Microsoft Advertising – co to jest?
W największym skrócie Microsoft Advertising to rozbudowana platforma reklamy internetowej. Funkcjonuje również pod skróconą nazwą Microsoft Ads. W kwietniu 2019 roku zastąpiła narzędzie Bing Ads. W związku z tym, wielu przyzwyczajonych do poprzedniej nazwy użytkowników i marketerów, wciąż jej zamiennie używa. Budowa i funkcje programu są bardzo zbliżone do tego, co prezentuje Google Ads. Inne są natomiast miejsca wyświetlania reklamy. W tym przypadku są to wyszukiwarki Bing, DuckDuckGo oraz Yahoo!, a także rozbudowana sieć reklamowa obejmująca wiele partnerskich stron www o nazwie Microsoft Audience Network. Należą do niej także znane na całym świecie aplikacje oraz platformy – np. LinkedIn czy Amazon.
Reklamy Microsoft Ads – dostępne typy kampanii
Podobnie jak w przypadku Google Ads także system Bing Ads oferuje możliwość tworzenia internetowych kampanii reklamowych od podstaw, a następnie zarządzania nimi. Użytkownik systemu może tu m.in. podejmować decyzje dotyczące grupy docelowej odbiorców, budżetu oraz słów kluczowych. Tu również można zauważyć wiele podobieństw do bardziej znanego systemu. Format reklam oraz rodzaj kampanii da się oczywiście dostosować do własnych celów biznesowych czy konkretnego typu odbiorców. Dostępne są tu następujące opcje:
- Reklamy tekstowe – standardowy i zdecydowanie najpopularniejszy z formatów, w oparciu o przygotowane teksty i materiały, system łączy je i dostosowuje w elastyczny sposób do pytań zadawanych przez internautę w wyszukiwarce.
- Reklamy produktowe – występują w sieci dosyć często, składają się z fotografii produktu, jego nazwy, zwięzłego opisu, ceny, a także krótkiej informacji na temat firmy oferującej.
- Reklamy natywne Microsoft Audience Ads – ten format jest wyświetlany na witrynach partnerskich. Reklama wygląda naturalnie i wpasowuje się graficznie w zawartość konkretnej strony WWW. Wciąż jednak odróżnia się od innych znajdujących się na niej treści.
- Multimedia Ads – to format, który jest charakterystyczny dla systemu od firmy Microsoft, a niedostępny w Google Ads. Pojawia się obok wyników wyszukiwań po prawej stronie. Atrakcyjna forma ma za zadanie przyciągać uwagę odbiorców.
- Reklamy aplikacji – mają na celu zachęcać do pobrania czy instalacji konkretnej aplikacji na urządzeniu przenośnym, zazwyczaj jest to krótki tytuł, nazwa i przycisk Call to Action (CTA).
- Remarketing – działania mające na celu zachęcić do powrotu na stronę internetową i skłonić do zakupu lub innej akcji, spersonalizowany przekaz graficzny i tekstowy pomagają tu kreować tzw. reklamy śledzące.
Zalety reklamowania się przy pomocy systemu Bing Ads
Podobnie jak Google Ads, także i korzystanie z Bing Ads może być niezwykle pomocne w skutecznym e-marketingu. Chociaż Microsoft Ads nie jest najpopularniejszym narzędziem do kreacji i zarządzania kampaniami reklamowymi w sieci, to jednak jego użytkowanie przynosi określone korzyści. Warto się nimi zainteresować i wziąć pod uwagę przy planowaniu działań marketingowych. W wielu aspektach okazuje się bowiem, że system ten daje coś, czego nie może dać reklamodawcy Google Ads, choć działania będą tu prowadzone na znacznie mniejszą skalę. Dlaczego zatem warto reklamować się w Microsoft Ads?.
ChatGPT wdrożony w wyszukiwarkę
Współpraca firmy Microsoft z ChatGPT zaowocowała wdrożeniem sztucznej inteligencji do wyszukiwarki internetowej Bing. Dzięki temu odpowiedzi na pytania internautów mają być jeszcze bardziej użyteczne i trafne niż wcześniej, a także dopasowane do konkretnego użytkownika na podstawie jego wcześniejszych wyszukiwań.
Popularność wyszukiwarki Bing
Bing, choć nie jest najpopularniejszy na rynku wyszukiwarek, to ma swoich użytkowników. I co ważniejsze, ich liczba wcale nie jest niska. Oszacowano, że w 2023 roku reklama stworzona przy użyciu Microsoft Ads mogła dotrzeć w Polsce nawet do 6 milionów internautów. Obok takiej liczby nie powinno przechodzić się obojętnie. Oczywiście znacznie lepsze wartości są możliwe tam, gdzie mieszkańców czy użytkowników jest więcej. Bing cieszy się znaczącą renomą wśród internautów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, a także w Chinach. Niewykluczone, że z czasem liczba użytkowników będzie większa również w Polsce. Już dzisiaj jednak Bing oferuje bardzo przyzwoite możliwości dotarcia do grup docelowych.
Inny typ odbiorcy
Wyszukiwarka Bing ma użytkowników o konkretnych cechach. Wiedza na ich temat pozwala więc na dotarcie z przekazem reklamowym do bardzo skonkretyzowanych grup odbiorców. Jak pokazują badania, w przypadku wyszukiwarki Bing są to przede wszystkim mężczyźni w wieku do 45 lat, zwykle żonaci, mieszkańcy miast, z wykształceniem wyższym, dobrze sytuowani ekonomicznie. Kliknięcia w reklamę przez pomyłkę są tu rzadsze, a użytkownicy dokładniej zapoznają się z prezentowaną ofertą. Wyszukiwarka Bing jest chętniej używana na komputerach stacjonarnych oraz na urządzeniach firmowych w biurze. Nie bez powodu ekosystem Microsoft Ads jest w dużej mierze dedykowany właśnie sektorowi B2B.
Możliwe dotarcie do użytkowników konsol Xbox
Użytkownicy konsol do gier Xbox posiadają pewne typowe dla tej grupy cechy i zainteresowania atrakcyjne dla niektórych marketingowców. System Microsoft Ads pozwala dotrzeć do tych odbiorców z przekazem marketingowym. Wszystko za sprawą tego, że producentem konsol jest ta sama firma. Przeglądanie stron internetowych za pomocą urządzenia do gier jest więc oczywiście możliwe przy wykorzystaniu wyszukiwarki od Microsoftu.
Ekosystem firmy Microsoft
Operacyjny system Windows od firmy Microsoft pozostaje najpopularniejszym na świecie. Jest przy tym oczywiste, że będzie on wspierał rozwiązania własne. W związku z tym, także wyszukiwarka od firmy Microsoft będzie na starcie ustawiona jako domyślna. Nie wszyscy użytkownicy zmieniają te ustawienia. To działa na korzyść opisywanego systemu reklamowego. Tym bardziej, że w nim również wyświetlane są reklamy.
Sieć obejmująca znaczących partnerów
Przede wszystkim Microsoft Ads daje możliwość reklamy bezpośrednio w wynikach wyszukiwania dla innych wyszukiwarek niż Google. To jedna z najważniejszych zalet tego systemu. Microsoft podjął współpracę z wieloma partnerami posiadającymi strony chętnie odwiedzane przez internautów. Oprócz wyszukiwarek Bing, DuckDuckGo czy Yahoo!, reklama jest zamieszczana również na tych witrynach. Do najciekawszych partnerstw zaliczymy na pewno współpracę w Stanach Zjednoczonych z Netflixem. To wszystko pozwala dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, do których dostępu nie daje m.in. Google Ads. Warto również wspomnieć o funkcji LinkedIn Profile Targeting. Pozwala ona dopasowywać reklamy do odbiorców pracujących w konkretnej branży i na konkretnym stanowisku. Zapewne sieć partnerska i jej możliwości będą stale powiększane, także w Polsce.
Konkurencja pozwalająca na dobre wskaźniki kampanii
Mniejsza popularność wyszukiwarki Bing, to mniejsza konkurencja o pozycje reklamy. System Microsoft Advertising pozwala zagospodarować obszar, na którym dużo łatwiej można zdystansować rywali rynkowych. W porównaniu do Google Ads szanse na skuteczne dotarcie z przekazem marketingowym do właściwej grupy docelowej, zwiększenie świadomości marki czy sfinalizowane transakcje są tu znacznie większe.
Atrakcyjne na tle konkurencji koszty reklamy w Bing Ads
Mniejsza konkurencja bezpośrednio przekłada się na niższe koszty prowadzenia kampanii, a mimo to stosunkowo lepsze rezultaty. To okazja, aby zaistnieć w sieci dla firm, które mają mniejszy budżet przeznaczony na działania reklamowe. Koszt kliknięcia w reklamę będzie tu zapewne niższy, podobnie jak stawki poniesione na konwersję. Według badań, jest to szczególnie korzystna opcja dla następujących branż i produktów: motoryzacja, usługi magazynowe, RTV i AGD, komputery oraz akcesoria komputerowe, meble, materiały biurowe, turystykę oraz wypoczynek, kosmetyki, jak również dobra konsumpcyjne.
Dywersyfikacja działań marketingowych
Opieranie działań reklamowych w sieci na jednym tylko kanale często okazuje się krótkowzroczne. Dlatego warto różnicować sposoby na dotarcie do potencjalnego klienta. Microsoft Ads doskonale się do tego celu nadaje. Pozwala zwiększyć zasięgi oraz pozyskać całkowicie nowych odbiorców.
Przyjazna i łatwa obsługa platformy
Panel Bing Ads przypomina w dużym stopniu ten znany już użytkownikom Google Ads. Przejście z jednego na drugi okazuje się więc proste i intuicyjne. Dodatkowo niezwykle łatwo można dokonać przeniesienia kampanii z Google Ads do Microsoft Ads i przetestować jej działanie w zupełnie nowym środowisku bez konieczności budowania od nowa. Taki import to niezwykle wygodne rozwiązanie.
Użyteczne i praktyczne opcje systemu Microsoft Ads
Microsoft Advertising to system, który pozwala na dopasowywanie grup odbiorców na bardzo zaawansowanym poziomie. Możliwości targetowania reklam są bardzo duże i obejmują wiele szczegółowych danych demograficznych (płeć, wiek, wykształcenie, język i miejsce zamieszkania), a także kwestie takie, jak preferencje zakupowe czy historia ich dokonywania. Można również określić strefę czasową lub urządzenie mobilne (tablet, smartfon), z jakiego ma korzystać odbiorca przekazu reklamowego. Osobne narzędzia pozwalają na kontrolę oraz monitoring konwersji. W każdym momencie można więc skorygować i zoptymalizować kampanię, aby stała się skuteczniejsza.
Potencjalny rozwój narzędzia
Nie ulega wątpliwości, że system Microsoft Ads będzie rozwijany w celu jeszcze lepszego dostosowania się do potrzeb rynku i użytkowników. Być może pojawią się nowe formaty czy konteksty wyświetlania reklam. Liczba partnerów sieci Microsoft Audience Network również będzie się powiększać. To wszystko sprawi, że ten sposób reklamy stanie się bardziej atrakcyjny także dla reklamodawców. To z kolei zwiększy konkurencję i podniesie koszty kampanii. Warto zatem zawczasu i na korzystniejszych warunkach budować sobie renomę w wyszukiwarce Bing.
Wady systemu reklamowego od firmy Microsoft
Microsoft Advertising nie jest narzędziem doskonałym. Podobnie jak inne ma swoje wady, które także trzeba wziąć pod uwagę przy decyzji o jego użyciu czy podczas samej kreacji przekazu reklamowego. Słabsze strony są widoczne przede wszystkim na tle systemu Google Ads. Warto tu wymienić przede wszystkim:
- Zawężoną liczbę odbiorców – Bing nie jest najpopularniejszą przeglądarka internetową, zatem i Microsoft Ads ma ograniczony zasięg działania. Reklama w Google Ads pozwala na promowanie się na znacznie większą skalę.
- Ograniczoną innowacyjność – większość rozwiązań technologicznych jest wdrażanych na zasadzie adaptacji ich z innych systemów, w tym z konkurencyjnego Google Ads. Ograniczenie innowacyjnego podejścia w zasadzie uniemożliwia realną walkę rynkową z konkurencją i oznacza pogodzenie się z rolą słabszego gracza.
- Brak języka polskiego – system Microsoft Ads jest dostępny w wielu najpopularniejszych wersjach językowych, wśród nich wciąż jednak nie uwzględniono polskiego. Dla większości internautów komunikacja po angielsku nie stanowi dużego problemu, ale nie dotyczy to jednak wszystkich. To może w znaczący sposób komplikować chociażby kontakt z działem pomocy i skutecznie zniechęcać część użytkowników do korzystania z portalu.
Microsoft Advertising notuje w ostatnim czasie progres, choć jest on na tyle wolny, że trudno przypuszczać, aby system ten stał się realnym konkurentem dla potentata, jakim jest Google Ads. Niemniej użytkowanie go jako uzupełnienie działań marketingowych w wielu sytuacjach okaże się niezwykle korzystne. Trzeba również pamiętać o tym, że na rynek polski kierowanie reklam za jego pośrednictwem stało się możliwe dopiero w 2022 roku. Można więc śmiało założyć, iż również w naszym kraju jego popularność jeszcze się zwiększy. Tym bardziej, że Microsoft Ads niesie za sobą możliwości, których nie jest w stanie zapewnić konkurencja. Warto więc go poznać i zwiększyć swoją widoczność w Internecie, a także pozyskać nowych klientów. Niemniej trzeba mieć też świadomość, że wyszukiwarka Google nadal będzie wiodącą i nie należy pochopnie rezygnować z tego kanału przekazu.