Grecki filozof Heraklit z Efezu powiedział niegdyś, że jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. To zdanie świetnie obrazuje również działanie branży SEO – każdy rok przynosi zaskakujące nowości i mikroewolucje w zakresie content marketingu i pozycjonowania stron. Biorąc pod uwagę fakt, jak dynamiczna pod tym względem była druga połowa 2023 roku dzięki wdrożeniu SGE i technologii wykorzystujących AI, można przypuszczać, że 2024 przyniesie istną rewolucję w marketingu.
Obecna wiedza na temat SEO może nie wystarczyć, aby osiągnąć sukces w sieci – ten rok będzie stawiał nowe wyzwania. Tak często i szybko wprowadzane innowacje sprawiają, że wiele aspektów tegorocznych strategii stoi pod znakiem zapytania: jak Google będzie oceniać automatycznie generowane treści, czy linki organiczne stracą znaczenie w SGE, czy voice search zdominuje sposób wyszukiwania treści? Sprawdźmy, jakie są przewidywane tendencje w SEO na 2024 rok.
Search Generative Experience – nowy wymiar wyszukiwarki Google
SGE, czyli Search Generative Experience, to nowa eksperymentalna wersja wyszukiwarki Google działająca w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji. Jej celem jest jeszcze lepsze dopasowanie odpowiedzi do oczekiwań użytkowników poprzez możliwość zadawania złożonych, bardziej opisowych, a nawet uzupełniających pytań. Wyszukiwanie za pomocą generative AI stanie się dodatkiem do obecnej wyszukiwarki. Panel fragmentów z SGE pojawi się pod reklamami Google Ads, a nad organicznymi wynikami i będzie różnił się wyglądem w zależności od pytania.
Jego charakterystyczną cechą jest interaktywność – wprowadzono opcję rozmowy, dzięki której czytelnik dogłębniej może poznać dane zagadnienie. Co istotne, odpowiedzi z SGE będą też zawierały odnośniki do stron źródłowych. To kolejny krok w celu udoskonalenia doświadczeń użytkowników i zapewniania bardziej spersonalizowanych rozwiązań, które dostarczają pożądanych informacji w formie pigułki z wykonanym researchem. Ponadto SGE może być naszym doradcą zakupowym – wystarczy wpisać, jakiego produktu poszukujemy, a system doradzi, na co zwrócić uwagę przy wyborze, porówna oferty i krótko opisze każdą opcję.
Do tej pory wersja testowa SGE została udostępniona jedynie w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Japonii, jednak docelowo narzędzie ma być wdrożone na całym świecie. Jak wpłynie na marketing internetowy w 2024 roku? Uważa się, że może to wzmocnić obecny już trend “Zero Click Search”, czyli wyszukiwania bez przechodzenia na stronę, i tym samym przynieść wielu witrynom straty. Niewykluczony jest więc spadek ruchu, który nie powinien być jednak dotkliwy dla stron wysokiej jakości. W rezultacie SGE może wpłynąć na zmianę zachowań klientów w sieci, a tym samym konieczność zmiany strategii budowania w niej widoczności.
EEAT, czyli szersze spojrzenie na jakość treści
Dotychczasowym standardem Google w zakresie tworzenia contentu była tzw. zasada E-A-T (Expertise – fachowość, Authoritativeness – autorytet, Trust – zaufanie). Algorytmy uwzględniały te aspekty podczas oceny jakości treści w sieci. Pod koniec 2022 roku wprowadzono jednak jej aktualizację, w której dodano kolejne “E” reprezentujące „Experience” – doświadczenie. Czytając eksperckie treści, liczymy na to, że osoba pisząca je zna się na danej tematyce i prezentuje sprawdzone informacje, najczęściej zweryfikowane na bazie własnych przeżyć.
Teoria jest ważna, jednak to właśnie porady doświadczonych osób cenimy najbardziej, podobnie jak Google. Aby zweryfikować autora, algorytmy sprawdzają m.in. czy tworzy on wpisy gościnne, czy jest cytowany przez innych i czy ma w stopce odnośniki do profili społecznościowych, potwierdzających jego działalność (np. LinkedIn). Autorytet musi mieć możliwość weryfikacji, a jego wkład – mierzalny. Rzetelne treści pisane przez znawców i pasjonatów przyciągają uwagę użytkowników i z pewnością ułatwią budowanie silnego wizerunku w sieci w 2024 roku.
Sztuczna inteligencja zmienia oblicze marketingu
Kiedy Open AI ogłosiło uruchomienie Chatu GPT pod koniec 2022 roku, wszyscy z jednoczesnym zaciekawieniem i niepewnością odebrali nowe narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję. W lutym 2023 roku z aplikacji korzystało już 100 milionów aktywnych użytkowników. Ten fakt pokazuje, jak wielkim zainteresowaniem cieszy się to odkrycie, a to dopiero początek tak innowacyjnych technologii. W ślad za Open AI poszli inni przedsiębiorcy, tworząc podobne narzędzia: Midjourney, Synthesia czy DreamStudio wspierające pracę marketerów nie tylko przy tworzeniu contentu, ale i grafik czy video. Należy też wspomnieć o największym konkurencie Chatu GPT, czyli Google Bard AI. To zaawansowany chatbot wykorzystujący Internet do generowania odpowiedzi, więc aktualność informacji daje mu istotną przewagę wobec rywala korzystającego jedynie z danych zgromadzonych przez OpenAI.
Rozwój w tym zakresie przebiega niezwykle dynamicznie – AI analizuje ludzkie zachowania i na tej podstawie tworzy awatary, zmienia głosy czy personalizują grafiki na setki sposobów. To właśnie algorytmy sztucznej inteligencji spotęgowały trend hiperpersonalizacji. Dzięki nim będzie można lepiej zrozumieć zachowania i poznać rzeczywiste preferencje klientów, a tym samym dostarczyć im rozwiązań, których oczekują. Dotyczy to również sektora e-commerce, gdzie platformy Google Ads czy Google Analytics wspierane przez mechanizmy AI pozwalają dopasować reklamy do docelowej grupy odbiorców, a więc pomagają zwiększyć skuteczność kampanii. Jakie jeszcze udoskonalenia pojawią się w 2024 roku? Czy zwiększą one ryzyko zastąpienia człowieka sztuczną inteligencją? Czas pokaże!
Nowe zasady w zakresie prywatności użytkowników
Prywatność i bezpieczeństwo danych osobowych użytkowników jest niezmiennie jednym z najważniejszych aspektów dla firm działających w sieci. W ciągu ostatnich lat można zauważyć zwiększony nacisk na poufność informacji, co oznacza również szerszy dostęp do sposobów wykorzystywania danych i możliwości decydowania o tym dla użytkowników. Kluczowe w tym zakresie wydają się Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych (GDPR) i Dyrektywa ePrivacy (czyli Prawo o Cookies). Nakładają one na strony internetowe obowiązek uzyskania zgody użytkowników na pobranie, przechowywanie lub wykorzystywanie ich danych osobowych, dając jednocześnie prawo do odmowy.
Ponadto firmy muszą uzyskiwać pozwolenie przed użyciem cookies innych niż ściśle niezbędne, informować, jakie dane i w jakim celu zbiera cookie oraz udostępniać usługi mimo braku zgody na zastosowanie któregoś z nich. Ponadto rok 2024 ma być rewolucyjny w sferze prywatności. Google zamierza wprowadzić narzędzie do oceny działania plików cookie stron trzecich przed planowaną całkowitą rezygnacją z ich stosowania. W tym roku na tapecie będzie więc zwiększenie świadomości i uprawnień użytkowników dotyczących przetwarzania ich danych. Dla marketingowców oznacza to konieczność adaptacji strategii do nowych przepisów przy zachowaniu skutecznej personalizacji treści.
Wzrost popularności wyszukiwania głosowego w Google
Badania wskazują, że w USA wyszukiwanie głosowe stanowi 20% wszystkich zapytań. Narzędzie to zyskuje największą popularność w grupie nastolatków, więc ma duży potencjał na przyszłość. Warto wziąć to pod uwagę przy optymalizacji swojej strony i już teraz zadbać o wdrożenie fraz długiego ogona i tworzenie naturalnych treści oraz FAQ, które dobrze sprawdzają się przy zapytaniach głosowych. Będzie to wyjątkowo przydatne rozwiązanie dla firm, którym zależy na pozycjonowaniu lokalnym, gdyż większość fraz z wyszukiwań głosowych zawiera lokalizację i pytania podobne do: “gdzie kupić”, “jak dojechać” czy “gdzie znaleźć”. Nie można też zapomnieć o responsywności strony i optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych, na których najczęściej używa się tego typu wyszukiwań. Te aspekty będą równie ważne w 2024 roku.
Rozszerzona rzeczywistość – innowacyjne podejście do marketingu
XR, czyli rozszerzona rzeczywistość to koncepcja nadal niezbyt rozpowszechniona, lecz stopniowo ewoluująca i coraz częściej wykorzystywana. Pojawiają się usługi firm oferujących wirtualne przymierzanie ubrań, wielkoskalowe mapowanie 3D, adaptacyjne obliczenia przestrzenne czy cyfrowe renderowanie ciała człowieka. To możliwości i doznania na zupełnie nowym poziomie, a wraz ze wzrostem dostępności tej technologii z pewnością pojawi się więcej pomysłów na jej wykorzystanie. Rozwiązanie to może zapewnić unikalne doświadczenia klientom i użytkownikom, przedstawiając działania marketingowe w innowacyjnej rozrywkowej formie. Rok 2024 niewątpliwie przyniesie wiele ekscytujących doniesień dotyczących nowych modeli wykorzystujących XR.
Podsumowanie – trendy w digital marketingu na 2024 rok
Marketing internetowy zawsze słynął z dynamiki i postępowości, jednak 2024 rok zapowiada się wyjątkowo obiecująco. W ostatnim czasie pojawiło się wiele nowych technologii, które właśnie teraz będą eksplorowane, sprawdzane i wdrażane na stronach. Nie bez powodu Rada Języka Polskiego w plebiscycie wybrała wyrażenie “sztuczna inteligencja” jako Słowo Roku 2023. To właśnie rozwiązania z zakresu AI wzbudzają największe emocje nie tylko wśród marketerów, ale i użytkowników na całym świecie. Ponadto duże znaczenie dla przedsiębiorców działających online może mieć hiperpersonalizacja z zachowaniem prywatności użytkowników, tworzenie eksperckich treści oraz wyszukiwanie głosowe.