remarketing

Marketing internetowy to rozbudowana dziedzina, która wymaga sprawnego posługiwania się licznymi narzędziami, jakie oferuje m.in. Google Ads. W przypadku sektora e-commerce bardzo istotne jest uwzględnienie w podejmowanych działaniach powracających użytkowników. W tym celu wykorzystuje się retargeting i remarketing. Dla wielu osób wydają się one tym samym ze względu na podobny cel ich stosowania, jednak różnią się przede wszystkim tym, do kogo są skierowane. Ich połączenie w ramach prowadzonych kampanii może przynieść bardzo dobre efekty związane ze zwiększeniem sprzedaży i budową sieci lojalnych klientów.

Cel działań remarketingowych i retargetingowych

W obu przypadkach cel przeprowadzanych działań marketingowych skierowany jest do odbiorców, którzy mieli bezpośrednie wcześniejsze doświadczenie z firmą. Odpowiednie reklamy mają ich zachęcić do dokonania zakupów konkretnych produktów. Podstawową różnicą jest to, że w przypadku remarketingu, materiały kierowane są do osób, które już zdecydowały się na zakup produktu lub usługi. Jeżeli natomiast chodzi o retargeting, odbiorcami będą tzw. niezdecydowani klienci. Tacy użytkownicy pomimo zapoznania się z ofertą nadal nie podjęli decyzji o kupnie interesujących ich towarów.

Retargeting – zachęć tych, którzy do tej pory nie zdecydowali się na zakup

Wiele osób poszukując konkretnych produktów, przegląda internetowe oferty licznych firm bez finalizacji transakcji. Niezdecydowani konsumenci często porzucają koszyki zakupowe, co niekoniecznie świadczy o problemie na ścieżce zakupowej ze strony właściciela witryny. Dlatego też działania z zakresu retargetingu wdrażane są z myślą o tej wąskiej grupie konsumentów, którzy wykazali bezpośrednie zainteresowanie danym elementem oferty. Jego reklamy displayowe będą się im wyświetlać, aby zwiększyć szansę na dokonanie zakupu. Najprościej więc powiedzieć, że w wyniku działań retargetingowych użytkownik (potencjalny klient) zainteresowany produktem na stronie ma stać się pełnoprawnym klientem.

Zbieranie danych o klientach i ich planach zakupowych odbywa się w tym przypadku dzięki umieszczonym w witrynie kodom śledzącym, tagom remarketingowym Google Ads oraz pikselom Facebooka. W tego typu kampanii minusem może być tzw. ślepota banerowa. Nazywany jest tak stan, w którym internauci przez dotychczasowy kontakt z materiałami promocyjnymi w sieci ignorują wyświetlające się im banery reklamowe. Jednak niewątpliwymi zaletami retargetingu są jego potencjał w przypadku pozyskiwania nowych klientów i skuteczność tego typu kampanii w obrębie ich grupy docelowej osiągnięta dzięki personalizacji.

Remarketing – zaproponuj towary i usługi uzupełniające

Jeśli chodzi o remarketing, sprawa wygląda nieco odmiennie. Przede wszystkim celem działań z jego zakresu są osoby, które odwiedziły daną witrynę i dokonały na niej konwersji. W sytuacji, kiedy doszło do sprzedaży, reklamy będą zawierać konkretne powiązane z zakupioną pozycją produkty lub usługi uzupełniające. Można więc stwierdzić, że w wyniku remarketingu, nabywca ma stać się stałym i zaangażowanym klientem. Działania w tym zakresie są realizowane przy użyciu materiałów w sieci reklamowej Google. Obejmują więc zarówno banery, jak i m.in. spersonalizowane reklamy e-mail.

W przypadku kampanii skierowanych do dotychczasowych klientów można posłużyć się danymi związanymi z ich poprzednimi interakcjami z witryną i zakupami. Ten rodzaj reklam nie sprawdzi się wszędzie. Jednak jeśli do tej pory stosunek konwersji do porzuconych koszyków był korzystny, jest to jedna z najlepszych opcji. Pozwala budować zaufanie do marki na podstawie dotychczasowych doświadczeń klientów i zwiększa prawdopodobieństwo ponownego skorzystania przez nich z oferty. Bardzo dużą zaletą tego typu kampanii jest też jej stosunkowo niewielki koszt.

Google Ads a remarketing i retargeting

Google Ads daje właścicielom witryn narzędzia niezbędne do prowadzenia działań zarówno remarketingowych, jak i retargetingowych. Aby skutecznie docierać do wybranych grup użytkowników niezbędne będzie jednak stworzenie pliku danych produktów lub usług, a także wybór odpowiednich ustawień związanych z gromadzeniem danych po połączeniu konta z Google Analytics i Google Merchant Center. Kolejnymi krokami są konfiguracja tagów umożliwiających zbieranie danych oraz list odbiorców reklam zgodnie z wybranym rodzajem kampanii.

Możliwość automatycznego tworzenia materiałów reklamowych pozwala na oszczędność czasu podczas wdrażania remarketingu i retargetingu. Same narzędzia analityczne Google od początku funkcjonowania kampanii gromadzą informacje związane z jej skutecznością, które w przyszłości mogą posłużyć do optymalizacji lub opracowania nowej strategii. Należy też zaznaczyć, że jeśli istnieje taka możliwość, warto zdecydować się zarówno na działania retargetingowe, jak i remarketingowe. Będzie się to wiązać ze zwiększeniem liczby konwersji i posłuży do budowania świadomości marki w sieci.