Sukces biznesu e-commerce zależy w głównej mierze od zdobycia zaufania klienta i przekonania go do dokonania pożądanego działania. Można mieć atrakcyjną wizualnie stronę świetnie wykonaną pod względem technicznym i wypełnioną oryginalnymi treściami, która jednak nie przynosi oczekiwanych zysków. Właściciele takich witryn zastanawiają się wówczas, co może być tego przyczyną? Niski współczynnik konwersji, czyli m.in. niewiele dokonanych zakupów i pozyskanych leadów, może wynikać z niewłaściwej optymalizacji strony pod UX czy błędów technicznych zniechęcających użytkowników do interakcji. Na szczęście istnieją sposoby na jego zwiększenie, a tym samym usprawnienie sprzedaży i wzrost zysków.
Czym jest współczynnik konwersji?
Konwersja dokonana przez klienta nie dotyczy jedynie zakupu. To każde działanie, na którym zależało właścicielowi biznesu i zachęcał do niego na stronie poprzez CTA, np. wypełnienie formularza, rejestracja konta, zapis do newslettera, pobranie pliku czy skorzystanie z usługi. Wykonanie tego przez odwiedzającego witrynę można uznać jako osiągnięcie celu. Współczynnikiem konwersji nazywa się parametr określający procentowy udział interakcji zwieńczonych konwersją. Istnieją sposoby, aby usprawnić ten proces i przyczynić się do poprawy doświadczeń użytkownika z przebywania na stronie.
Jak poprawić współczynnik konwersji?
Optymalizacja konwersji to kroki podjęte w celu podniesienia współczynnika konwersji, co przełoży się na lepsze prosperowanie biznesu. Przydatne będą w tym celu dane behawioralne pochodzące z analizy zachowań użytkowników na stronie, które znajdują się np. w bezpłatnym narzędziu Google Analytics oraz określenie docelowej grupy odbiorców. W panelu GA można ustawić wówczas cel – transakcje w sklepie oraz cele pośrednie i dzięki uzyskanym informacjom dowiedzieć się, które elementy wymagają usprawnienia. Na tym etapie warto zadać sobie pytanie: jakie rozwiązania umożliwią poprawę konwersji?
Wygląd i funkcjonalność strony
Doświadczenie użytkownika (UX)
UX (ang. User Experience), czyli doświadczenie użytkownika to czynnik rankingowy Google mający duże znaczenie dla SEO. Obejmuje takie aspekty jak wygląd strony, intuicyjna nawigacja, sprawne działanie oraz ładny design. Wszelkie błędy lub trudności występujące w witrynie będą zniechęcać potencjalnych klientów i sprawiać, że mogą rezygnować z konwersji. Szczególne znaczenie ma szybkość ładowania strony – kiedy jest niska, znacznie zwiększa się współczynnik odrzuceń. Obecnie Google zwraca dużą uwagę na dostosowanie oferty do użytkownika, a nie tylko do algorytmu, więc strona przyjazna odbiorcy będzie kluczowym czynnikiem dla skutecznej konwersji.
Przejrzysty układ, jasne komunikaty
Od kilku lat dużą popularnością cieszą się minimalistyczne strony internetowe. Cechuje je przejrzysty układ, duży udział grafik i stonowana kolorystyka. Internauci nie lubią krzykliwych komunikatów, nachalnych banerów i przebodźcowania treściami. Proste komunikaty w strategicznych miejscach na stronie sprawią, że korzystanie z niej stanie się łatwiejsze, a użytkownicy chętniej będą posługiwać się jej funkcjonalnościami.
Bezpieczne i wygodne zakupy
Certyfikat bezpieczeństwa na stronie
Szyfrowany protokół SSL zapewnia bezpieczeństwo i komfort podczas zakupów dzięki ochronie danych wprowadzanych podczas transakcji. Jego obecność ma wpływ na zaufanie do firmy i ostateczną decyzję o konwersji – nikt przecież nie chce, aby jego poufne dane znalazły się w niepowołanych rękach.
Struktura sklepu
Aby łatwo było szukać produktów i przenosić się między podstronami, struktura strony powinna być prosta i przejrzysta. Warto więc zadbać o układ nawigacyjny zapewniający łatwiejszą orientację w witrynie. Służy do tego m.in. breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa wskazująca aktualne położenie użytkownika w danym serwisie. Ponadto umożliwia ona sugerowanie tematycznie powiązanych zakładek i łatwy powrót do poprzednich podstron.
Oferta dopasowana do klientów
Oryginalny i ciekawy content
Aby przekonać klienta do skorzystania z usług lub zakupu produktów danej firmy nie są konieczne slogany czy puste obietnice. W dzisiejszych czasach ceni się wysokiej jakości treści, które niosą odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Opisy produktów czy eksperckie blogi poradnikowe mogą skutecznie przekonać ich do zakupu. Warto pamiętać też o pisaniu zgodnym z zasadami SEO – jeśli klienci nie trafią na stronę w organicznych wynikach wyszukiwania, z pewnością nie dokonają też konwersji.
Dostosowanie oferty do oczekiwań kupujących
Według raportu Gemius E-commerce w Polsce z 2020 roku najważniejszym aspektem dla kupujących jest atrakcyjna cena produktu. Równie dużą rolę odgrywają niskie koszty dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia. Mając to na uwadze, właściciele sklepów internetowych mogą dostosować swoją ofertę pod tym kątem. Przykładowo, warto rozeznać się w cenniku konkurencyjnej marki i zweryfikować, czy oferowane ceny są atrakcyjne. Można również zaoferować darmową dostawę przy zakupach za wyższe kwoty.
Podsumowanie
Zwiększenie współczynnika konwersji jest ściśle powiązane z zaufaniem odbiorców do danej marki i zadowoleniem z użytkowania strony. Oferta powinna być przedstawiona w ciekawy i przystępny sposób, produkty wyposażone w unikalne opisy i wysokiej jakości grafiki, a cały proces zakupowy przebiegać bezpiecznie i bezproblemowo. Dzięki dopracowaniu aspektów technicznych i wizualnych w witrynie oraz zadbaniu o doświadczenie użytkownika można uzyskać zauważalny wzrost konwersji.