Czym są sezonowe słowa kluczowe?
Sezonowe słowa kluczowe to nic innego, jak wyrażenia, które są wyszukiwane wyłącznie przez pewne okresy w ciągu roku. Wykresy obrazujące częstotliwość wpisywania zapytań o powyższe frazy mają postać sinusoidy. Wiąże się to z kwestią zapotrzebowania konsumentów na dane produkty w zależności od bieżącej pory roku. Najlepszym tego przykładem są, np. wyniki wyszukiwania dla zniczy, które notują swój pik w tygodniach przed Wszystkimi Świętymi. Inną świetną ilustracją omawianego zagadnienia stanowią plecaki szkolne. Ich punkt szczytowy jest rejestrowany w dniach przed zbliżającym się nowym rokiem szkolnym, czyli pod koniec sierpnia. Z powyższych przykładów jasno wynika, że pewne słowa kluczowe systematycznie zyskują lub tracą na popularności. Dla firm oferujących sezonowe produkty w swoim asortymencie powinno być ważne, aby dopasować swoje działania promocyjne pod zmieniające się zapotrzebowania wśród klientów.
Skąd bierze się sezonowość słów kluczowych?
Z czego w ogóle wynika sezonowość słów kluczowych? Kwestia ta została już nieco omówiona. Na to zjawisko składa się oczywiście liczba internetowych wyszukiwań zależnych od danego okresu w ciągu roku. Frazy są skorelowane z określonymi zjawiskami w społeczeństwie. Zalicza się do nich m.in.:
- różnorodne święta;
- wydarzenia kulturalno-sportowe;
- kalendarz związany z siewem zbóż (sprawa dotycząca rolników);
- okresy, na które przypadają tzw. długie weekendy;
- czas pylenia traw (istotna kwestia dla alergików);
- daty zapisów do szkół, uczelni czy na kursy wakacyjne.
Kwestii związanych ze zjawiskiem sezonowości fraz kluczowych jest oczywiście zdecydowanie więcej. Jeżeli właściciel danej firmy nie wie, czy właśnie ta kwestia dotyczy jego branży, warto w takim przypadku przeprowadzić analizę rynku poprzez zastosowanie metod, o których opowiemy trochę niżej.
Rodzaje sezonowości
Można wyróżnić kilka typów sezonowości słów kluczy:
- cykliczna – jest związana z regularnie powtarzalnymi okresami lub dniami w ciągu roku jak, np. Dzień Nauczyciela czy rozpoczynający się sezon grzewczy;
- długoterminowa – ta z kolei dotyczy wzmożonego zapotrzebowania, na któreś z produktów lub usług na przestrzeni kilku lat, np. okresy wakacyjne tworzące większy ruch w branży turystycznej;
- krótkoterminowa – tutaj sprawa zmian w zachowaniach konsumentów jest spowodowana okresem wyprzedażowym lub jakimś wyjątkowym wydarzeniem.
Trendy – jak je sprawdzać?
Jeśli przedsiębiorca odnosi wrażenie, że usługi jego firmy odnoszą wyłącznie triumfy o określonych porach roku, to warto zdecydować się, aby zweryfikować, czy taki biznes jest dotknięty zjawiskiem sezonowości słów kluczowych. Istnieje kilka sposobów sprawdzenia tego. Oto one:
- analiza historii sprzedaży – poprzez wnikliwe rozpatrzenie danych z kilku lat wstecz, można znaleźć pewne wzorce i trendy, które pokażą miesiące o największej i najmniejszej sprzedaży;
- obserwacja poczynań innych firm w branży – warto również zwracać uwagę na działania marketingowe konkurencji podczas roku. Tutaj można pochylić się nad kwestią, czy inne przedsiębiorstwa działające w tej samej branży wypuszczają wyjątkowe kolekcje produktów wyłącznie w danym okresie;
- gromadzenie informacji zwrotnych od klientów – również odbiorcy produktów i usług mogą udzielić istotnych uwag w związku z określeniem sezonowości danej branży. Warto także zwrócić uwagę, czy konsumenci są zainteresowani asortymentem wyłącznie przez określony czas w roku albo pozyskać od nich konkretne informacje o ich potrzebach względem oferowanych towarów;
- badanie zarówno trendów branżowych, jak i raportów rynkowych – takie działanie przynosi także cenne informacje o powtarzających się trendach zakupowych klientów;
- śledzenie social mediów – poprzez obserwację zachowań użytkowników platform społecznościowych można w łatwy i skuteczny sposób sprawdzić sezonowość danych produktów i usług;
- stosowanie internetowych narzędzi analitycznych, takich jak np. Google Trends – jest to najlepsza metoda zwizualizowania zainteresowania użytkowników określonymi hasłami w ciągu roku. O innych przydatnych narzędziach opowiemy szerzej w dalszej części artykułu.
Które branże szczególnie mogą skorzystać na sezonowości?
Istnieje wiele działalności, które mogą dużo zyskać na sezonowości. Jedne z nich zostały już wymienione, ale warto dla oglądu sprawy przytoczyć jeszcze kilka innych branż. Do zawodów odczuwających systematyczne zmiany zainteresowania ich usługami można zaliczyć:
- pośredników lub właścicieli nieruchomości, którzy wynajmują mieszkania – ich branża może przynosić największe zyski podczas powrotu studentów na uczelnie. Wówczas uczniowie szkół wyższych poszukują dogodnego lokum do zamieszkania na czas studiów;
- wedding plannerów – co roku w okresie od kwietnia do września w branży ślubnej trwa największe zainteresowanie usługami profesjonalnych organizatorów uroczystości związanych z weselami. W innych miesiącach wyprawianie uroczystości zdarza się zdecydowanie rzadziej;
- właścicieli sklepów odzieżowych – ze względu na zmieniające się pory roku oczywistym jest to, że istnieje konieczność dopasowania oferty pod panującą obecnie aurę na zewnątrz. Dlatego najlepiej przydaje się tutaj pomoc specjalistów z branży SEO, którzy zajmą się dopasowywaniem strategii dotyczącej sezonowości słów kluczowych względem oferowanego asortymentu.
Narzędzia pomocne do weryfikacji sezonowości
Oprócz wyżej wymienionych czynności, dzięki którym uda się sprawdzić sezonowość danych słów kluczy, można również zastosować szereg przydatnych narzędzi analitycznych. Korzystając z ich funkcji, w łatwy sposób określa się, jakie produkty i usługi są popularne w konkretnym sezonie oraz co będzie zyskiwało na popularności. Poza tym można dzięki nim również rozeznać się w stałych trendach wśród użytkowników. Uzyskane informacje pozwolą wprowadzić efektywne działania w zakresie pozycjonowania stron internetowych, co później przełoży się na realne wyniki sprzedażowe. Dlatego warto skorzystać z możliwości takich narzędzi, jak:
- Google Trends – pozwala w sprawny i bezpłatny sposób poznać trendy danych słów kluczy. Jasno obrazuje stopień zainteresowania określoną frazą na linii czasu;
- Google Search Console – wyniki fraz zostają udostępnione po publikacji danej treści na stronie internetowej. Dlatego to narzędzie bardziej przydaje się do skontrolowania efektów podjętych działań lub w momencie planowania zmian w opublikowanym tekście;
- Google Keyword Planner – tutaj konieczna jest aktywacja reklam Google Ads, aby zapoznać się z konkretnymi danymi. Może nadać się do przeprowadzenia porównania między informacjami o słowach kluczowych z tego narzędzia a Google Trends;
- Senuto – wykres sezonowości oferowany przez Senuto ilustruje prognozowane zmiany w ruchu na stronie internetowej w różnych miesiącach, biorąc pod uwagę aktualne pozycje w wynikach wyszukiwania;
- Semstorm – umożliwia śledzenie codziennych zmian pozycji fraz kluczowych, analizę miesięcznych trendów wyszukiwań oraz dokładne porównanie z działaniami konkurencji.
O czym należy pamiętać przy planowaniu strategii sezonowych słów kluczowych?
Aby dobrze zaplanować działania w zakresie wykorzystania sezonowych słów kluczowych w kampanii marketingowej, trzeba pamiętać o kilku czynnikach:
- należy wdrażać wszelkie kroki z odpowiednim wyprzedzeniem – strategia uwzględniająca sezonowe frazy powinna przewidywać dotarcie do odbiorców w odpowiednim czasie. Umożliwia to zaktywizowanie klientów określonej branży i zaoferowanie im interesującego contentu przed nastaniem okresu największego zainteresowania oferowanymi produktami;
- należy pamiętać o monitorowaniu poczynań konkurentów z tej samej branży – dzięki temu uda się pozyskać cenne techniki maksymalizujące wyniki, a także zapoznać się z metodami dotarcia do klientów również wtedy, gdy sezon się kończy;
- trzeba przeprowadzać skrupulatną analizę sezonowych słów kluczowych – pozwala to na znalezienie przestrzeni, która jest zarezerwowana dla konkretnego typu odbiorców. Otwiera to możliwość zaprezentowania się w miejscu o zdecydowanie mniejszej konkurencji;
- należy dokonywać optymalizacji pod długoogonowe słowa kluczowe (ang. long tail keywords) – dzięki ich zastosowaniu odbiorcy, którzy są zainteresowani danym typem produktu, mogą w szybszy sposób znaleźć to, co ich faktycznie interesuje. Dla przedsiębiorcy oznacza to wzrost konwersji swojej strony internetowej i precyzyjne trafienie do docelowych klientów chcących faktycznie zakupić określony towar;
- można również wykorzystywać tzw. wiecznie zielone treści (ang. evergreen content) – są to teksty charakteryzujące się ciągle aktualną tematyką. Należą do nich artykuły blogowe, wpisy w mediach społecznościowych itp. Takie treści są generatorem stałego zainteresowania wśród użytkowników, niezależnie od trwającego sezonu. Pozwalają „załatać dziurę” sprzedażową między punktami szczytowymi w popularności danej usługi lub produktu;
- warto także publikować całoroczne blogi – zamieszczanie treści, np. z ciekawostkami o produktach z danej branży przez cały rok pozwala wypracować satysfakcjonujące pozycje już na przyszły okres zwiększonego zainteresowania.
Czego unikać przy planowaniu strategii sezonowych słów kluczowych?
Aby działania przy realizacji pozycjonowania stron internetowych i pracy nad wynikami sprzedażowymi z wykorzystaniem sezonowych słów kluczowych przyniosły oczekiwane efekty, przede wszystkim nie należy pomijać etapu szczegółowego planowania strategii. Brak dostatecznie poświęconego czasu na tę istotną kwestię może poskutkować utratą szansy na wbicie się w wysokie pozycje w wyszukiwaniach. Poza tym nie wolno zbytnio zwiększać nakładów przeznaczanych na reklamę w okresie trwania sezonu, gdyż prowadzi to do nieefektywnego zagospodarowania środków.
Podsumowanie
Sezonowość fraz kluczowych stanowi kluczowy element e-marketingu. Wnikliwe zrozumienie sezonowych trendów i adaptacja działań do ewoluujących preferencji użytkowników może skutkować znaczącym wzrostem ruchu na stronie, co przełoży się na zdobycie realnych zysków. Nawet w przypadku biznesów, które podlegają cyklicznej sezonowości, np. podczas wzmożonego zainteresowania wyłącznie podczas wakacji, istnieje możliwość pracy nad widocznością fraz w wynikach wyszukiwania. Istotne jest to, aby regularnie monitorować sezonowość słów kluczy, elastycznie podejmować działania, a także dostosowywać strategię do okresowych zmian w zachowaniach użytkowników.