remarketing jest wsparciem dla konwersji. Nawet dobrze zoptymalizowana strona generująca zadowalający ruch, może nie przekładać się na sprzedaż. Aby to zmienić, warto wdrożyć kampanie reklamowe, które spowodują, że potencjalni klienci będą chcieli wracać.
Jak wykorzystywać kampanie remarketingowe?
Do remarketingu można wykorzystywać różne narzędzia. Wśród nich warto na pewno wymienić Google Ads czy Facebook Ads. Prowadzone w nich kampanie reklamowe zwiększają szanse na skuteczne dotarcie do wybranego grona odbiorców. Działania te często opierają się na plikach cookie. Odpowiedni kod, który należy umieścić w witrynie, zbiera dane o aktywności użytkowników. Umożliwia to wyświetlanie im spersonalizowanych reklam zaraz po tym, jak opuszczą stronę. Odwiedzając inne witryny, zobaczą przekazy zawierające ofertę z poprzedniego serwisu, co powinno zachęcić ich do powrotu i wykonania konkretnej interakcji. W Google Ads można prowadzić różne rodzaje remarketingu, np. standardowy, polegający na kierowaniu treści do osób odwiedzających witryny z jednej sieci reklamowej, dynamiczny obejmujący automatyczne tworzenie reklam dotyczących wcześniej oglądanych produktów czy video. W ostatnim przypadku przekazy pojawiają się m.in. w serwisie YouTube. Do remarketingu wykorzystuje się również Facebook Ads. W tym przypadku także gromadzone są dane dzięki specjalnemu kodowi. Pixel Facebooka zbiera informacje, na podstawie których przeprowadza się optymalizacje reklam remarketingowych. Jako źródło można wykorzystać m.in. wcześniej wspomnianą listę klientów, ich aktywność na stronie lub w aplikacjach. Oba wspomniane narzędzia oferują funkcję kierowania kampanii do odbiorców podobnych do poprzednich użytkowników. Dzięki temu można zyskać nowych klientów mających cechy wspólne z osobami na liście remarketingowej.
Remarketing – korzyści dla marki i firmy
Wdrażając remarketing na podstawie wiarygodnego wskaźnika jesteś w stanie uzyskać wymierne korzyści dla Twojej marki. Ta strategia wykazuje się bardzo dobrą skutecznością. Do prowadzenia kampanii można wykorzystywać różne narzędzia, a jej rodzaj dopasować do zamierzonych celów. Główną korzyścią takich działań jest poprawa konwersji. Reklamy docierają do osób wykazujących zainteresowanie usługą lub produktem, ale jeszcze niezdecydowanych na zakup. Zwiększa to szanse na transakcję, pozytywnie wpływa na generowanie leadów oraz wyniki sprzedażowe. Remarketing minimalizuje liczbę porzuconych koszyków, przypominając klientom, że nie opłacili zamówienia czy nie dokończyli wypełniania formularza. W ten sposób skraca się cykl sprzedażowy – po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą marki, użytkownicy szybciej podejmują decyzje. Możliwość personalizacji przekazów pozwala na dostosowanie treści do potrzeb lub upodobań internautów, co skuteczniej ich angażuje. Remarketing w Google kieruje się też do osób, które już skorzystały z oferty, aby wysłać im powiadomienie o promocjach czy nadchodzących premierach. To wspiera proces budowania tożsamości i świadomości marki wśród grona obecnych bądź potencjalnych klientów.
Remarketing a capping
Wyświetlanie reklam remarketingowych to działanie, które przynosi wiele korzyści i sprzyja rozwojowi biznesu. Trzeba jednak pamiętać, że każda kampania musi być przemyślana oraz odpowiednio zaplanowana. Zbyt duża częstotliwość wyświetlania reklamy z produktami najprawdopodobniej przyniesie skutek przeciwny do zamierzonego. Użytkownicy nie lubią być „zasypywani” tego typu przekazami – nachalne działania często prowadzą do tego, że tracą oni zainteresowanie marką czy jej ofertą. Aby uniknąć takiego zjawiska, stosuje się capping. Jego celem jest optymalizacja i zwiększenie efektywności kampanii. Dbałość o odpowiednie natężenie ekspozycji użytkowników na reklamy poprawia doświadczenia, a także buduje pozytywny obraz twojej firmy oraz przyczynia się do zwiększenia świadomości marki. Ta technika polega na ustawianiu limitu liczby wyświetleń konkretnego przekazu obranej grupie docelowej przez dany okres, np. 2 razy dziennie. Jej zaletą jest minimalizowanie ryzyka wystąpienia zjawiska ad fatigue, a także lepsze zarządzanie budżetem. Istnieje kilka rodzajów cappingu, m.in.:
- frequency – jego ideą jest zapobieganie wywołania u użytkowników uczucia znużenia reklamą przy jednoczesnym zachowaniu jej efektywności,
- time – reguluje częstotliwość wyświetlania przekazów w danym przedziale czasowym, np. raz na godzinę. Stosuje się go zazwyczaj przy kampaniach zakładających intensywną rotację treści,
- budget – polega na ustawieniu limitu kwoty przeznaczonej na kampanię w pewnym okresie. Jest kluczowy w przypadku firm, które nie dysponują nielimitowanymi środkami. Ten rodzaj cappingu ułatwia efektywne zarządzanie pieniędzmi bez ryzyka przekroczenia założonego budżetu.
Wspomniana technika jest wykorzystywana przy różnych formach kampanii remarketingowych, prowadzonych zarówno poprzez Google Ads, social media, jak i serwis YouTube. Rezultaty wdrażanych działań warto stale monitorować za pomocą dedykowanych narzędzi, np. Google Analytics. Dzięki temu można ocenić wpływ cappingu na użytkowników oraz efektywność wyświetlanych reklam.
Potencjał strategii remarketingu
Remarketing umożliwia pozyskiwanie nowych klientów oraz zachęcaniu ich do ponownego skorzystania z wybranej oferty. Działania takie pozwalają na śledzenie zachowań użytkowników, poznanie ich nawyków czy upodobań. Dzięki tym informacjom łatwiej jest zoptymalizować przekaz reklamowy, a także jak najlepiej dostosować go do danej osoby. Kierowanie reklamy do osób, które wcześniej wykazały zainteresowanie ofertą, znacząco zwiększa szanse na dokonanie zakupu oraz na korzystny zwrot z inwestycji w e-marketing.
Remarketing staje się więc podstawą do skłonienia odbiorców do wykonania pożądanej akcji, co przekłada się na poprawę zysków. Wyświetlanie spersonalizowanych reklam z produktami lub usługami dostępnymi w naszej ofercie minimalizuje liczbę porzuconych koszyków i skraca cykl sprzedażowy. Remarketing jest narzędziem umożliwiającym budowanie tożsamości marki w świadomości potencjalnych klientów.