Każdy, kto chociaż raz miał styczność z marketingiem internetowym, z pewnością słyszał o możliwościach systemu Google Ads. Rozwiązanie to oferuje reklamodawcom szereg atrakcyjnych sposobów na docieranie do konsumentów. Co więcej, system ten jest niezwykle elastyczny, ponieważ pracownikom Google’a zależy na tym, aby dostosowywać go do potrzeb użytkowników. Dzięki temu możemy w znacznym stopniu wpłynąć na charakter naszej kampanii – określić jej grupę docelową, zawęzić wyświetlanie się reklam do konkretnej przestrzeni geograficznej itd. Jedno z fundamentalnych pytań, na jakie musimy sobie odpowiedzieć, zanim rozpoczniemy kampanię, brzmi: czy więcej korzyści da nam kampania w sieci reklamowej, czy w sieci wyszukiwania. Obie mają wiele zalet, warto zatem poznać ich specyfikę, aby zmaksymalizować efektywność działań marketingowych.
W sieci wyszukiwania
Warto sobie uświadomić, że każdy użytkownik wyszukiwarki Google ma codziennie do czynienia z obiema sieciami, chociaż może sobie z tego nie zdawać sprawy. W przypadku sieci wyszukiwania mowa oczywiście o wynikach zapytań w wyszukiwarce. Użytkownik wpisuje w pole tekstowe interesujące go hasło, a – obok wyników organicznych – pojawiają się reklamy, których treść kojarzy się z frazą wpisaną przez użytkownika. Zauważmy, że tego rodzaju komunikaty promocyjne swoim wyglądem nie różnią się zbytnio od wyników organicznych. Mają bardzo podobną konstrukcję, ich przeznaczenie zdradza jedynie subtelny napis „reklama” w zielonej ramce. Zwiększa to oczywiście szansę kliknięcia ich przez internautów, co przekłada się na wzrost prawdopodobieństwa konwersji. Mówi się, że ten rodzaj kampanii jest podstawowym działaniem w obrębie systemu Google Ads, przez co wiele osób mylnie zakłada, że nie da się tutaj popełnić błędów – bardzo łatwo możemy jednak wpaść w kilka pułapek. Unikniemy ich, jeśli tylko podejdziemy do tworzenia kampanii w sposób profesjonalny. Po pierwsze, wykorzystajmy wszystkie możliwe znaki podczas wpisywania haseł. W dalszej kolejności pamiętajmy o stosowaniu wielkich liter – zwiększy to zauważalność reklam na tle pozostałych komunikatów. Polegajmy na skuteczności CTA (ang. call to action, czyli wezwanie do działania) i własnej kreatywności. Im mocniej przełamiemy sloganowe schematy, do których przywykli konsumenci, tym bardziej zwrócimy ich uwagę.
Specyfika sieci reklamowej
Google to potężna firma, nic zatem dziwnego, że swoje reklamy kieruje na wiele popularnych witryn, które są odwiedzane przez większość internautów. Sieć reklamowa umożliwia nam docieranie właśnie do tych użytkowników poprzez wyświetlanie komunikatów (w wersjach tekstowych, graficznych czy wideo) w obrębie tych konkretnych stron www. Kluczem do sukcesu tego rodzaju kampanii jest odpowiednie targetowanie swoich reklam. Mamy do wyboru aż dziesięć opcji, dzięki którym możemy zwrócić uwagę dokładnie tych konsumentów, którzy są potencjalnie zainteresowani naszą ofertą. Jak to działa w praktyce? Jeśli zdecydujemy się np. na tzw. kierowanie na słowa kluczowe i wybierzemy przykładową frazę, jak np. „obuwie sportowe dla kobiet”, to nasze komunikaty pojawią się na wszelkiego rodzaju portalach zawierających wybrane przez nas słowa. Kierować reklamy możemy również pod kątem zagadnień tematycznych, języka i lokalizacji, miejsca docelowego, demografii, urządzeń (mobilnych – gdzie możemy wybrać nawet sprecyzowane modele – i stacjonarnych) itd. Możliwości jest naprawdę wiele.
Która sieć jest dla Ciebie?
Skoro wiemy już, z czym wiąże się tworzenie kampanii w obrębie każdej z dwóch sieci, to w końcu trzeba odpowiedzieć na pytanie, na którą z nich powinniśmy się zdecydować? Wszystko oczywiście zależy od naszych potrzeb i branży, w której działamy. Jeśli np. prowadzimy lokalny biznes, to doskonałym rozwiązaniem będzie sieć wyszukiwania, ponieważ pozwala nam ona bardzo precyzyjnie określić obszar kierowania reklamy. Warto też mieć świadomość, że wielu użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google w sposób praktyczny – podczas pobytu w mieście szukają restauracji czy sklepu, który ich interesuje, zatem nasza reklama ma wtedy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Co ciekawe, w Warszawie jesteśmy w stanie kierować swoją reklamę nawet na określone dzielnice. Sieć reklamowa to natomiast doskonałe narzędzie pomagające nam w budowaniu świadomości marki oraz zwiększania ruchu w obrębie naszej witryny. Jak zatem można to podsumować? Sieć wyszukiwania to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców chcących dotrzeć do osób poszukujących konkretnej usługi bądź produktu (najczęściej w krótkim przedziale czasowym); dzięki sieci reklamowej natomiast możemy dotrzeć do konsumentów jeszcze zanim pojawi się u nich realna potrzeba zakupowa – wtedy taką potrzebę tworzymy, aby następnie wyjść jej naprzeciw.
Jeśli odpowiednio dobierzemy rodzaj kampanii do specyfiki naszej działalności oraz branży, w której działamy, to możemy naprawdę szybko podnieść swoją sprzedaż. Takie działania internetowe są obecnie fundamentalne dla rozwoju marketingu zarówno w przypadku małych, lokalnych przedsiębiorstw, jak i większych korporacji dążących do pozyskiwania nowych leadów. Dzięki niezwykle elastycznemu systemowi Google Ads bez większych problemów stworzymy kampanię dostosowaną do własnych potrzeb oraz oczekiwań naszych konsumentów. Pamiętajmy jednak, aby podejść do tego zadania na spokojnie i z dużą dokładnością.