Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji
Nieustanny rozwój sztucznej inteligencji to w zasadzie już oczywistość. Artificial Intelligence zyskuje nowe zastosowania i możliwości. Widać to również w marketingu internetowym. Niemal pewne jest, że ten trend wciąż będzie postępować. Zastosowanie AI pomaga bowiem rozwinąć, zautomatyzować i przyspieszyć wiele procesów, w tym także tych na rzecz optymalizacji stron internetowych, tworzenia reklam czy rekomendowania zawartości konkretnych stron www użytkownikom. Należy zatem spodziewać się zwiększonego zastosowania sztucznej inteligencji do kreowania atrakcyjnych treści, obrazów, a także filmów. Wydaje się, że obecnie wykorzystanie AI w marketingu internetowym jest wręcz koniecznością, aby nie pozostać w tyle za konkurencją. W przypadku Google Ads widać to choćby od wielu lat przy inteligentnym ustalaniu stawek kampanii.
Automatyzacja kampanii reklamowych
Ten trend jest bezsprzecznie związany z poprzednim. Obecnie wystarczy wskazać kluczowe parametry, aby odpowiednie oprogramowanie wykonało pracę za marketera. Nie należy jednak zapomnieć o jego kluczowej roli. To właśnie wiedza, umiejętności i doświadczenie człowieka często odpowiada bowiem za skuteczne wykorzystanie odpowiednich i zaawansowanych narzędzi, które stale są rozwijane. Wśród nich wymienić można m.in.: ChatGPT, Midjourney czy Bing Image Creator, Dall-e, StableDiffusion, DreamStudio, Canva, Synthesia, Runway, Fliki czy Wonder Dynamics. Nie ma jednak wątpliwości, że na tym polu pojawiać będą się również nowe. Automatyczna optymalizacja kampanii w czasie rzeczywistym na podstawie aktualnych danych to kolejny atut tego rozwiązania, którego nie można pominąć.
Hipersonalizacja treści oraz UX
Pozytywne doświadczenie użytkownika Internetu odgrywa coraz większą rolę. Stąd też personalizowanie treści i dostosowywanie reklam do konkretnych internautów – ich preferencji, zachowań, potrzeb. To trend, który wciąż będzie rozwijany. Dzięki temu wszelkie interakcje stają się bardziej efektywne i pozwalające na większe zaangażowanie oraz lojalność wobec marki. Google Ads to niewątpliwie system, który pozwala na dostosowywanie treści do pojedynczego odbiorcy czy grupy docelowej, a także przeprowadzenie prognozy skuteczności dla danej kampanii.
Istotna rola analizy danych
Niezwykle istotne w kontekście personalizacji stają się więc własne zasoby i bazy informacji na temat klientów. W oparciu o zbieranie i analizy dużych zbiorów danych można dostosowywać reklamy, ale również prognozować zachowania użytkowników. To wiedza bezcenna dla marketingowców zajmujących się działaniami w Internecie. Wymaga to oczywiście stałych pomiarów skuteczności.
Search Generative Experience (SGE)
Celem doświadczenia, które jest generowane przez wyszukiwanie, jest przede wszystkim dostarczenie internautom najbardziej pomocnych, trafnych i właściwych informacji w odniesieniu do zadanego przez nich pytania. Zdaniem wielu ekspertów, to trend, który znacząco zyska na popularności w marketingu internetowym w 2024 roku. To podejście także wykorzystuje algorytmy AI oraz personalizację. Wyniki wyszukiwania są tu dostosowywane do potrzeb indywidualnego użytkownika w oparciu o jego wcześniejsze działania dokonywane w sieci.
Dostosowanie do przepisów o ochronie danych osobowych
Dla coraz większej liczby użytkowników Internetu bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych stanowią niezwykle istotny aspekt. Również odpowiedzialne instytucje Unii Europejskiej zaostrzają przepisy w tym zakresie. Dlatego nieco wymuszonym zewnętrznymi regulacjami trendem będzie również poszukiwanie balansu między pozyskiwaniem danych o użytkownikach przy jednoznacznej ich ochronie na najwyższym możliwym poziomie i nienaruszaniu prywatności. Wymusza to większą przejrzystość działań oraz odpowiedzialność. Ma również przełożenie na kreowane strategie marketingowe wykorzystujące m.in. personalizację. Ważne jest więc przy tym budowanie zaufania i długofalowych relacji z klientem. Google oraz inne wyszukiwarki planują stopniowe wyłączenie plików cookies dla stron trzecich.
Reklama kryptowalut
Pod koniec 2023 roku Google ogłosiło, że na terenie Stanów Zjednoczonych umożliwi reklamę także firmom, które oferują fundusze inwestycyjne opierające się na kryptowalutach. To niewątpliwie może rozpocząć nowy trend pod kątem tematyki przekazu marketingowego. Niewykluczone, że tego typu reklamy będą możliwe w przyszłości także w innych lokalizacjach. Zakaz linków do brokerów związanych z kryptowalutami w USA wprowadzono w marcu 2018 roku. W bieżącym roku przestanie on oficjalnie obowiązywać.
Nowe kanały i formaty reklamowe
Wiele wskazuje na to, że rozwijać będą się kolejne kanały reklamowe, a użytkownicy, aby wzmocnić siłę przekazu marketingowego coraz chętniej będą je łączyć z tymi dotychczas używanymi. Na razie to jednak platforma Google Ads wciąż pozostanie tym dominującym sposobem na skuteczną reklamę w sieci. Można przy tym zauważyć pewne trendy odnośnie stosowania określonych formatów reklamowych. W kontekście systemu Google Ads wiele wskazuje na większą koncentrację na kampaniach typu Performance Max. W 2024 roku na znaczeniu mają zyskać reklamy wideo oraz interaktywne wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality). Niewykluczone, że rozwijać się będą również te głosowe. Przewidywany jest wzrost znaczenia krótkich treści oraz działań leadowych. Nacisk czynności marketingowych w sieci ma być kładziony na budowanie marki oraz jej rozpoznawalności. Oczywiście reklamy wciąż będą dostosowywane pod urządzenia stacjonarne i jednocześnie mobilne.
Rosnące znaczenie specjalistów
Wiemy już, że rok 2024 przyniesie zmiany w certyfikacji dla specjalistów Google Ads. To pokazuje, że wciąż mają oni swoje ważne zadanie do wykonania na rzecz klientów, ale jednocześnie muszą podnosić umiejętności, aby sprostać rosnącym wymaganiom. Oznacza to nowe korzyści dla klientów agencji specjalizujących się w marketingu internetowym. Firmy posiadające status Partnera Google mają zapewnione zaawansowane szkolenia dla pracowników, ale też mogą proponować klientom specjalne promocyjne oferty. Agencja musi jednak wcześniej spełnić określone wymogi dotyczące m.in. liczby obsługiwanych podmiotów i standardów realizowanych usług, a także skuteczności prowadzonych kampanii w zakresie Google Ads. W tym kontekście lepiej więc zaufać agencjom z potwierdzoną renomą, a także zatrudniających pracowników z aktualną wiedzą i wysokimi kompetencjami.
Inne trendy w marketingu internetowym
W działaniach marketingowych w sieci można zaobserwować także inne trendy. Niektóre z nich będą też z pewnością wykorzystywane przy kreacji kampanii w Google Ads, a inne niekoniecznie. Wiele wskazuje na to, że na znaczeniu będzie zyskiwać np. optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego. Wymaga to zastosowania naturalnego języka i bardziej konwersacyjnych fraz. Nie można także zapominać o trendzie wyszukiwań lokalnych, które są coraz częściej wykorzystywane przez internautów.
Podsumowanie
Oczywiście niezwykle trudno jest przewidzieć wszystkie trendy, jakie wystąpią w marketingu internetowym oraz kampaniach realizowanych przy wsparciu Google Ads w 2024 roku. Pozostają wnioski wyciągane na podstawie wcześniejszych wydarzeń. Mamy tu jednak do czynienia z niezwykle dynamicznym środowiskiem opartym o rozwój nowoczesnych technologii. Pewnikiem wydaje się natomiast dalsze integrowanie sztucznej inteligencji z kolejnymi narzędziami. Już obecnie większość trendów ma bezpośredni lub pośredni związek z rozwojem AI. Automatyzacja, personalizacja, tworzenie przekazu – trudno sobie wyobrazić współczesny marketing internetowy bez sztucznej inteligencji oraz algorytmów uczenia maszynowego. Rola marketera w tych procesach wciąż jednak pozostaje znacząca, choć niewykluczone, że z czasem również ona będzie ulegać przekształceniom.