Google to obecnie najbardziej popularna wyszukiwarka internetowa na świecie. Bezsprzecznie generuje ona największy ruch w sieci. Jak wskazują badania platformy Statista, na świecie jest to poziom 85%, w Polsce – 95%. Konkurencja została więc daleko w tyle i nawet kiedy połączymy jej udziały w rynku, nie ma najmniejszych szans, aby stanowić jakiekolwiek bezpośrednie zagrożenie dla pozycji lidera. A jak to zwykle bywa, mocny lider kształtuje cały rynek, wyznacza trendy i kreuje rozwiązania przyszłości. Zarabia również najwięcej. Według szacunków platformy Statista, w 2021 r. były to przychody wynoszące ponad 209 mld dolarów.
Wprawdzie firma Google nie podaje oficjalnie swoich zysków z płatnej reklamy, ale szacuje się, że aż 97% jej przychodów stanowią Google Ads. Ten system reklamowy w latach 2000-2018 działał jako Google AdWords. Potem zdecydowano o zmianie nazwy i rozszerzeniu dostępnych funkcji. Oczywiście przy użyciu Google Ads powstaje najwięcej internetowych reklam kontekstowych i osiągają one najlepsze rezultaty zarówno pod kątem zasięgu czy dotarcia do grupy docelowej, jak również realnego zwrotu z inwestycji. Według analiz firmy eMarketer, Google Ads w 2021 r. odpowiadały za 29% wydatków reklamowych w całym Internecie. To naprawdę dużo, a tendencja jest cały czas wzrostowa.
Największy zasięg, największa konwersja
Google Ads umożliwia reklamę w wynikach wyszukiwania, ale również na stronach odwiedzanych przez użytkowników. To przekłada się na realne korzyści dla reklamodawcy. Według raportu HubSpot, aż 63% internetowych użytkowników przyznaje, że klika w reklamy Google Ads. Nie tylko wzbudzają więc one zaciekawienie, ale generują faktyczne działanie. Już w 2019 r. badania przeprowadzone przez firmę Clkutch wskazywały, iż użytkownik Internetu z czterokrotnie większym prawdopodobieństwem kliknie w płatną reklamę Google niż w jakąkolwiek inną. I widać to obecnie w praktyce. W najbardziej popularnej wyszukiwarce płatne kampanie generują aż 65% wszystkich kliknięć.
Z kolei badania Google wykazały, że każdy 1 dolar zainwestowany w kampanię reklamową za pośrednictwem Google Ads, przynosi aż 8 dolarów zysku. W specjalnym raporcie podkreślono jednocześnie, iż są to bardzo ostrożne szacunki, a korzyści mogą być nawet większe. Co istotne, koszty można ponosić dopiero w momencie akcji ze strony internauty. Firma WordStream średni współczynnik konwersji reklam w 2022 r. w Google Ads określiła na 3,75%. Taki odsetek użytkowników podjął działanie, które było pożądane i oczekiwane przez reklamodawcę. Tu warto zaznaczyć, że według raportu Digital Experience Benchmark 2022, średni współczynnik konwersji w 2022 r. dla branży e-commerce wynosił 2,96%. Jak widać, Google Ads podnosi te statystyki.
Google Ads – to się opłaca!
Wszystkie wspomniane wyżej kwestie sprawiają, że Google jest potentatem dyktującym warunki, ale również budzącym zaufanie użytkowników oraz reklamodawców. Według badań agencji marketingowej WebFX, 80% firm globalnych ufa reklamom Google Ads, a jednocześnie 65% małych i średnich przedsiębiorców dostrzega w nich swoją szansę i w nie inwestuje. Tego typu internetowa aktywność marketingowa okazuje się więc koniecznością, aby nie zostać w tyle za bezpośrednią konkurencją. Zwłaszcza, że trafia w dużej mierze do młodszego konsumenta, którego można na długie lata przywiązać do danej marki. W 2022 r. aż 61,9% kliknięć w reklamy Google Ads pochodziła z urządzeń mobilnych.
Jak się okazuje, taka forma może też być niezwykle skuteczna dla firm działających wyłącznie na mniejszym rynku lokalnym. Współczynnik wyszukiwań dopasowanych do lokalizacji stopniowo wzrasta i znacząca liczba użytkowników poszukuje konkretnych usług, które są realizowane w pobliżu. Przy tym, według statystyk prowadzonych przez Google, aż 28% wyszukiwań lokalnych kończy się finalizacją transakcji. To informacja, której nie można bagatelizować. Lokalna kampania Google Ads charakteryzuje się bowiem niezwykle dużą skutecznością. Efektywność reklamy typu pay per click (dosł. zapłać za kliknięcie) ma duży związek z poniesionymi kosztami, a jednocześnie pozwala na faktyczne dotarcie do docelowej grupy odbiorców.
Analiza statystyk
Wszelkie statystyki podają dane szacunkowe i uśrednione. Trzeba mieć na uwadze, że faktyczne wyniki mogą od nich nieco odbiegać w zależności choćby od specyfiki konkretnej branży. Na szczęście każdy sam może weryfikować skuteczność kampanii Google Ads i modyfikować jej ustawienia w celu uzyskania lepszego współczynnika konwersji. Mierzalność efektów ma duże znaczenie przy wyborze tej formy reklamy. Google Ads udostępnia reklamodawcom szczegółowe statystyki prowadzonych przez nich marketingowych działań, a także informacje na temat konkurencji. W śledzeniu konwersji pomóc może też narzędzie Google Analytics.
Na pozycję reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania wpływa wynik jej jakości oraz maksymalna stawka, jaką gotowy jest zapłacić reklamodawca za kliknięcie. Jednocześnie przyjmuje się, że stosunek liczby kliknięć dla reklamy wyświetlającej się na pierwszej pozycji wynosi blisko 8%, więc znacząco powyżej średniej. Jak dowodzi badanie Gemius, w Polsce ok. 1/3 internautów zapamiętuje nazwy firm wyświetlanych na pierwszych miejscach wyszukiwarki. Sugerowany budżet dzienny, który w założeniu ma przynosić najlepsze efekty, to 10-50 dolarów, a więc do 250 zł. Aż 33% użytkowników Internetu klika w płatne reklamy, ponieważ odpowiadają one na zadane przez nich pytanie. Ta korelacja ze słowami czy frazami kluczowymi ma istotne znaczenie. Dlatego warto również rozważyć połączenie kampanii Google Ads z optymalizacją strony internetowej pod kątem SEO. To rozwiązanie, które zagwarantuje najlepsze efekty długofalowe.